hoe nu verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoylOver

hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:45

Weten jullie hoe ik dit moet aanpakken?;

Als ik warieke wil gaan poetsen zet ik dr altijd vast,
dat staat ze 1 minuut vast en dan begint ze weer hoor;
Draaien, schrapen, hangen,

Als ze draait zeg ik meestal: Warieke, op je plek, en dan zet ik dr op dr plek! en zo ga ik dan door.. ik kom dan helemaal niet aan poetsen toe..

als ze gaat schrapen geef ik meestal een waarschuwing en als ze dan niet op houdt een tik op het been waarmee ze schraapt,

Als ik even wegloop gaat ze weleens hangen, daar weet ik niet waar ik daar tegen moet doen,

Ze is echt een volhoudertje, maar het rare, als ze ook vast staan, schijt ze alles onder.. echt hele hopen diaree,

Hoe nu verder?

Lenneke_

Re: hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:53

Misschien helpen grondoefeningen, zo krijt ze wat meer resect voor jou. Ga met haar lopen, halsthouden, ho is ho, tot jij zegt dat ze weer mag lopen. Zelfde met achteruit, terug is terug en pas ho als jij het zegt. Zulke kleine dingen kunnen heel goed helpen bij de omgang.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:16

als je zegt dat ze daar diaree heeft als ze daar staat, misschien vind ze het wel heel eng daar en draait ze daarom zo.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:11

Probeer het eens met een baal hooi voor haar neus..
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze iedere keer een baal hooi leegeet als jij haar poetst, maar misschien helpt het een beetje..

En zoals PartTow zegt.. misschien vindt ze het wel eng..
Iig succes ermee..
Je bent wel goed bezig, alleen is je paard ook een volhouder

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:15

Je kan ook (als je knol niet te langg is) hem gewoon vasthouden en het slecht gedrag ( naar mijn mening) kan je beter negeren. doe ik ook en ik vind persoonlijk dat het bij mijn pony beter werkt dan straffen

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:16

Wat is de oorzaak?
Is ze bang, ben jij de baas niet of vind ze het gewoord saai?

Bij de eerste werken aan vertrouwen in je krijgen, 2e grond werk zoals al eerder werd beschreven, 3e aflijding(eten) of weer grond werk (als jij zegt dat je klaar bent ben je klaar)

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:20

Ons paard kan soms ook helemaal door draaien zoals jij zegt. Meestal probeer ik rustig te blijven en haar gerust te stellen. Bij haar komt het omdat er dan bijvoorbeeld eerst een paard stond en die gaat dan weg, rijden ofzo. Dan wordt ze ineens heel onrustig en gek, vooral als ze dan alleen is. Probeer te kijken of het op een bepaald moment is of in een bepaalde situatie of vind ze gewoon altijd iets heel eng daar?

Tegen hangen heb ik weleens dit gehoord: Zorg dat je een bezem bij je hebt en prik haar daarmee (niet te hard) in haar kont zodra ze gaat hangen. Ons paard heeft al 2 halstertouwen gebroken en daarna kon ik als ze ging hangen haar wel meteen weer geruststellen en heb dat dus nooit meer gedaan, maar wie weet, het kan helpen??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:23

Tegen hangen kan je je paard beter leren wijken voor druk. Paarden gaan van nature tegen druk in. Dat gebeurd ook bij hangen, er is paniek, ze gaan hangen, door het hangen komt er nog meer paniek, ze gaan nog harder hangen om los te komen en ga zo maar door. Als je je paard leert te wijken voor druk, gaat hij weer naar voren als het touw strak komt.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:32

Het klinkt als heel veel stress, je zegt zelf dat het poetsen zo erg lang duurt, dus duurt het stressmoment ook erg bang. Als je niet kunt achterhalen waarom die stress er is zou ik beginnen met het poetsen daar kort te laten duren. Bijv. even hals borstelen , belonen metiets lekkers en dan steeds iets gaan uitbouwen.
Verder gewoon in stal poetsen in vertrouwde omgeving.
Als het bij huis is kun je ook regelmatig even hem meenemen naar de poetsplaats even vastzetten en weer belonen, en dan weer naar stal,

JoylOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 16:08

@ Saartje_kip: Jaa als een ander paard weggaat, word hjet inderdaad nog erger!

Als ik dr in dr stal poets, of op de wei, is het helemaal niet zo en staat ze gewoon stil!

volgens mij vind ze het gewoon saai, en doet ze daarom zo!

En als ze even rustig staat beloon ik haar heeel overdreven en krijgt ze een snoepje, maar als ik dat blijf doen, blijft ze zeuren om een snoepje!

Het ging gisteren al iets beter! Maar ze is echt zo'n volhoudertje!!

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:54

dan zou ik gaan belonen zonder snoepjes, de mijne werd er ook heel schooierig van. En volgens mij vind ze het eng, niet saai. anders zou ze in de wei en stal ook zo vervelend doen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:26

Misschien vind ze het niet prettig om vast te staanprobeer is of ze in de box of in een kleine paddock netjes stil blijft staan met poetsen zonder haar ergens aan vast te zetten.
Mijn verzorgtinker gaat ook hangen als je haar vast zet maar laat je haar los staan, blijft ze stil staan en kan je alles met haar doen.

Ik snap ook niet waarom het nodig is een paard vast te zetten voor poetsen en opzadelen bijv. ik heb dat dus nog nooit gedaan behalve bij de manege maar daar kon het niet anders met al die paarden.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:28

Bij verveling krijgen paarden geen diarree. je kunt inderdaad ook op andere manieren belonen.

JoylOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 18:02

jaa maar in de wei staat ze ook vast al ik dr poets!! gewoon aan het hek!

en ze krijgt echt niet altijd een snoepje hoor

ik zal inderdaad is proberen om te poetsen zonder dat ik dr vastzet!