rijden met hackamore

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inka

rijden met hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:42

Ik heb mijn draver nu iets meer als 2 jaar en altijd met het buiten rijden kon ze niet ontspannen, maar liep altijd maar zo vlot mogelijk.
Als ik een met alleen een halster en 2 touwen daar aan naar buiten ging dan liep ze wel helemaal ontspannen en zelfs draven ging goed.
Toen heb ik besloten om een hachamore te proberen. Hier heb ik nu 2 keer mee gereden en ze heeft nog nooit zo ontspannen buiten gelopen.
Nu vind ik alleen dat de bakstukken vrij dicht onder het oog zitten.
Weet iemand hier iets op of heb je voor een hackamore een speciaal hoofdstel nodig?

Lenneke_

Re: rijden met hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:49

Vergeet niet dat een hackemore ontzettend scherp in kan werken, nog scherper als een bit. Juist omdat je denk heel diervriendelijk te doen zonder bit, trek je al gauw te hard. En door de hefboomwerking kan je zelfs het neusbeen breken. Denk dus heel goed na voor je er verder mee gaat rijden, dit is alleen voor mensen met een hele zachte hand en onafhankelijke zit.
Je kan ook een touwhalster proberen, dat kan minder kwaad. En je kan er beter mee sturen als een gewoon halster, doordat dat druk niet verdeeld wordt.

inka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 14:06

Ik weet hoe hij inwerkt en heb ook een heel zachte hand. Ik vroeg me dus alleen af hoe dat met de bakstukken zit.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:15

misschien een bredere frontriem nemen ?
ik rijd buiten ook met de Engelse hackamore en soms met springen ook,
rijdt fijn hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:54

anders doe je toch voor de zekerheid van die wolletjes om de bakstukken? Je hebt van die complete sets voor het halster, staat volgens mij ook nog wel pittig met een hackemore.

inka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:01

Ik heb nu maat full met het hoofdstel, maar toch heb ik het idee dat de bakstukken nu meer richting het oog zitten zeg maar als toen ik het bit er aan had.

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:27

ik weet niet presies hoe het bij jou paard zit maar je hoeft geen apart hoofdstel te kopen voor een hackemore volgens mij... ik rij ook met een meisje die ook een hackemore gebruikt en daar zit het niet dicht onder haar paard dr oog en ze heeft geen speciaal hoofdstel... Misschien ligt het aan het model van de hackemore zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:51

ja, misschien is de hackemore te smal, dat ie daardoor een beetje trekt naar de ogen??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:00

Het neusdeel is dan waarschijnlijk te kort.
Als de bakstukken niet tegen de ogen komen, dan is het op zich geen bezwaar, anders zou ik toch voor een maatje groter gaan.
Kun je 'm niet verstellen?
Deze zit bijvoorbeeld een gespje op, kun je 'm langer maken.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:05

Ik heb het bij mijn hackamore ook
Het komt net niet in de ogen, maar zit er wel dicht bij.
Ik heb al een lange frontriem en breder kan ik het neusstuk niet maken. En het is maat full. (terwijl hij met eeen hoofdstell tussen cop en full inzit)

Neusbeen breken kan, maar dan alleen als je hem te laag hebt hangen (wat veel mensen idd hebben)
hij hoort net onder het jukbeen te zitten.

inka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:46

Ik heb vandaag het riempje wat er boven op zit iets langer gemaakt en hij zit nu een stuk beter.
Verder heb ik hem net onder het jukbeen zitten dus verder zit hij wel goed. Ik vond dus alleen die bakstukken een beetje raar zitten, maar dat is nu ook verholpen.
Bedankt voor de tips.