Mijn paard (ook 5 jaar)is spierbevangen op dit moment en ze staat nu op rust. Ze krijgt minimaal krachtvoer en hopelijk mogen we volgende week weer beginnen met wat rustig stapwerk. Ik reed ook altijd 4x in de week en nu dus niets en minimaal krachtvoer. Normaal kreeg ze 3 kg sportbrok.
Misschien heb je iets aan het schema wat ik wil gaan gebruiken?
1e week: 15 min aan de hand stappen per dag, opbouwen in stappen van 5 min naar 35 minuten per dag en 1/3 van de normale hoeveelheid brok (ik zou beginnen met basisbrok)
2e week: 15 min onder het zadel stappen, opbouwen tot 35-40 min onder het zadel stappen per dag en 1/2 van de normale hoeveelheid brok
3e week: 35 minuten gezadeld stappen en 5 minuten draven, daarna in overleg met de dierenarts het werk weer opbouwen
3/4 van de normale hoeveelheid brok
4e week: per dag een paar minuten meer draven, max. 40 minuten beweging p/dag. Aan het eind van de 4e week een galopje.
Normale hoeveelheid brok.
Een paar dingen zijn belangrijk: bouw eerst de hoeveelheid werk op, pas dan pas de hoeveelheid krachtvoer aan, niet andersom.
Schakel langzaam over van basisbrok naar evt. sportbrok en doet dit ook alleen als je echt aan het werk gaat met je paard. Rustdag is half voer (of minder). Zorg in ieder geval dat die van jou niet bevangen raakt, want dat is echt geen pretje.
Nouja, ik hoop dat je er wat aan hebt, tot zover mijn tips en heel veel sterkte en plezier met het opbouwen van de training!