paard na 2 mnd kliniek weer terug?en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard na 2 mnd kliniek weer terug?en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:10

Sinds mijn paard in april in een hoefnagel is gaan staan, is hij op rust.
Hij is geopereerd omdat deze hoefnagel tot op het bot was binnengedrongen in de punt van de straal,inmiddels staat hij al 9 weken op stal en minstens 12 weken wordt hij niet meer bereden.
Nu komt hij,als alles meezit,disndag naar huis met een ijzer met een zooltje.
Op de kliniek vertelden ze, dat hij dan wel weer alles zou mogen(ik moet dit nog precies navragen uiteraard.)

Mijn vraag was nu,hoe bouw ik alles weer een beetje op met hem?
Het is een 5 jarige energieke ruin, normaal reed ik hem ongeveer 4 keer per week, elke dag kwam hij lekker buiten op de wei/bak.
Na al die weken stilstaan kan ik natuurlijk niks van hem eisen,maar kan ik bijvoorbeeld weidegang weer helemaal opbouwen?

En qua voeding, hoe pak ik alles goed en rustig aan?
Ik heb goed contact met mijn eigen DA ook hoor,dus ga niet aanklooien maar was benieuwd of iemand misschien wat tips zou hebben.

Anoniem

Re: paard na 2 mnd kliniek weer terug?en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:04

niemand ook maar een tip,verhaal,waar op te letten, wat dan ook?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:12

Ik denk dat ik m eerst een aantal dagen eventjes op het land zou zetten. Dan kan ie z'n ergste energie kwijt. Of even aan de longeerlijn. En dan pas er weer op stappen. En gewoon heel rustig opbouwen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:43

Mijn paard (ook 5 jaar)is spierbevangen op dit moment en ze staat nu op rust. Ze krijgt minimaal krachtvoer en hopelijk mogen we volgende week weer beginnen met wat rustig stapwerk. Ik reed ook altijd 4x in de week en nu dus niets en minimaal krachtvoer. Normaal kreeg ze 3 kg sportbrok.
Misschien heb je iets aan het schema wat ik wil gaan gebruiken?

1e week: 15 min aan de hand stappen per dag, opbouwen in stappen van 5 min naar 35 minuten per dag en 1/3 van de normale hoeveelheid brok (ik zou beginnen met basisbrok)

2e week: 15 min onder het zadel stappen, opbouwen tot 35-40 min onder het zadel stappen per dag en 1/2 van de normale hoeveelheid brok

3e week: 35 minuten gezadeld stappen en 5 minuten draven, daarna in overleg met de dierenarts het werk weer opbouwen
3/4 van de normale hoeveelheid brok

4e week: per dag een paar minuten meer draven, max. 40 minuten beweging p/dag. Aan het eind van de 4e week een galopje.
Normale hoeveelheid brok.

Een paar dingen zijn belangrijk: bouw eerst de hoeveelheid werk op, pas dan pas de hoeveelheid krachtvoer aan, niet andersom.
Schakel langzaam over van basisbrok naar evt. sportbrok en doet dit ook alleen als je echt aan het werk gaat met je paard. Rustdag is half voer (of minder). Zorg in ieder geval dat die van jou niet bevangen raakt, want dat is echt geen pretje.
Nouja, ik hoop dat je er wat aan hebt, tot zover mijn tips en heel veel sterkte en plezier met het opbouwen van de training!