Je komt terug van vakantie: hoe is je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Je komt terug van vakantie: hoe is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 20:52

Wij zijn nu in vrij korte tijd een keer 10 dagen en een keer 7 dagen weg geweest.

In die periode is knollie verzorgd en gereden door vakantieverzorgers, helaas geen gelegenheid om knollie dan ook vakantie te geven.

De eerste keer nadat we terug kwamen is hij zeker een halve week lang erg nerveus/schrikkerig geweest met rijden. Dit was ik pas weer kwijt nadat ik hem even de overtollige energie liet kwijtraken in een rengalopje op het strand.

Ditmaal kwamen we terug en was er met rijden niets aan de hand. Nog nooit zo'n ontspannen paard gezien, alsof we niet weggeweest waren . Maaaaaar......hij had wat nieuws, hij wilde de spuitplaats niet meer op (waar hij voor die tijd gewoon opliep). Waarschijnlijk gewoon een opnieuw uittesten van 'wie ben jij en wie is de baas'.

De eerste dag was ik alleen en heb ik dmv een omweg door smalle gangetjes (waar ie dan wel weer gewoon doorheen loopt ) de spuitplaats weten te benaderen. De tweede dag waren we met zn tweeen en werkte het door op het juiste moment even een tik tegen zn kont te geven.

Vandaag was ik weer alleen, de omweg werkte niet meer (redelijk slim paard) en in mn eentje lukte de 'klap op het juiste moment' niet. Geheel tegen mn principes in proberen te lokken met snoepjes en een rammelend emmertje (dat natuurlijk ook niet lukte ).
Gelukkig kwam toen de manegehouder langs die in het voorbijgaan even een halstertouw in knollies richting zwiepte . Goed, knollie op spuitplaats.

Ik had er toen genoeg van en ben een paar keer gedraaid op de spuitplaats en uiteindelijk 800 keer op en neer gelopen over de spuitplaats heen en vanuit verschillende richtingen benaderd. Ook knollie even op stal gezet en daarna weer een rondje spuitplaats gewandeld . Hij gaat nu dus weer gewoon de spuitplaats op.

Maar goed, ik kom dus terug van vakantie en knollie heeft een verrassing geregeld . Nu ga ik eind augustus weer een week weg .

Hoe hebben jullie paarden dat? Of moet ik gewoon maar niet meer op vakantie gaan?

LovingTweety

Re: Je komt terug van vakantie: hoe is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:57

Mijn pony's zijn eigenlijk hetzelfde, nou moet ik daar wel bij zeggen dat ze niet zo moeilijk zijn, hebben tot zover ik gemerkt heb geen trukendoos

Wel kwam ik vorig jaar thuis na de vakantie en waren ze onwijs dun en begon er één al te hyperventileren op de poetsplaats, ben er later achtergekomen dat er veel geraced is en naar gevechten geweest met de paarden, verzorgster hoefde niet meer terug te komen

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:02

Die van mij krijgen zelf gewoon vakantie, bevalt ze goed moet ik zeggen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 21:04

LovingTweety, dat lijkt me ook niet fijn , dan ga je weg in de veronderstelling dat je ze goed achterlaat en dan hoor je later dat ermee geraced is .

Manon: vakantie geven zou ideaal zijn . Alleen heeft knollie de akelige gewoonte om gelijk al zn gewicht te verliezen als hij 24 uur per dag op het land staat . Dat is dus ook niet zo goed bevallen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:05

Goh... ik merk eigenlijk nooit verschil Komt vast ook omdat ik ze in de schooltijden net in het weekend zie, en de werkdagen word er niet mee gewerkt ofzo

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:05

Ik heb nergens last van, tot nu toe !
Elke keer als ik op vakantie ga, geef ik m'n paard ook volledig vakantie.
Die komt dan gewoon overdag op de wei, en 's nachts op stal, en that's it.
Na de vakantie (langste tot nu toe 15 dagen) kan ik dan zo weer met haar verder.

Ik denk, dat het verschil hem bij jou juist zou kunnen zitten in de 'vakantieverzorgster'.
Niet dat die niet goed met je paard omgaat o.i.d., maar als je paard een ruime week alleen maar in handen is van andere personen die er ook echt mee bezig gaan (poetsen, training) lijkt het me best voor de hand liggend dat je paard iets uitprobeert, onbewust iets verkeerds aanleert ofzo. Dat merk jij dan dus, als je weer terug bent !

Succes in augustus (en een fijne vakantie ), paard dan ook maar een week vakantie geven ??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:07

Die van mij was dik, vies en ontzettend sloom en lui Hij heeft lekker een weekje vakantie gehad en m'n vader is elke dag bij hem geweest om te kijken hoe het ging.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 21:08

Grandeur, het zit hem inderdaad in de vakantieverzorger(s). Ik heb enkele hele goede vakantieverzorgers die knollie vooral heel schattig en lief vinden .

Het gaat allemaal prima, maar ik ben net iets strenger . Als ik dus terug kom probeert knollie bij mij dus ook weer de grenzen even te verleggen (wat dat betreft heeft hij dus ook vakantie , hij mag veel meer van de vakantieverzorgers ).

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:12

Ik heb eigenlijk pas één keer een eng paard ontdekt na mijn vakantie... Aan de merrie viel niet veel te verpesten, dat scheelt. De 15 gepasseerd, vnl recreatief gereden door mijn nichtje die er enkele malen per week op reed. Echter, toen ik voor het eerst mijn ruin achterliet als 3 jarige en hem liet rijden door een meisje waar ik alle vertrouwen in had ging het mis. Ze had haar zusje meegenomen en geen cap. Moeders was (terecht) erg beschermend. Apollo maakte zich sterk, as usual bij vreemden - het was een jong paard - en gaf een bok. Zij dacht "Oh jee, zusje is er en dadelijk val ik" en is afgestapt. Beest was na 3 weken compleet doorgedraaid... Die heeft dus 2 maanden bij een africhtingsstal gestaan, er was geen land meer mee te bezeilen. Zelfs de eigenaresse en amazone van die stal, halverwege de 20, moest Apollo rijden als haar vader weg was. Zij mocht er nl niet op, hij was echt gek...

Ook één keer met een bijrijdpony... Beestje dat gruwelijk veel beweging nodig had. Na 2 weken vakantie stapte ik op in de veronderstelling dat hij volgens afspraak iedere dag gereden was. Nou, een rodeo was er niks bij... Dat is ook het enige paardachtige exemplaar geweest waarbij ik doodsbang ben geweest om er weer op te stappen, dat beest werd echt gek als ik opsteeg... Wat bleek? Ze hielden hem niet en hadden hem nadat hij de eerste dag uitgebroken was op stal laten staan

You see: alleen maar ongelukken geweest wegens NIET rijden... Ik heb eigenlijk nooit echt problemen gehad in de zin van 'even testen' oid. Maar ik heb ook altijd de vaste mensen laten rijden... Waarvan ik wist dat ze deden wat ik wilde dat ze deden en waarin ik alle vertrouwen had.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:16

Het komt wel bekend voor, want als iemand anders Olympia voor ons deed kregen ze het hoofdstel niet in.. Olympia ging gewoon omhoog, dus moesten ze er altijd iemand bijhalen

Voor de rest met rijden, merkte ik er weinig van, omdat we iemand hadden die ong net zo reed als ons en die wist wat wij belangrijk vonden. En buiten dat, als ze dan Olympia moest doen, was het misschien voor 2 of 3 dagen en niet voor een hele week, dat schilt denk ik ook wel

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:19

ik heb dan een verzorgpony en als hun op vakantie zijn krijg ik ook wel eens de vole verantwoording tenzij ze langer dan een weekeindje weg zijn dan komt er iemand in huis die elke dag paarden voert en binnezet en er meestal wel is maar kwa rijden etc ben ik nog steeds degene die alles in handen heeft en ik vind dat soms nog we een beetje eng hoor maargoed voor mij zal het wel anders zij omdat ik mn knollie altijd vrzorg ook als de baasjes er wel zijn,,,

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 21:32

Sylvia dat herken ik wel .

Wij hebben 1 vaste vakantieverzorger en die rijdt vnl graag op het strand. Dat is helemaal prima, want dat vind knollie ook fijn .
Maar goed, die kan niet altijd dus we hebben 2 reserves .

Prima verzorgers en aan aandacht komt knollie niets te kort . Wel wellicht aan consequent handelen en in geval van 1 reserve ook wat beweging.

(toevoeging: op stal is een behoorlijke sociale controle en ook hulp, dus als het niet gaat dan krijgt iemand wel begeleiding of les en er zijn ook voldoende mensen die de vakantieverzorgers overhalen om mee te gaan naar het strand . Het zal echt niet voorkomen dat knollie in zn stal blijft )

Josientjuhh, lijkt me ook een hele verantwoordelijkheid . Ik heb zo eens voor een stuk of 6 paarden gezorgd toen de eigenaar een paar dagen weg moest .

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:58

Gewoon niet weg gaan zoals ik doe!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:16

Ach, die van mij heeft dan ook vakantie En als ik er dan weer ben, moet ik hem even laten weten dat ie netjes naast me moet lopen ipv voor me. Maar verder is er nooit wat aan de hand

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:29

LUI!!
Phoe phoe moet ik nu weer werken? vakantie was toch ook leuk? *denky mijn paard*

Ik heb hem zelfs ooit 2 maanden niet zelf kunnen doen ivm een stage in het buitenland. Hij was daarna echt te sloom en lui voor woorden. Mijn zusje had hem gereden. Zei kan welliswaar keurig rijden en zal dus ook nooit iets verprutsen maar ze is minder fanatiek (begrijpelijk als je alleen nog maar rijdt als je grote zus een keer niet kan). Daar ging dus ook wel een maadje overheen voordat ik weer terug op niveau was.
Toch heb ik er geen spijt van, is toch ook eens heerlijk voor dat paard, eens minder hard werken.

Ik kan straks 3 1/2 week niet rijden ivm vakantie en een evenement. Dan krijgt hij gewoon helemaal vrij. Lekker overdag op de wei. Dan kunnen ook alle kleine pijntjes en beschadigingen herstellen. Heeft hij wel verdient na weer een jaar goed vooruit gaan!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 06:30

IK heb geen eigen paard maar 3 bijrijd paarden.
Vorrig jaar reed ik ze alle drie niet dus weet niet echt hoe ze na de vakantie zijn.
Roxces zal wel heel druk zijn omdat zij een week stil staat.
Belinda zal het allemaal niet uitmaken die is blij met aandacht
En Misty die neem ik de 1e week mee op vakantie dus die staat daarma 1 week stil. Dus alle drie mijn bijrijd paarden hebben 1 week vakantie en daarna begint de ellende weer voor hun

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:51

Vorig jaar, toen ik mijn paard net een paar maanden had, ging ik twee weken op vakantie naar Italië. Drie mensen hebben hem toen verzorgt, waarvan één hem ongeveer 6x gereden heeft. Toen ik terugkwam merkte ik geen verschil, behalve dat hij heel hard stond te hinniken toen ik na de vakantie weer voor het eerst naar stal kwam

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:05

Nee, gelukkig heb ik nog nooit zulke problemen gehad met Sting. In de vakantie krijgt hij ook vakantie, hij word wel in de gaten gehouden maar verder niet gereden ofzo.
Hij is dan wel een paar dagen wat drukker, maar ik maak dan gewoon ff geen buitenrit (dan kan ik wachten op een ontploffing ) en begin daarna weer gewoon te rijden.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:42

Apple schreef:
De eerste keer nadat we terug kwamen is hij zeker een halve week lang erg nerveus/schrikkerig geweest met rijden. Dit was ik pas weer kwijt nadat ik hem even de overtollige energie liet kwijtraken in een rengalopje op het strand.

Heb ik ook gehad. Dacht haar in goede handen achter te laten... Na terugkomst wilde ik lekker alleen met haar een buitenritje gaan maken. Aangekomen in het bos staat ze te trillen op haar benen, op een gegeven moment stond ze rechtop!

Blijkt dus later dat ze helemaal niet met haar overweg konden. ulisse is nogal kijkerig en wil nog wel eens "miepen" of wegspringen. Maar als je haar in haar waarde laat en rustig met haar omgaat dan doet ze alles voor je. Die mensen hebben dus geprobeerd het er maar in te slaan Na ik later hoorde is ze soms compleet afgerost. Bah, ik heb mijn portie wel gehad. Vooral omdat ze nog wel een gebruiksaanwijzing heeft (Amuletje ) geef ik haar dit jaar lekker vakantie. Alleen maar de wei op ('s nachts wel op stal). Kijken hoe dat bevalt.

Moet er wel bij zeggen dat het jaar ervoor het wel goed is gegaan hoor, toen had ik twee leuke meiden die voor haar zorgden, dat ging prima. Maar als je terugkomt dan merk je altijd wel wat andere dingetjes aan je paard.