Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sorayalover1 schreef:Als jij goed kunt springen is dit helemaal niet slecht voor zn rug,

crossmonster schreef:als je niet tehoog springt kan het helemaal geen kwaad.
alleen springmatig is het beter mét zadel,je moet immers de meeste steun op beugels en knieen houden,
zonder zadel word het al gauw klemmen, en dat is weer niet zo goed
Inèske schreef:Ik spring regelmatig, maar ook niet al te hoog (ongeveer 1m)
Maar mijn springhouding kan verbeteren, vind ik.
Als ik hoog spring (voor mij 1meter) dan verloopt de afzet goed, het zweefmoment ook, maar de landing...
Tijdens de landing zwiepen mijn benen de lucht in.
En ik krijg ze niet waar ik ze wil
Ik heb al vanalles geprobeert. Ik spring wel met een pony waar er veel bloed in zit. Sommigen denken dat het is omdat de pony te veel stuwkracht heeft.
Volgens mij is het mijn houding...
Zou springen zonder zadel dit rechtzetten???
Of juist niet???
crossmonster schreef:Inèske schreef:Ik spring regelmatig, maar ook niet al te hoog (ongeveer 1m)
Maar mijn springhouding kan verbeteren, vind ik.
Als ik hoog spring (voor mij 1meter) dan verloopt de afzet goed, het zweefmoment ook, maar de landing...
Tijdens de landing zwiepen mijn benen de lucht in.
En ik krijg ze niet waar ik ze wil
Ik heb al vanalles geprobeert. Ik spring wel met een pony waar er veel bloed in zit. Sommigen denken dat het is omdat de pony te veel stuwkracht heeft.
Volgens mij is het mijn houding...
Zou springen zonder zadel dit rechtzetten???
Of juist niet???
juist niet !!!
wat jij moet leren heeft idd puur met je zit te maken, je zit waarschijnlijk achter of voor in de beweging van je paard.
jij moet juist leren om goed te timen, en goed steun te houden op die beugels !!
met springen is de steun op knieen en beugels juist zo belangrijk, daarom heeft zonder zadel springen rijtechnisch erg weinig nut.
zonder handen een simpel lijntje springen (op een braaf paard) heeft dan meer nut omdat je dan je evenwicht niet kunt gaan houden door aan de teugels te hangen ...
en wat doe je als je zonder zadel springt?
dan heb je geen steun aan beugels en weinig aan de knieen, dus wat doe je met je handen? -- juist ja, je hangt aan de teugels
en ik vind voor de band en ook voor jezelf qua evenwicht enz, veel fijner, alleen dan kwam dat draven op een shet,