Eten voor het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Eten voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 12:21

Hoe zit het nou precies met voeren voor het rijden?
Mij is altijd verteld dat een paard beter niet kan eten vlak voor het rijden, maar nu het zomer is en de meeste paarden op het land staan eten ze toch ook vlak voor het rijden.

Als er biks ligt en ik wil gaan rijden geef ik mijn paard altijd maar een klein handje en de rest krijgt ze dan als we klaar zijn.
Hooi en of kuil krijgt ze niet maar pas daarna.

Wat is nou echt goed?
Wat is er eigenlijk fout aan voor het rijden eten?
En wat is waar en wat niet?
Alles is dus weer welkom.

ellepel

Re: Eten voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:35

eigenlijk is het heel makkelijk, ga veel eten of veel drinken en ga dan een rondje rennen..
dan krijg je pijn in je zij..

zo kan dat bij een paard dus ook, niet teveel eten of drinken voordat je gaat rijden, maar na het rijden ook niet meteen teveel eten of drinken geven, liever een half uurtje wachten tot het lichaam weer op rust gekomen is...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:38

Maar hoe zit dat dan met paarden in de vrije natuur?
Als ze lekker staan te drinken en er komt een roofdier aan. Dan vluchten ze toch?
Of drinken ze dan steeds maar kleine beetjes?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:46

hihihi,, nou ik denk dat er ook verschil zit in hoe lang je rijd.

prop je je paard vol en gaat een uur intensief dressuren in de bak, of een ontspannen buitenritje.
ja die wilde paarden...hmmm

als die vluchten voor een roofdier zal het heus wel voorkomen dat er wel eentje goed buikpijn krijgt...

maar volgens kan een paard best wel wat hebben, en zit het gevaar geloof ik alleen in erg koud water, en dan nog veel ook, daarvan is wel bekend dat paarden daar voor of na het rijden dan buikpijn van kunnen krijgen, maar als mijn pony net een plak hooi op heeft ga ik wel gewoon rijden, ik houd alleen rekening met water en brok, dan wacht ik voor de zekerheid altijd even

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:54

Nouja ik rij ook liever niet hoor als ik net gegeten heb
Is niet fijn

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:53

Er is een verschil tussen eten en eten. De meeste sportpaarden krijgen aardig wat hardvoer. Dan eet je paard bv 2 kilo in 1x weg en gaat dan werken. Dat lijkt mij niet zo lekker. Heb ooit eens gehoord dat de spijsvertering op een erg laag pitje komt te staan tijdens arbeid, en dat je dan dus zo koliek kunt krijgen met een overvolle maag. Maar dat weet ik ook niet of dat waar is.
Maar een paard dat graast, eet de hele dag door kleine beetjes. En dan zou het niet uitmaken. Mijn paard krijgt geen volledig voer voor het rijden (of ik wacht een uurtje), maar vanuit t land pak ik m wel gelijk. Ook krijgt ie van mij hooi als ie vaststaat om te poetsen voor het rijden. Heb nog nooit wat gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:11

Zelf eet ik voor ik les heb alleen brood en drink daar weinig bij. Mijn paard krijgt voor het rijden een handje biks als ie binnenkomt, verder niks. Krijg altijd mega buikpijn als ik ga rijden na een grote warme maaltijd....

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:16

Sydney2005 schreef:
Krijg altijd mega buikpijn als ik ga rijden na een grote warme maaltijd....

Ik ook, echt erg
Maar ik pluk mijn paard altijd uit de wei als ik ga rijden (aangezien hij daar de hele dag in staat) en dat kan geen kwaad hoor (maar bij ons groeit er dan ook niet zoveel). Maar als hij echt gegeten heeft (brok, hooi) wacht ik altijd minimaal een uur, zeker omdat hij ook een flinke portie krijgt. Daar houd ik wel echt rekening mee. Maar wij voeren ze zelf dus ik ga altijd expres eerst rijden en dan voeren.

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:09

Brokken zijn zwaarder te verteren dan gras, dus niet voeren vlak voor het rijden. beter daarna. Inderdaad, ga zelf maar eens een rondje rennen met een volle maag, niet bepaald leuk..
dus, met logisch nadenken kom je een eind.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:33

Als ze net haar brokken gehad heeft dan wacht ik een uurtje, dan ga ik eerst de stal uitmesten, haar uitgebreid poetsen, opruimen, ... Met zo'n hitte als ik 's morgens vroeg ga rijden, krijgt ze een handje muesli, gaan we dan rijden en krijgt ze daarna de rest van haar voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:04

ik kan er niet altijd goed rekening mee houden,ik voer niet zelf.
als ik les heb,komt het voor dat de paarden allemaal net voer hebben gehad,dat is dan 1 kilo.
soms kan ik het nog uit de voerbak halen en geef ik het weer terug na het rijden.
als ik voor mezelf ga rijden, rijd ik meestal voor het voeren of een tijdje erna.