Vliegenmasker 's nachts oplaten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Vliegenmasker 's nachts oplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 10:35

Hoe doen jullie dat?

Mijn paarden hebben overdag een masker op en als ze 's avonds op stal gaan, dan gaan de maskers af.

Op mijn volgende stal (ga eind van de maand verhuizen) gaan ze 24/7 het land op, en ik heb niet de mogelijkheid om 's morgens de maskers om te gaan doen.

Dus het is óf zonder masker óf altijd met een masker.

Hoe doen jullie dat?

x_eva_x

Re: Vliegenmasker 's nachts oplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:41

Die van mij staat ook 24-7 op de wei en laat het masker gewoon om, ook omdat ik niet elke keer kan komen om dat ding op en af te doen. En ze heeft heel erg last van de vliegen in haar ogen dus dan maar dag en nacht op

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:47

Ik zou geen masker doen, net zoals ik geen halster op het land om zou laten.
De kans dat ze ergens achter blijven hangen zou mij te groot zijn. Dan maar vliegen, ipv een paard met een gebroken nek.
Als het paard echt last heeft van de vliegen, en een beetje voorpluk heeft, kun je desnoods ook manenextensions in de voorpluk laten zetten om zo de ogen tegen de vliegen te beschermen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 10:49

@ Cassidy, dat zal niet zo snel gebeuren, aangezien het met klittenband vastzit, dus mocht er kracht achter komen, dan is het zó los

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:54

Helaas 2 keer heen en weer rijden.Dat ding moet af!

als er iets onder terecht komt en het kan er niet meer uit, ben je mooi de pisang...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:02

Wat moet eronder terecht komen dan...?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:03

Joey staat er dag en nacht mee op het land, net als zijn halster trouwens, liefst zou ik die af willen laten, maar de mensen waar hij staat hebben liever dat hij er een om heeft, i.v.m. het verweiden en de sloten die er omheen liggen.
Hij heeft het vliegenmakser niet om vanwege de vliegen, maar meer omdat hij last heeft van hooikoorts en hij met dat masker om toch stukken minder met zijn hoofd aan het schudden is...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:05

Quellian schreef:
Wat moet eronder terecht komen dan...?

Liever niets natuurlijk!

Maar als er toch een vlieg of een prikbeest onder komt, dan kan hij er bijna niet meer onder uit.En heb je een hoop ellende.
(angst en waarschijnlijk daarna een ontsteking)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:06

omlaten,
als hij echt veel last heeft van de vliegen zeker.

is er toezicht bij die wei ?

Citaat:
Liever niets natuurlijk!

Maar als er toch een vlieg of een prikbeest onder komt, dan kan hij er bijna niet meer onder uit.En heb je een hoop ellende.
(angst en waarschijnlijk daarna een ontsteking)

en dit kan overdag neit gebeuren ?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:13

Ja, het is gewoon op een pensionstal. Ik ben er elke avond zelf, check alles, trek de dekens recht e.d.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:18

die van joep gaat 's avonds ook af, doe ik dan zelf, 's ochtends (als ik die dag moet werken dan) doen ze bij de pensionstalling dat ding voor me op bij m.

Ik doe het masker af omdat ik het niet nodig vind dat hij 's nachts met zo'n ding op loopt. Het lijkt me ook niet vreemd dat hij er schuurplekjes van krijgt als hij m 23 uur per dag op heeft.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:21

Melody heeft dag en nacht haar masker om en staat lekker in de wei..
De rest van de paarden bij ons op stal ook dus lijkt me geen probleem.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:26

Als ze 24 uur per dag op t land staan zou ik hem omlaten, je bent er zelf elke dag dus je kan controleren of er wat aan de hand is enzo! en prikbeesten kunnen er volgens mij niet onder komen, dan heb je dat ding gewoon te los zitten!
mijn paard gaat 's nachts op stal, dus dan gaat hij af, en als ze 's ochtends naar buiten gaat doet de stalhouder hem weer om!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:45

Dan denk ik dat ik ze ook gewoon oplaat

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:26

Ja precies! Gewoon oplaten hoor! Mijn paardje heeft em 24/7 op, en nooit geen last van schuurplekken of andere rare dingen!
Als ik em bij haar eraf zou halen dan heeft ze binnen no time zwaar 9onstoken ogen, dus no way dat dat ding dr af gaat in de wei!
Succes ermee....

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:00

Ik heb het toevallig gisteren nog aan de DA gevraagd, die van mij gaat straks ook 24/7 de wei op en daar kan ik ook niet zo maar even langs gaan.
De Da zei dat het geen kwaad kon en dat het bijna onmogelijk is dat er wat onder komt. Masker zit ook met klittenband vast (geen halster om) en als ie los moet, is het er zo af.
Er is wel een boederij naast en ze gaan 2x per dag kijken of alles goed is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 13:06

sabje19 schreef:
Ik heb het toevallig gisteren nog aan de DA gevraagd, die van mij gaat straks ook 24/7 de wei op en daar kan ik ook niet zo maar even langs gaan.
De Da zei dat het geen kwaad kon en dat het bijna onmogelijk is dat er wat onder komt. Masker zit ook met klittenband vast (geen halster om) en als ie los moet, is het er zo af.
Er is wel een boederij naast en ze gaan 2x per dag kijken of alles goed is.

Ow, perfect! Dan hoef ik helemaal niet meer te twijfelen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:13

Mijn ouwe paard kreeg er schuurplekken van toen ze een masker dag en nacht omhad.

Voor de rest kan het wel hoor, als ze inderdaad ergenst achter haken is het klitteband zo los. Behalve de schuurplek op de neus zag ik verder geen nadelen.

Gewoon doen dus! (Als het niet schuurt dan )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 13:15

Ik zal idd goed in de smiezen houden of ze geen last krijgen van schuurplekken, anders moet ik tegen die tijd wat anders verzinnen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:34

Ik bekijk het van dag tot dag of hij een masker nodig heeft aan de hand van het weerbericht. Als er bijv veel wind staat zijn er veel minder vliegen, dus dan laat ik het af.

Owen kreeg schuurplekjes van het masker, op die plekken heb ik het masker voorzien van een lamsvellen bontje (zo'n neusriem model) en sindsdien heeft hij nergens last van.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:13

Gewoon dag en nacht masker op, is tot nu toe prima gegaan! Hij heeft er nog nooit last van gehad.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:00

Zoals ik altijd begreep zien paarden veel minder als ze zo'n ding ophebben in het donker dus lijkt me dat juist gevaarlijk s'nachts!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:51

Ik doe het masker aan het begin van de avond af. En 's-morgens gaat het er weer op. Moest er ook 8 km voor rijden maar sinds kort heb ik een verzorgster die 's-morgens gaat en het masker omdoet. Ik rijd er ook wel mee, gewoon over het hoofdstel.
Ik vind wel dat ze er wat meer door zweet en als het af is gaat ze haar keel ook schuren tegen een speciaal schuurpaaltje in de wei. Dus dat klittenband irriteert toch.
Voor degene die het had over hooikoorts: ik heb een speciaal pollennet voor tijdens het rijden, bevestig je aan de neusriem, werkt prima! Is niet voor in de wei maar die zijn er geloof ik ook wel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:12

Hmm je moet wel zorgen dat er niets gevaarlijks is in de wei. Ik weet bijv. niet wat voor omheining je hebt. Heb je zo'n paard dat schuurt en daarom zou kunnen blijven hangen? En hoe zit het met de drinkbak of drinken ze uit de sloot. Als het in orde is dan kan het denk ik best blijven zitten. Natuurlijk dan wel ff elke dag langs komen.

Geke heeft eczeem en die heeft dus bij haar Boett deken ook een deel over haar hoofd. Die krijgt ze 's avonds om en hij gaat 's ochtends weer af. Is ook wel gebeurt dat ze hem de hele dag omhad. Nooit wat mee gebeurt.

Als je het niet zeker weet, kun je het dan niet met spray proberen? Of helpt dat niet bij je paardje?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 00:04

Het land is afgerasterd met schriklint en ik meen dat er betonbakken met water staan Verder schuren ze echt nooit.