1 bit en 2 teugels?? waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

1 bit en 2 teugels?? waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 10:18

Soms zie je mensen rijden met 2 teugels aan 1 bit...
ik vroeg me af wat hier nu eigenlijk de bedoeling van is en wat er de nut van is?

RedFlame

Re: 1 bit en 2 teugels?? waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:07

om te leren rijden met stang en trens (voordat je dat gaat doen)
dit mag geloof ik ook alleen in het Z. En als je bang bent dat een teugel kan breken heb je een reserve

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:09

je mag in elke klasse met dubbele teugel rijden.

maar zopek even met de zoekmachine, zijn heel veel topics al over.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:41

Ik heb voordat ik dit topic opende met de zoekmachine gezocht, maar bij mij komen er hele andere dingen uit!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:04

Het kan ook zijn dat de ene teugel gewoon met het bit verbonden is, en de andere teugel heeft dan een hefboomwerking en werkt dus scherper in.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:10

Je kan ook met dubbele teugel rijden zodat je je handen stiller houdt... Of voor de leuk, want voor de inwerking van het bit (uitgaande van een gewone trens) heeft het geen nut.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:19

RedFlame schreef:
dit mag geloof ik ook alleen in het Z. En als je bang bent dat een teugel kan breken heb je een reserve

Volgens mij leer je zo nog echt niet met stang en trens te rijden hoor.. Door de heel andere werking etc kun je dat niet leren met een gewoon trens met twee teugels.
Wel kun je misschien beter omgaan met twee teugels in je handen, maar leren om echt met S&T te rijden kan natuurlijk alleen als je met S&T rijdt he..?
@Royaltjuh: Denk dat veel het gewoon voor de leuk doen, om intressant en anders te zijn.
En ik snap niet hoe je hiermee wel je handen stil kan houden.
Ik heb af en toe mijn hengst met slof gereden, (vooral als er merries tegelijk in de bak liepen) en had een bloed hekel aan de twee teugels in mijn hand. Zo kon ik net goed de trens teugel voelen etc.
ALS ALS ALS ik ooit in de Z kom, rij ik gewoon met 1 bit. Tot ik met S&T MOET rijden, ga ik het echt niet doen.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:37

Ik dacht dat het was om je handen stiller te houden

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:42

RedFlame schreef:

whahah,echt niet...
je mag in elke klasse ermee rijden.
en de vraag waarom: omdat de een het prettig vind er mee te rijden,en de ander denkt meer controle te hebben(valt mee)
dus

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:16

ik vind het altijd een beetje onzin, en denk idd ook dat het is omdat ze het intressant vinden staan...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:45

Ik vind het onzin, maar sommigen zeggen dat als je met een bustrens rijdt met twee teugels dat je een beetje kantelwerking hebt. Zelf geloof ik daar niet zo veel van... Veel mensen doen het omdat ze het fijner vinden twee teugels vast te hebben, of om het idee te heben dat ze meer controle hebben.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 18:33

Nou ik vond het ook best raar, duzz vandaag heb ik er een teugel bij aangedaan om te kijken wat er misschien anders was. Maar voor mijn gevoel niets.. je hebt alleen een teugel meer in de handen...

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:34

Ik rijd zelf ook nooit met 2 teugels. Maar ik reed laatst een paard van vriend die zelf wel met 2 teugels rijd en ik moet zeggen dat ik mijn handen rechter op hield.. Of dit nou psygisch was dat weet ik niet maar ik vond het niet vervelend rijden ofzow:P.. Maar zelf zou ik het niet zo snel doen..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:18

Ik rijdt ook met dubbele teugels maar dat is omdat ik NHC rijdt dus 1 teugel voor stuurhulpen en 1 teugel voor stop hulpen. Nouw was ff wennen maar na 1 of 2x vind ik het al 10x lekkerder rijden dan 'normaal'.

Had ook erges gelezen op bokt dat die het had omdat er laatst 1 gebroken was. Dus voor de zekerheid als ze buiten ging rijden maar gewoon er aan had laten zitten.

Ojah wat ik ook wel es heb gedaan was met 1 teugel aan het bit en 1 teugel aan de bakstukken en de bakstukken aan de neusriem. Ingewikkeld he. Dus eigenlijk gewoon 1 teugel aan de neusriem en 1 aan het bit. Dat was omdat dat paardje aan het bit moest wennen en dan hing er wel een bit in maar dan stuurde je daar niet mee. dat kan ook.

maar veel mensen doen het voor de lol, maar ook mensen vinden het lekkerder vasthouden.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:06

vinci schreef:
Nou ik vond het ook best raar, duzz vandaag heb ik er een teugel bij aangedaan om te kijken wat er misschien anders was. Maar voor mijn gevoel niets.. je hebt alleen een teugel meer in de handen...

das logies

met een buitenrit gebeurt het vaker reserven
denk ook om alles onder controle tehouden

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:47

Ik reed mijn pony op een conway bit en kinketting (aub daar niet over beginnen ) en na dat ze vakantie had, dus niks anders als in de wei staan, ging ik weer rijden maar ik wou haar niet meteen weer aanpakken, dus deed twee teugels aan de conway zodat het misschien dan zachter over zou komen, aangezien ze al tijdje niks had gedaan.
Nou niet gelukt, ze reageerde er alleen slecht op. Kan ook zijn dat ik er verkeerd mee omging en dat ga ik niet ontkennen hoor..
maar iets was niet goed volgens haar, dus het hielp niet echt bij mij.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:22

Iemand bij ons op stal doet het ook. Volgens haar heb je zo een andere druk op het bit en een ander soort contact met de mond van het paard. Ik weet ook niet of het echt iets uitmaakt, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Ze zei ook dat ze het ook deed omdat ze met haar vorige paard Z2 reed, en volgens haar reden veel mensen vroeger in het M2 al met 2 teugels ( aan een trens) om alvast te wennen met 2 teugels te rijden, wat bij een S&T-hoofdstel ook is, waarmee je dus in het Z veplicht bent mee te rijden( bij de paarden).
Ze was het dus ook zo gewend van vroeger uit.