zadelproblemen, wat te doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

droebel

zadelproblemen, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 22:18

Ik heb wat problemen met m'n zadel en weet niet wat ik hiermee moet. Ik zal even wat uitleggen over m;n paard. Mijn paard heeft rugproblemen. Hij heeft een superhoge schoft in combinatie met een weke/doorgezakte rug. hij is hiervoor onder behandeling van een dierenarts geweest. de problemen met z'n rug zijn bijna opgelost.
nu komt het probleem: mijn zadel ligt meestal naar achteren gekantelt. Ik zeg meestal omdat mijn paard nogal eens van rughouding wisselt. soms zijn er perioden dat hij z'n rug goed houd en het zadel horizontaal ligt. soms perioden dat ze naar achteren gekantelt liggen.
hierdoor komt het zwaarte punt verkeerd en krijg ik last van m'n rug en m'n paard ook omdat het zadel in z'n lendenen drukt.
van iedereen krijg ik ook andere adviezen.

- 1e dierenarts: zei dat ik boomloos moest gaan rijden. Dit is geen optie
voor mijn paard.
- zadelmaker zei dat hij het zadel niet goed aan kan passen eer de rug van m'n paard zoveel mogelijk "recht" is.
- Steffi van der laarse vondt dat ik het beste een hulsebos zadel aan
kon laten meten. zij vondt dat ik niet moest wachten tot z'n rug hele-
maal "recht" was. dit omdat ik toch door ga met rijden en dit wel op een goed zadel moet gebeuren. als ik zo met dit zadel doorga, blijft het rugprobleem terug komen. alleen het heeft volgens mij weinig nut om zadel aan te laten passen omdat z'n rug niet continu hetzelfde is

Needje

Re: zadelproblemen, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 05:56

Mijn paard heeft precies t zelfde. Hoge schoft, korte, weke rug. Ik heb idd een hulsebos laten aanmeten. Als je een zadel laat aanmeten op de juiste manier zou ie doordat er een juiste drukverdeling is niet elke keer moeten wisselen van manier van liggen. Je zal alleen na een tijdje moeten laten opvullen/bijwerken, maar dat moet eigelijk met elk zadel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 06:04

Oja, met me oude zadel heb ik ook in een jaar tijd 3x aan laten passen. Maar het gaat er om dat t zadel zelf op je paard past en goed ligt, dat je paard veranderd kan je nix aan doen. Je merkt in ieder geval gelijk dat er iets aan gedaan moet worden, dus das dan wel weer een voordeel. (niet voor de portomonix, maar OK, t gaat om t paard z'n rug)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 06:11

waarom is boomloos geen optie?
Lijkt me juist goed om boomloos te gaan,helemaal als de rug steeds veranderd. (er zijn paarden die er beter op worden na het rijden met een boomloos zadel hoor...)
Er zijn zoveel modellen tegenwoordig,en echt goed hoor...
Ooit al eens een dressuur boomloos zadel gezien??
viewtopic.php?f=69&t=402996&start=0&st=0&sk=t&sd=a

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 19:05

Tinkerloos schreef:
waarom is boomloos geen optie?
Lijkt me juist goed om boomloos te gaan,helemaal als de rug steeds veranderd.

Ik heb ong. een jaar een barefoot gehad, maar deze een paar maanden geleden verkocht. Hij lag ten eerste veel te dicht op de schoft en omdat z'n rug hol is, lag ook dit zadel naar achteren gekantelt. Ik zat dus ook achterover en kreeg hier ook last van m'n rug van. doordat ik achterover zat haalde ik hem ook uit z'n evenwicht. ik moest aan de achterkant van de barefoot een opgevouwen deken onderleggen om hem goed te laten liggen. het zadel schoof ook naar achteren waardoor hij schuurplekken kreeg.

Het probleem is dus ook niet de boom, maar de kussens. Ik zou voor mijn paard eigenlijk een zadel moeten hebben waarvan je de kussens zo kan bijstellen tot het zadel goed ligt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:34

Aha,dat is idd. een probleem. Jammer van de barefoot.(hij zit heerlijk,ik heb hem ook...) En een bare backpad? Dan zit je zeg maar zonder zadel,maar toch met enig houvast...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:18

zonder zadel op een paard met schoft en een weke rug doe je meestal niet met plezier.... haha

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:21

jah,da's waar..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:22

Een wintec met cair systeem misschien?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:41

wendytjeG schreef:
Een wintec met cair systeem misschien?

kies dan voor flair. Cair is een gesloten kussen en is niet aan te passen, flair wel...