nieuwe pony er bij? hoe laten wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

nieuwe pony er bij? hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 21:25

er komt een nieuwe pony aan ( we hebben nog niets gekocht) maar we zijn er mee bezig, zondag gaan we bij een 2 jarige merrie kijken,

als het hek op mijn nieuwe weiland af is, komt mijn 3 jarig merrie terug. er staat dan een stal van 3 bij 5 en een uitloop van 4 bij 20 schat ik.

nu leek het mij verstandig om mijn pony er eerst te laten wennen en dan pas de nieuwe pony te laten komen, de pony die ik op het oog heb is wat dominant, hoe moet ik dit aanpakken? graag staps gewijs beschrijven! wil echt niet dat dit fout gaat!

alle tips zijn welkom!

Ecudes

Re: nieuwe pony er bij? hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:30

Zorgen dat ze niet op ijzers staan. Ik zou ze een paar dagen gescheiden houden en daarna samen op de wei zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:37

paar dagen draadje ertussen, dan liefste in een nieuw stuk weiland (zodat ze niet in elkaars territorium komen en als indringer gezien worden) als ze honger hebben (dan is eten belangrijker) en de eerste paar dagen in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:17

Zoals ik heb gedaan: Nieuwe merrie op de paddock gezet waar ze permanent staan, oude merrie op andere paddock, weliswaar uit zicht, maar kon niet anders. Nieuwe merrie goed laten wennen, ook de stal laten zien die eraan verbonden is. Oude merrie erbij gegooid, en gewoon kijken

Nieuwe merrie bleek ook hier dominant te zijn (was ze bij vorige eigenaar totaal niet) en mijn oude merrie onderschikte zich snel genoeg.

Gewoon erbij blijven, en even laten uitvechten, komt vanzelf op orde

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:45

Zorgen dat ze geen ijzers hebben en er altijd bij blijven voor als het uit de hand loopt. Ze moeten het toch uitvechten. En zorgen dat er geen paard in een hoekje kan worden gedreven. Zo is een pony bij ons op stal gedwongen geweest om over een hek van 1.40 te springen. Gelukkig had ze niks.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:04

Toen ons tweede paard kwam hebben we ze eerst naast elkaar op stal gezet(eigenlijk was het niet de bedoeling maar er was juist een onweer uitgebroken). Toen konden ze elkaar wel zien maar niet aanraken.

We hadden de wei in drie stukken gezet, oudste in het eerste stuk, jongste in het laatste stuk. Ze heeft even wat tijd gehad om te rennen en te bokken en rollen en alles te inspecteren. Toen ze wat moegerend was en terug kalmer werd, hebben we haar in de middelste wei gelaten, zodat ze wel aan de oudste kon komen, maar er nog gescheiden werd door een draad. En toen ze de eerste kennismaking hadden gedaan, gewoon bij elkaar gezet. De oudste was vreselijk jaloers als ze naar het paard in de wei ernaast toe wilde en deed toen ook heel dominant, maar ze hebben elkaar niet verwond en na wat gemiep was het voorbij

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:07

haaiij..
ik zou een schrikdraadje tussen die 2 doen, zodat ze eerst aan elkaar kunnen wennen en later dat je ze misschien eerst even samen kan zetten en als dat goed gaat de hele dag zodat ej het een beetje in de gaten kan houden en als het goed gaat dat je ze gewoon dag en nacht samen zet.
succes iig xXx

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 07:08

je moet ze eerst een heel stuk bij elkaar weg zetten zodat ze elkaar eerst alleen zien.dan moet je ze steeds dichter bij elkaar doen todat je denk dat ze wel bij elkaar in kunnen.hebben we ook met mijn paard gedaan toen hij bij ze nieuwe paardenvriendin ik kwam zei is ook heel erg dominant.maar wel goed opletten als ze bij elkaar in staan op bijtwonden dat deed die merrie ook altijd bij mijn paard je moet trouwens ook zorgen voor grote wei zodat als hij/zij weggejaagt word niet al in de draden zit.ik hoop dat je hier wat aan hebt maar zo hebben wij dat gedaan

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:47

Gewoon in 1x bij elkaar gooien, maar wel in een grote wei/paddock.
Draadje ertussen zou ik nou net niet doen, als ze dan naar elkaar maaien ofzo kunnen ze lekker in het draad komen :s
Mijn merrie is ook super dominant en die is ook gewoon erbij gegooid, natuurlijk wel in een grote wei, ze moeten wel voor elkaar weg kunnen lopen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:06

Mijn pony (hengst) was en is ook altijd dominant. Ik heb er toen een vuelentje bij gekocht (hengst), want veulentjes leveren vak minder problemen op. Ik heb ze apart gehouden en het hooi onder het hek gelegd op twee plekken zodat ze wel bij elkaar in de buurt kwamen. Na twee dagen hadden ze nog geen ruzie via het hek en niet meer gegild naar elkaar. Ik heb doen de wei en bak open gedaan en de stal afgesloten. Voor het geval de 1 de andere in een hoek in de stal zou duwen en dan begint te meppen. Het heeft wel bijna 10 minuten geduurd voordat ze naar elkaar toe gingen. Ze gingen eerst krabben dat ging steeds agressiefer eigenlijk. Uiteindelijk kwam er wat onenigheid beetje geduw totdat het veulen steigerde. De oudste gaf hem een duwtje waardoor hij op zn kont viel toen het veulen opgestaan was zijn ze 2 keer een rondje door wei gerend, de oudste dus achter de jongste aan. Daarna was het klaar. Ze gingen nog niet direct zij aan zij eten maar zijn nu onafschijdelijk.