wie loopt op de kermis mee met ponyrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

susan_opel

wie loopt op de kermis mee met ponyrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 20:38

ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die op de kermis met de pony´s meelopen.

esperance

Re: wie loopt op de kermis mee met ponyrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:46

nope ik niet, vind het iig een beetje zielig voor die beesjes....... vooral met deze warme weer!!!

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:01

n0u ik niet..!! ik vind die beestjes zo zielig hea.... ze staan de hele dag in die herrie ze worden denk plat gespoten met kalmerings middelen ofzo...na ik ga dr echt neit aan mee werken...

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 21:05

die paardjes worden dus niet platgespoten met kalmeringsmiddelen ofzo. het zijn gewoon makke pony´s. en dus ook niet alle pony´s zijn er geschikt voor

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:03

die pony's worden dus echt niet platgespoten met kalmeringsmiddelen, dat is de grootste onzin! verder worden die pony's goed verzorgd. mijn vader werkte vroeger op de kermis dus ik heb meer gezien dan alleen de pony's die een rondje aan het sjokken zijn.
je kan het ook anders bekijken, wie heeft het slechter, een pony die op zijn dode gemakje kindjes rond mag sjokken en een paard dat zo hoog mogelijk moet springen of moeilijke loopjes moet doen?
elke pony en elk paard heeft andere kwaliteiten en deze pony's doen gewoon waar ze goed in zijn.
on-topic, ik heb nooit meegelopen... vond het niet zo boeiend.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:04

makke pony's??? of pony's die allemaal over zich heen laten komen omdat ze er toch niks aan kunnen veranderen, de paar pony's die zich wel verzetten zijn hier dus "niet geschikt voor"... ik loop dr ook echt niet mee

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:06

elisatjj schreef:
n0u ik niet..!! ik vind die beestjes zo zielig hea.... ze staan de hele dag in die herrie ze worden denk plat gespoten met kalmerings middelen ofzo...na ik ga dr echt neit aan mee werken...

Hoe kom je daar nou weer bij

Er zijn zat makke pony's hoor, waarschijnlijk halen ze ze ook wel is een dagje op bij een manege vandaan o.i.d.
Veel al zijn het wat oudere pony's die al veel gezien hebben en rustig zijn.

Ik loop zelf niet mee met pony's op de kermis, maar als het mij gevraagd werd om af en toe een dag mee te lopen zou ik daar geen bezwaar tegen hebben hoor.

De pony's hoeven niet zo zwaar werk te doen, beetje rondjes stappen. Krijgen ook gewoon pauze, eten en drinken op tijd dus ach...
Tja een beetje eentonig is het waarschijnlijk wel voor ze, maar zolang ze niet iedere dag hetzelfde hoeven te doen vinden ze dat heus niet eentoniger dan bijvb dag in dag uit in een bak dressuuroefeningen te moeten doen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:24

Je hebt kermispony's en je hebt kermispony's.

Hier in het dorp is ook 1 keer per jaar een kermis met pony's. Een paar jaar geleden heeft mijn vader eens gepraat met de eigenaar.

Ten eerste stond de ponykraam helemaal aan het begin van de kermis, zelfs een beetje afgezonderd zodat het lawaai minder was. De pony's moesten slechts een aantal weekenden per jaar werken, de rest van het jaar stonden ze gewoon samen te grazen op de wei. Twee van de pony's hadden een vorm van zomereczeem, maar je kon zien dat ze er een behandeling tegen kregen. Om de zoveel uur werden de pony's verwisseld..

Ik was nog daar toen de pony's de vrachtwagen opgingen en ik heb gezien hoe dat in zijn werk ging. Netjes alles afzadelen, allemaal om de beurt een flinke schouderklop en in 1 tijd de vrachtwagen op zonder problemen. Dan denk ik niet dat die pony's het zo slecht hadden

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 00:16

Mijn broer heeft een tijdje met die Pony's gelopen.
Aan het eind van de dag gaan ze gewoon lekker op het gras hoor ! (Dat is ieder geval hierzo)
Ik vind het soms ook wel een sneu gezicht hoor, maar daarna gaan ze gewoon lekker het gras op, en mn broer zei dat ze ook niks met middelen deden of wat dan ook hoor

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:05

ik heb op de kermis gewerkt en werk er nog wel wanneer het me uit komt de ene eigenaar zorgt er beter voor dan de ander maar zelf zou ik het nooit doen de pony's staan de hele dag opgezadelt en iedereen stapt na een rondje weer af lekker dat gezeul de hel tijd en op sommige kermissen staan ze tussen alle atractie's in de herrie ik vind het persoonlijk niets

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:49

De ene eigenaar is beter voor zijn, in dit geval kermis pony's dan de andere. De ene pony's worden wel goed verzorgt en de andere niet. Er word geen heel jaar door een kermis georganiseerd.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:59

Ik ga met laura2span mee. Zo word het (bijna) nooit bekeken, hoewel het ook wel eens zo is dat ze echt slecht verzorgt worden. Bij ons op de kermis is zoiets nooit, en ik zou ook geen hele dag rondjes willen wandelen, dus nee, ik loop niet met pony's op de kermis

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:06

Ik heb dat 3 jaar terug gedaan, en vorig jaar, als ze er staan, bellen ze mij altijd op, om te vragen of ik wil helpen, dat wil ik wel
en ze worden helemaal niet platgespoten.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:09

laura2span schreef:
je kan het ook anders bekijken, wie heeft het slechter, een pony die op zijn dode gemakje kindjes rond mag sjokken en een paard dat zo hoog mogelijk moet springen of moeilijke loopjes moet doen?

Zullen we dat eens anders bekijken?
Een pony die doods gelopen is en met elk kind een stom rondje moet lopen, wat altijd het zelfde is. Geest dodend voor een slim dier.
En een paard wat alles uit zich zelf mag halen, steeds weer nieuwe pasjes leert, of zijn grenzen leert te verleggen. Die na de training lakker afgespoten wordt, goed te eten krijgt, en soms ook nog onder een solarium mag opwarmen voor en na de training.

Kijk ik weet dat topsport ook niet 100% gezond is voor je paard, ze worden er immers niet al te vaak erg oud mee. Maar zo kun je het ook bekijken. En in mijn visie, is dit de juiste manier van bekijken.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:07

Nou bij ons stonden ze ook wel eens op de kermis vroeger maar nu niet meer!! die pony's hadden het echt niet slecht ze werden na een paar uur omgewisseld en zagen er goed uit waren mooi bekapt en alles en daarbij die kermis atractie die sloot gewoon om 7 uur of zow want dan vond ie het genoeg voor zijn pony's. In principe eigenlijk een luizenleventje ze hoeven maar een paar kermisjes te lopen en hebben meer dan een half jaar vakantie of gaan gewoon in een manege lesjes mee lopen!!! En die man wat bij ons stond die deed dat voor zijn plezier omdat hij dat kinderen zag genieten en zijn eigen pony's ook!!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:12

Ik heb dus echt nog nooit pony's op een kermis gezien. Wel ooit foto's van hoe het er ergens aan toe ging met pony's op de kermis. Dat was als het ware een draaimolen waar dan de pony's aan vast zaten. Hebben ze zoiets in Nederland ook dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:19

Praat eerst eens met de eigenaar van die pony's en ga daarna verder met het omlaag halen van deze bron van inkomsten.

Nee, hier doen ze niet aan kermis

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 18:53

in belgie doen ze het anders met de pony´s , in nederland loopt er gewoon iemand langs de pony en in belgie staan ze in een ronde en lopen ze steeds rondjes (zoals met longeren).

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:06

Als ze dit 1x per jaar doen, en verder gewoon net als andere pony's rijden en in de wei lopen vind ik het niet zo erg. Moeten ze wel goed worden verzorgd natuurlijk.

Bij ons doen we het niet met kermis, mar wel bij koninginnendag en de Vip. Dan is er niet echt muziek.. Dan lopen ze ook niet de hele tijd, ze hoeven niet een halve dag met een zadel erop te staan bedoel ik. En tussen door ff rust en zadel enzo eraf en ff beetje grazen. En iemand tilt ze erop in plaats van allemaal geslungel op hun rug. De pony's vinden dat echt niet erg hoor..

Ik heb wel eens gehoord van die draaimolens maar dat is echt vreeeselijke paardenmishandeling. Ze staan daar soms wel een jaar of meer in en kunnen helemaal niets. Niet eens omdraaien en maar 1 stapje naar voren of achteren omdat er heel veel paarden in staan. Nouw dat is echt vreselijke mishandeling.

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 20:13

de pony´s waar ik mee heb gelopen lopen alleen op de kermis. dat is iedere keer een aantal dagen en dan hoeven ze niks te doen tot de volgende kermis en in de winter staan ze heel de winter met z´n allen in de wei.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:11

cindy: die draaimolens staan ze toch nietde gehele dag en nacht in, enkel als ze moeten lopen toch!?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:27

In mijn oude dorp werd dat zelfs gedaan met ponies van de ponyclub en daar heb ik dus ook weleens mee gelopen ja. De opbrengst was voor de clubkas.

Ik zou echt niet weten waarom kermisponies het slecht zouden moeten hebben hoor

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:39

Ik heb het dit jaar voor het eerst bij ons op de kermis gezien dat er echt een ponyattraktie was (wat anders dan kinderen die met hun eigen pony rondjes lopen voor een zakcentje).

Ik ben na alles eens goed in me opgenomen te hebben maar snel doorgelopen om een flinke discussie te voorkomen.
Ik persoonlijk vond de beestjes er niet uitzien, ze hadden kale plekken op hun verwaarloosde vacht klitten in hun manen etc. Ze gingen voor de nacht gewoon een vrachtwagen in waar ze bleven staan tot de volgende dag.

Het ergste vond ik eigenlijk de doffe blik in de ogen van de pony's, ze reargeerden amper ergens op. Denk inderdaad dat ze in hun lot berusten.

Ik wil niet beweren dat die mensen uitermate slecht voor hun beesten waren want dat kan je zo eventjes niet bekijken, maar als het je broodwinning is zou je toch verwachten dat je dan zorgt dat de pony's er tip top uitzien. Beter voor de klandizie lijkt me.

Ik dacht trouwens dat het verboden was in Nederland om op deze manier op de kermis te staan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:30

Het is onzin dat de pony's het slecht hebben. De pony's lopen maar een paar uur per dag en mogen tussendoor vaak grazen.
En dan zijn manege pony's niet zielig? Die lopen ook de hele dag met kinderen op hun rug.

En over die 'draaimolens' Dat is gewoon een stapmolen waar het paard een paar uur aan loopt.
'staan er het hele jaar in' Hoe KOM je erbij?
En vroeger gebruikten ze bij ons altijd manege paardjes, die waren braver.

Vind dit een beetje gelul...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:45

Er zullen natuurlijk wel wat mindere kermiseigenaars erbij zitten. Maar is dat niet in elke paardentak zo?
Als je naar 10 dressuurstallen gaat kijken, kom je er misschien 3 tegen waar ze met slof en scherpe bitten rijden om het paard in een krul te krijgen. Dressuur is heel paardonvriendelijk zal je dan kunnen zeggen.

Maar op de andere 7 stallen word er met een zacht trensje en zachte hand naar ontspanning gewerkt. Dus zo slecht is die dressuur ook niet.

Zo zal het ook wel op kermissen zijn. Er zullen wel mensen zijn waarbij de pony's zich niet goed voelen, die veel moeten werken, die slecht verzorgd zijn.. Maar zoals de kermispony's die hier jaarlijks komen eruitzien, heb ik niet de indruk dat ze ongelukkig zijn, eerder dat ze het er wel voor over hebben om een paar weekenden per jaar met kleine kinderen rondjes te maken om vervolgens de rest van het jaar door te brengen om de malse wei.