Verzorgpony is bang voor vliegenspul

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Verzorgpony is bang voor vliegenspul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 17:23

Hoi
Ik verzorg sinds kort een hele lieve pony. Maar met dit weer gaan er nogal veel vliegen op hem zitten en hij is bang van dat spuitspul tegen vliegen. Hij is er zo bang van dat hij soms zelfs zowat steigert.
Weet iemand hoe ik hem aan dat vliegenspuitspul kan laten wennen, hij is nog vrij jong. Maar ik vind het zielig als die vliegen hem onder het rijden zitten te pesten om het zo maar even te zeggen.
-x- Marijke

lisjuhandty

Re: Verzorgpony is bang voor vliegenspul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:38

op een doekje doen en dan over je pony heen.

succes !!

LaTerzZ!!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:43

Miep is vaststaand of op stal niet te spuiten, los in de bak (dat ze weg kan) blijft ze netjes staan en vind ze het oké.

Raar maar waar.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:45

Ik zou idd op een doekje spuiten. Gewoon voor 'm, zodat hij kan zien wat dat enge geluid maakt en dan met de doek aanbrengen. Maar echt vliegen, of horzels? Als het echt vliegen zijn dan kun je wellicht beter voor een vliegendeken kiezen...

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 17:51

Sylvia schreef:
Ik zou idd op een doekje spuiten. Gewoon voor 'm, zodat hij kan zien wat dat enge geluid maakt en dan met de doek aanbrengen. Maar echt vliegen, of horzels? Als het echt vliegen zijn dan kun je wellicht beter voor een vliegendeken kiezen...

Soms zitten er gewone vliegen op hem en soms horzels. Maar het is alleen als hij zweet Dat de vliegen op hem gaan zitten, in ht weiland heeft hij voorzover ik weet niet zoveel last van vliegen en horzels.
Maar die tip van op een doekje spuiten vind ik wel goed, ik denk dat ik dat morgen is ga proberen. En anders idd een keertje los in de bak proberen.
-x- Marijke

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:27

Mijn paard kan ook nogal heftig reageren op spuitbussen. Soms laat hij het toe, maar meestal moet hij niks van die enge dingen hebben.
Ik spuit meestal op een oude handdoek en wrijf hem daarmee in. Dat werkt even goed als rechtstreeks spuiten en het scheelt een hoop stress.
Je kunt natuurlijk ook proberen om je paard er langzaam aan te laten wennen. Maar dat zal niet opeens lukken en in de tussentijd is een doek een goede optie, denk ik.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:40

Mijn paardje vond het de eerste keer DOOD eng!! ze schrok zich rot, maar als zij schrikt, zakt ze zeg maar door haar pootjes heen, en krimpt in elkaar.. Ze gaat niet lelijk doen, steigeren of wegrennen ofzo.. (gelukkig!)
Dit geeft mij ook de kans om haar er gewoon aan te laten wennen. Ik zeg.. ach Bella, dat is niet eng hoor! en spuit het er gewoon, maar voorzichtig op.
Het gaat steeds beter, nu rilt ze alleen nog een beetje, dus trekt even met haar huid op de plek dat ik spuit. Nog even, en ze kijkt er niet meer naar om

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:44

Precies hetzelfde hier Dabo.
De eerste keren in het seizoen krimpen ze weer in elkaar en proberen door de muur heen te kruipen. Maar als je het 3x gedaan hebt, zonder in de buurt van de ogen etc. te komen, is het goed.

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:17

haaiij..
mijn pony was ook heel bang voor spuitbussen enzo, maar ik heb vliegengel gekocht, zit in een potje en er zit een spons bij en dat kan je gewoon op hem smeren. wat je ook kan doen, is haar vasthouden aan het einde van een halstertouw en dan een liedje zingen, klinkt raar maar bij een verzorgpaard van mij werkte het toch echt, hij was als de dood voor spuitbussen en ik hield hem vast en begon een liedje te zingen en hij bleef gewoon rustig staan.
naja succes iig.
xXx

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:25

Ik zelf heb geoefend ook met spuiten op een doekje/spons in zijn buurt en er zelf Pssst bij roepen beetje foppen.. en dan voorzichtig op hem gespotenvan ver af terwijl ik deed alsof ik op het doekje spoot. zo een tijdje dooroefenen, ooit went hij eraan (we zijn nog steeds in de oefen/wenfase)

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:36

Of op een spons/doekje spuiten en dan insmeren of vliegengel kopen. Onder het rijden is een vliegendeken trouwens wel ideaal, zeker als ze veel zweten (daarom hebben ze er op het land ook nooit zo'n last van) Bij mij heeft ze aan het einde van het uur al het vliegenspul al afgezweet en komen er juist meer vliegen op af... Twee weken geleden heb ik een vliegendeken met zadeluitsparing en hals gekocht en ik moet zeggen dat dat echt ideaal is (zeker voor in de bossen).

Ik heb trouwens vandaag gehoord dat dazen niet kunnen ruiken en dat vliegenspul daarvoor dus niet werkt. Is dat eigenlijk waar? Het zou best kunnen want als ik m'n pony inspuit vliegen ze er nog even vrolijk op af als daarvoor. Als dat waar is zou ik dat wel erg vinden, kan ik spuiten tot ik een ons weeg...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 05:54

En bedenk dat je het meestal zelf eng voor ze maakt! als je ze strak vastzet of door 2 mensen vast laat houden, want ze kan omhoog komen. Dan weten ze echt dat er wat gaat komen dat ze niet leuk vinden.

Dus normaal doen. gewoon borstelen en in je andere hand de spuitbus. Lekker kletsen tegen je pony en gewoon een beetje spuiten terwijl je doorgaat met alles. Als ze ontploft gewoon toespreken en doorgaan. Zorg je wel voor stevige schoenen?

Bouw geen spanning op, hang er desnoods de eerste keren een hooinet voor zodat ze kan eten. En wat ook een goede tip is( als dit niet lukt) is beginnen met een plantenspuit met water.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 06:12

Je kunt gemakkelijk oefenen met water in een plantenspuit. Dat kost minder als je de hele tijd misspuit. Het vliegenspul zelf eerst met een doeje aanbrengen. Soms spelen er meerdere dingen: ten eerste een sterke geur (wat een prooidier dus niet zo handig vind, zo is hij gemakkelijk op te sporen) waar ze niet van houden en ten tweede het geluid samen met het gevoel dat er "iets" (een paard heeft geen idéé wat het is...) op hem terecht komt.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:02

Mijne vind veerust eng, dat harde spuiten hahaha. Zo erg dat ze gaat trappen naar je. Ik heb nu een andere gekocht die zachtjes spuit. Vond ze in het begin ook wel eng, maar gewoon rustig blijven en praten tegen ze helpt echt! Aan het einde belonen en nu vind ze het helemaal niet eng meer!

Succes!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:25

Mijn paard vond het in het begin echt doodeng, ging dan allemaal rondjes om me heen draaien en steigeren. Toch ben ik gewoon doorgegaan en ik kan nu gewoon spuiten wanneer ik wil.
Als ze in de wei staat zonder halster of iets, dan blijft ze gewoon stilstaan als ik het erop spuit.

Elke keer als ik weer voor de eerste keer met de spuitbus aan kom zetten, dan is het weer even wennen voor haar, maar bij haar was het gewoon een kwestie van doorzetten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:16

Ferroowtje schreef:
Ik zelf heb geoefend ook met spuiten op een doekje/spons in zijn buurt en er zelf Pssst bij roepen beetje foppen.. en dan voorzichtig op hem gespotenvan ver af terwijl ik deed alsof ik op het doekje spoot. zo een tijdje dooroefenen, ooit went hij eraan (we zijn nog steeds in de oefen/wenfase)

Precies. Zo doe ik het ook altijd en tot nu toe is ieder paard eraan egwend geraakt. Duidelijk en doortastend optreden, ze merken zo dat het niet eng is.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:24

Heey,
mijn pony vind het ook niks en dan zet ik er wat losser aan de stang dan roep ik pssssttt van dat spuit ding en daarachteraan spuit ik nadat ik phhssssttt zeg dan zit er erop en hij schrikt 2 tellen..en dan doek weeer phhhssttt en dan spuit ik en zo doe ik dat telkesn weer;)