Paard wil niet alleen naar buiten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Paard wil niet alleen naar buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 16:59

Heey,

( ik weet nie of dit miss bij RT moet maar dan moet het maar ff verplaatst worden )

Ik wil wat vaker buitenritten gaan maken maar mijn paard wil niet alleen van het terrein van onze stal af. Hoe kan ik hem dit leren?

Gr. Barreltjuh

Angela

Re: Paard wil niet alleen naar buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:03

Door het te doen...

Er zijn paarden waar je gewoonweg niet alleen mee weg kunt, maar de meeste wennen er wel aan. Doe het stapje voor stapje. Eerst gewoon een rondje op het terrein rijden, daarna een klein stukje eraf. Maak het deel eraf steeds groter. Zo weet je paard dat ie echt wel weer terug mag.. Als het niet gaat als je erop zit, ga dan naast je paard lopen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 17:09

Hij gaat er wel vanaf, maar we zitten aan een fiets pad en verder echt alleen maar rechte wegen ( jaja polder) dus als ik van het terrein af ben dan weet hij als ik nu om draai ben ik weer bij huis dus dan gaat hij stil staan en de enige manier om hem weer te laten lopen is dan omdraaien, dit probeer ik niet te doen ik probeer dan nog een stukje verder en dan zelf laten halthouden en omdraaien maja zo kom ik nooit verder van huis dan 10 meter.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:09

ik zou de eerste paar keer gaan wandelen met het paard en dan de vier of vijfde keer met zadel gaan wandelen en dan op de helft erop gaan zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:16

ik eb dit ook gehad met mijn bijrijdpaard.
ikmoet zowiezo 10 minuten stappen naar de piste toe
de eerste keren ging dit goed
de keer erop stopte ze bij de poort, 5 meter voro de piste
ik stapt af, en liep er verder naast.
de keer erop stopte ze 10 meter dervoor, stapte ik weer af
uiteindelijk kreeg ik haar niet meer van het erf.
na een maand of 3 zo te lopen was ik het kotsbeu.
dus ik heb een lange zweep genomen, erop gaan zitten, en ze vooruit geslagen.uiteindelijk staakte ze helemaal,
kheb haar dan zélf omgedraaid, en het grootte deel achteruit gezet
nu had ik wel een paar voordelen:
ze haaft voor de koets en op het land gelopen, dus HO en achteruit kent ze
ik had haar koetsenbit erin hangen, die redelijk scherp was.
ik zat heel relaxt terwijl zij maar achteruit liep.
haar dan weer omgedraaid, en als ze het weer probeerde weer ahcteruit gezet.
nu loopt ze aan een lang teugeltje naar de piste, en heb er nauwelijks problemen mee om buiten te rijden.
ik heb een 4-tal routes, die wel allemaal in een ronde lopen, ne ongeveer in hetzelfde deel liggen.
de langste rioute is een anderhalf-2 uur stappen.
kmoet wel zeggen, kheb er veel problemen meegehad, en gelukt dat ze niet steigerd, anders werkt dit ook niet.
ook is ded mijne een belgisch trekpaard, dus zeer rustig van aard, ze kan zich ferm opfokken, maar na 20 sekonden stilstaan staat ze weer te dutten...

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:12

Wil jouw paard wel met een ander paard het terrein af? Dat zou ik eerst doen.
Je kunt ook met je paard naar buiten terwijl er iemand anders met je mee loopt of fietst. Soms hebben paarden daar al een "steun" aan.
Dit gewoon blijven herhalen en na een tijdje weer eens alleen naar buiten.

Je zou ook op bijv. 100 meter afstand wat voer neer kunnen leggen (wortel of zo). als jouw paard daar dan aankomt, beloon je hem met lekkers.

Ben wel benieuwd hoe het afloopt!

Mijn paard wilde in het begin (nu 3,5 jaar geleden) ook absoluut niet alleen naar buiten, maar dat had ook te maken met een dominantie-probleem tussen ons. Nu rijden we crossen en is het een fantastisch paard om alleen mee te nemen op een buitenrit.

Succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:22

een ander paard is ook niet altijd de oplossing hoor.
ik had net bereikt dat ik de piste kon bereiken, toen ik op hoop van zegen meedeed aan een koetsentocht van 35 km, met 3 andere paarden als gezelschap mee.
die toct ging perfect
maar toen ik de dag erna een relaxt kort stapritje wilde maken begon het weer van vooraf aan (zodra we de piste passeerden, ook al had ze gister daar gepasseerd met de andere paarden)
kheb dan uiteindelijk maar in de piste gaan stappen...

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:26

Ik zeg ook niet dat het dé oplossing is, maar misschien is het wel de moeite van het proberen waard. Daarnaast noem ik nog een paar andere suggesties.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 21:51

Ja met een ander paard wil hij wel naar buiten. Ik denk dat ik gewoon eerst het aan de hand ga proberen en idd veel belonen met lekkers. Ik vond jou tips erg handig Terence bedankt!