hoe lang moet je wachten met vers hooi ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

hoe lang moet je wachten met vers hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 22:54

Wie weet hoeveel weken je (na het persen) moet wachten eer je het verse hooi mag gaan voeren ? Het is onbespoten en er zitten geen 'enge ' onkruiden in. Enne...waarom moet je eigenlijk wachten ?

Thx

Anoniem

Re: hoe lang moet je wachten met vers hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:14

6 weken, om het hooi te laten afsterven

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:20

@maya : dank je !!!

Nog een vraagje; kan het kwaad het iets eerder te gebruiken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:28

Mm... kwaad niet zozeer heel erg, maar wees voorzichtig. Als je het doet, meng dan het hooi de eerste dagen met je restant oud hooi

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:30

Ik had ook gehoord: zes weken. En weinig ervan voeren.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:34

@ maya:
oke....maar begrijp het 'afsterven' nog niet helemaal. Het hooi is toch droog ? Zitten er dan nog stoffen in die moeten 'verdwijnen' of zo ?
Misschien dat ik er nu te diep op in ga...in ieder geval vriendelijk dank voor je uitleg !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 00:03

Het is enerzijds met name van belang vanwege giftige planten, die zijn na 6 weken vaak minder giftig. Sommige zijn nog wel giftig maar niet zo erg.

Ja, hoe moet ik dat nou uitleggen. Ik weet niet precies hoe en wat er gebeurt, maar als je hooi vers van het land ziet, wat gedroogd is en geperst. Ik heb de ervaring dat het blijkbaar beter de verteren is na die aantal weken. Wellicht ook smakelijker.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 00:14

idd 6weken.Zou het nu nog niet gaan voeren, kunnen ze koliek van krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 06:29

ik heb altijd geleerd dat in de paar weken naar het drogen toe er verschillende schimmels en bacterien werkzaam zijn waar een paard ziek van kan worden..( geen idee of dat klopt)

mijn pony kreeg het vorig jaar wel, we waren door t hooi heen, even een plakje goed uitschudden dan moet t wel lukken.
hij en oud paardje hebben er beiden geen lasst van gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 06:51

Ik dacht dat het te maken had met een fermentatieproces van eiwitten en suikers. Doordat het geperst is worden de sappen uit het gras geperst en de pakken worden van binnen enigermate warm, hierdoor ontstaat er een proces dat zijn tijd nodig heeft om uitgewerkt te raken. 6 weken is een veilige periode. Ook omdat je paard oud hooi heeft gegeten dat steeds meer terugloopt in voedingswaarde en dan ineens een klap volledige voeding binnenkrijgt. De bacterien in de darmen die de vertering doen raken van slag en je paard kan koliek of diarree krijgen, hij kan zelfs bevangen raken door de plotselinge hoge voedingswaarde in het voedsel. Oud en nieuw hooi mengen de eerste week is ook het beste.

Vaak hebben paarden voldoende brok, staan nog op de wei en dan zouden ze ook net gemaaid hooi krijgen, dat is te veel. Als je weet om dit in de juiste hoeveelheden te voeren en je hebt een paard dat niet zo snel reageert op andere voeding zou het wel kunnen.