Hulpteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:26

Hoi
Ik had even een vraagje, wat voor soort hulpteugels heb je en waarvoor gebruik je die allemaal. Ik ken alleen de martingaal, maar waarvoor je die gebruikt
-x- Marijke

anydale

Re: Hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:08

- slof, om je paard naar beneden te dwingen
- bijzet, wordt tijden longeren gebruikt
- elastiek/halsverlenger wordt ook gebruikt bij longreren, maar met rijden ook wel omdat het eigenlijk best vriendelijk is omdat het meeveert
- Thiedeman, om je paard naar beneden te dwingen (iets minder erg dan de slof)
- Gogue, heel gedoe van touwtjes en musketons, ook om je paard ronder te krijgen.

Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander van hulpteugels.. Je leert er helemaal niet door rijden. Een martingaal is het enige dat ik gebruik bij springen

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:20

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:10

Je hebt ook een pessoa hulpteugel/trainingsset. Die gebruik je voor het longeren in combinatie met een longeersingel en die gaat ook om de achterhand (om de billen) van het paard, maar hoe het precies werkt weet ik niet..

Als je met martingaal rijdt en het paard doet zijn hoofd omhoog, gaan je teugels nog steeds door de ringetjes. Dus het paard voelt van onderen dat jij aan de teugels trekt zegmaar. Als het paard zijn hoofd normaal (niet omhoog) heeft voelt het niet anders. Met een martingaal ben je niet sterker maar je moet er niet zomaar mee gaan rijden.

FirstLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:08

anydale schreef:
- elastiek/halsverlenger wordt ook gebruikt bij longreren, maar met rijden ook wel omdat het eigenlijk best vriendelijk is omdat het meeveert
- Gogue, heel gedoe van touwtjes en musketons, ook om je paard ronder te krijgen.

Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander van hulpteugels.. Je leert er helemaal niet door rijden. Een martingaal is het enige dat ik gebruik bij springen

vind dat dwingen nogal wat hard gezegd hoor...
een slof mist goed gebruik! hoeft een paard vaak echt niet te dwingen,ligt puur hoe je ermee om gaat.
zelfde geld voor de thiedeman,die hoeft ook niet te dwingen,is idd beetje zelfde werking als de slof,alleen word de thiedeman door het paard zelf in werking gezet en niet door de ruiter.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:47

vind het ook erg kort door de bocht. Oke geen voorstander prima maar niet direct een zwaar mishandelend beeld scheppen........

Alle hulpteugels zijn er bijna voor om het hoofd lager danwel ronder te krijgen. De een geschikt voor een minder vergevorderd (maar toch gevorderd) persoon de andere niet. De meeste zijn wel genoemd en extra info kun je vinden op de diverse paardensites denk aan Divoza.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:01

Ik vind de slof mits goed gebruikt beter dan een thiedeman. Met een tideman kan je niet nageven. als hij ontspant en je wilt de teugel verlengen en hij komt daarna omhoog met zijn hoofd dan heb je eerst de werking van de hulpteugel en dan de werking van je eigen teugel. bij een slof kan je tenminste eerst zelf proberen en dan de hulpteugel gebruiken.
Een martingaal is geen hulpteugel.
Alle hulpteugels zouden er moeten zijn om het paard ronder te kunnen rijden. Als je een hulpteugel goed gebruikt is er niets mis mee. helaas zijn er te veel amateurs die het gebruiken als noodrem of zoiets. Je moet al behoorlijk ver zijn met rijden wil je een hulpteugel goed kunnen gebruiken, als dat zo is dan kan je er heel fijn mee werken. Voor ongeren gebruik ik altjid een gogue das echt een superfijne als je geen pessoa tuigje hebt.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:37

FirstLady schreef:
anydale schreef:

vind dat dwingen nogal wat hard gezegd hoor...
een slof mist goed gebruik! hoeft een paard vaak echt niet te dwingen,ligt puur hoe je ermee om gaat.
zelfde geld voor de thiedeman,die hoeft ook niet te dwingen,is idd beetje zelfde werking als de slof,alleen word de thiedeman door het paard zelf in werking gezet en niet door de ruiter.

Ga hier dus in mee.

We hebben het hier over hulpteugels en is dus bedoelt om de ruiter een handje te helpen. Je kan hier gebruik van maken, maar ook misbruik. (is eigenlijk met alles zo).

Als een hupteugel correct wordt gebruikt heb ik hier ook helemaal geen problemen mee. Het probleem is vaak dat de ruiter niet weet hoe ze met een hulpteugel om moeten gaan en dan gaat het dus fout.