Koopcontract pony is dit rechtsgeldig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vicky

Koopcontract pony is dit rechtsgeldig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:31

Even in het kort ik had mijn pony verkocht. Handgeld gekregen en netjes e.a. op papier gezet omdat zij nog tot september zou blijven, omdat de kopers haar dan pas konden hebben.
Nu kreeg ik gister mail, dat ze bij nader inzien het aankoopbedrag te hoog vinden. en haar dus voor 475 euro minder willen hebben als het afgesproken bedrag. Daar ga ik natuurlijk niet mee accoord.
hier een voorbeeld van het contract wat ik met hun heb gemaakt.
Ik heb even een aantal gegevens aangepast.

Koopovereenkomst (naam pony)

Noordwijk, 23 juni 2005

Ondergetekend,

1 (mijn volledige adres gegevens) te Noordwijk. Hierna te noemen verkoper.

2 (volledige adres gegevens koper) Hierna te noemen koper.

Zijn overeengekomen als volgt:
De pony (naam pony) wordt per september ten eigendom overgedragen aan koper.
Voor de overeengekomen prijs van € 0000,00 - € 00,00 handgeld

Omschrijving van de pony:
geslacht: merrie
kleur: vos
aftekeningen: bles
Leeftijd: 5 jaar
Chipnummer: 0000000000000000

Koper is op de hoogte van de eventuele gebreken van de pony en zal verkoper nooit formeel, dan wel onformeel hierop aanspreken.

Voor accoord: Voor Accoord:

Verkoper:
mijn naam Koper:
naam koper
Is het mogelijk om hier mee stappen te gaan ondernemen of is het verstandiger de aankoop ongedaan te maken en het handgeld te behouden?

Ylana

Re: Koopcontract pony is dit rechtsgeldig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:59

Het contract is in mijn ogen gewoon rechtsgeldig.
Ik mis alleen het stuk wat er gedaan kan worden wanner de kopers minder geld willen geven/van de koop af willen.
Je hebt nergens geschreven dat je het hand geld mag houden dan.
De kopers hebben, met betrekking tot het kopen van de pony voor minder geld, geen poot om op te staan.
Wat dat betrefd is de koop gewoon geldig.
Ik zal hun voor de keuze stellen.
Of het totaal afgesproken bedrag betalen of de koop wordt ongedaan gemaakt met behoud van het koopgeld aan jou kant.
(Ik zou dit wel even uit zoeken in een rechtswinkel of zo. Of even een advocaten kantoor in de buurt bellen.)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:03

Tsja... hoe het echt wettelijk zit weet ik ook niet precies. Maar ik zou zeggen van wel. Jullie hebben samen iets overeenkomen, samen ondertekend, dan lijkt mij het dat jullie je beide aan de overeenkomst moeten houden.... Een handtekening is volgens mij altijd bindend !!!

Ik denk dat jij niet in je recht staat het handgeld te houden (zou ik ook wel willen doen denk ik zo) maar ik denk dat het niet mag. Ook jij hebt getekend voor het handgeld, het paard is pas eigendom van de koper als zij het volledige bedrag betalen. Jij pas eigenaar van het geld als jij het paard leverd, daar hebben jullie samen voor getekend..... (denk ik)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:05

ja hoor vicky,zeer rechtsgeldig,helaas heb ik hier ook eens mee te maken gehad...

als zij accoord zijn gegaan met dat bedrag en dat zwart op wit,hebben ze geen poot om op te staan,niet op ingaan dus,zij moeten de pony kopen voor wat er zwart op wit staat...

mijn verhaal zal ik je wel een keer vertellen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:07

Waar is dat handgeld voor bedoeld? Volgens mij is dat bedoeld als "verzekering" in geval de kopende partij de koop niet door laat gaan om wat voor reden dan ook.

Het aankoopbedrag verminderen met het bedrag wat jij noemt, is imo een gegronde reden de verkoop niet door te laten gaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:09

Waar is dat handgeld voor bedoeld? Volgens mij is dat bedoeld als "verzekering" in geval de kopende partij de koop niet door laat gaan om wat voor reden dan ook.

Het aankoopbedrag verminderen met het bedrag wat jij noemt, is imo een gegronde reden de verkoop niet door te laten gaan.

Bij andere grote uitgaven wordt ook wel een "aanbetaling" gedaan. Dit geld is de verkoper ook kwijt bij afzegging van de koop.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:12

en vicky,als jij stappen onderneemt,dan win je het glansrijk...

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:45

handgeld is er toch voor dat zij haar paard uit de handel houdt??ZOdat ze een vergoeding heeft voor het paard(wat daar dan nog staat voor bep tijd), dat moet toch ook eten ed

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:12

Het is volgens mij ook rechtsgeldig, je hebt een overeenkomst gesloten, en beide partijen hebben met de voorwaarden ingestemd. Beide partijen kunnen dus niet onder de overeenkomst uit. Jij moet het paard leveren, en je krijgt daarvoor het afgesproken bedrag.

Idd even naar de rechtswinkel als er problemen ontstaan, ze kunnen je alles uitleggen over het hoe nu verder en of je het handgeld mag houden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:15

handgeld is een ''verzekering'' dat ze de pony daadwerkelijk willen.hij gaat uit de verkoop tot hun het restant komen betalen en pony meenemen.

zien hun er vanaf ,mag je handgeld houden toch?
het is niet bedoeld voor tussentijdse rekeningen.

ik vind het contract rechtsgeldig,of je stappen wil onder nemen moet je zelf weten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:49

Citaat:
handgeld is een ''verzekering'' dat ze de pony daadwerkelijk willen.hij gaat uit de verkoop tot hun het restant komen betalen en pony meenemen.

zien hun er vanaf ,mag je handgeld houden toch?
het is niet bedoeld voor tussentijdse rekeningen.

Dat denk ik ook ja!

Overigens: ik zou me afvragen of je wel door wilt gaan met de verkoop aan deze mensen. Dikke kans dat er meer problemen gaan ontstaan dan. Koop ontbinden en handgeld houden, dat is mijn advies!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:31

Het is inderdaad rechtsgeldig. Als het je niet lekker zit of je hebt de tijd en het geld niet om stappen te ondernemen zou ik inderdaad gewoon de koop verbreken en eht handgeld houden. Dan zo ik dat wel even aan hun melden via een aangetekende brief. Dus dat jullie een voerkomst hadden getekend en dat zij zich daar enit aan gehuoden hebben en dat daarom dsu de koop niet doorgaat. Alleen vand e andere kant hebben hun dus ook het recht om alsnog te zeggen dan dat ze haar willen kopen voor eht afgesproken bedrag.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:20

een mondelinge overeenkomst is ook een geldige overeenkomst...
Zou op zich lekker zijn dat je eerst ja zegt incl. koopcontract en handgeld en dan de aankoop te kostbaar vind.. uitgaande van een overeenkomst tussen particulieren/ verkopende partij particulier.. anders kan het anders gelden

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:43

kimmie261 schreef:
en vicky,als jij stappen onderneemt,dan win je het glansrijk...

Dat lijkt mij dus ook.
Je hebt het verkoopbedrag zwart op wit staan.(en ze hebben getekend!!!)
En daar moeten zij zich aan houden.

Je kunt voor de zekerheid even contact opnemen met Buro Rechtshulp.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:55

Juich niet te vroeg! Je hebt dan wel een verkoopovereenkomst en je hebt de prijs afgesproken. De koper heeft zich verplicht jouw pony te kopen tegen betaling van de overeengekomen prijs op een nader bepaald tijdstip. Wat je echter niet in je contract hebt gezet, is wat er gebeurt wanneer een van de partijen zich terugtrekt. Wat gebeurt er met het "handgeld". Verder vraag je je natuurlijk af of je de pony nu nog wel aan deze mensen wilt verkopen. Een jurist kan aangeven wat in deze gevallen (want daarin voorziet het wetboek wel) kunt/ma/moet doen.

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:55

Ik denk ook dat je erg sterk staat. Ik zou de koop wel laten doorgaan voor het originele bedrag. Eventueel kan je contact opnemen met je rechtsbijstandverz als je die hebt.

Verder staat op deze site een model koopcontract

http://www.interpolis.nl/product/reizen ... nkomst.asp

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:30

Ik had dus ook ellende gehad en ben af gaan vragen of het rechtsgeldig is, dat is het niet.
Wel kun je het als bewijs gebruiken

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:37

Waarom zou dit niet rechtsgeldig zijn?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:42

Dat vraag ik mij dus ook af waarom dit niet rechts geldig is.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:55

Als je iets op papier hebt staan en beide partijen ondertekenen dit,is het volgens mij rechtsgeldig.
Ik zou niet weten waarom niet

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 05:59

als het in strijdt is met de of een wet dan kan het zijn dat het niet rechtsgeldig is. Denk bijv. aan een abbo ben je minderjarig dan moeten ouders/voogd tekenen omdat een minderjarige niet tekenbevoegd is. En zo zijn er al tal van andere artikelen en wetten die ervoor kunnen zorgen dat het niet rechtsgeldig is.

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:21

Ik begrijp ook niet waarom dit niet rechtsgeldig is. De wetsartikelen mbt KOOP zijn aanvullend en niet dwingend hoor (althans in België, maar ik ben er vrij zeker van dat dit ook zo is in Nederland)