Hoe veranderen eigenaar in paardenpaspoort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sl0wm0ti0n

Hoe veranderen eigenaar in paardenpaspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:23

Hoe gaat het omzetten van naam v/d eigenaar van een paardenpaspoort bij verkoop? Ik heb het postadres van de NHS, kan er alleen geen website van vinden dus veel informatie kan ik er niet over opzoeken. Achter in het paspoort staat een kleine notitie, dat je het paspoort bij verandering van eigenaar moet opsturen naar de instantie die het paspoort uitgegeven heeft.. Zou ik dan gewoon het paspoort + een briefje met naam en adres van de nieuwe eigenaar erbij moeten doen en dat het paard van eigenaar veranderd is?

cinny1

Re: Hoe veranderen eigenaar in paardenpaspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:28

Inderdaad.
Je stuurt het paspoort met een briefje met jouw naam, adres, enz enz naar de instantie (in dit geval NHS) die het paspoort heeft uitgegeven. Dan krijg je een rekening thuis gestuurd en als je die betaald hebt, krijg je het paspoort op jouw naam terug gestuurd.

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:32

Maare, volgens mij is mijn paspoort nog vrij oud. uit 1999 staat erin. Ik heb het telefoon nummer gebeld wat erin staat, maar dat klopt niet meer. Het adres dat ik heb is

NHS
Amsterdamsestraatweg 57
3744 MA Baarn

Hoe weet ik nu of het wel aan komt als ik het verstuur, straks klopt het adres ook niet? Op www.telefoongids.nl kon ie namelijk niks vinden in Baarn.

Hoe duur is zoiets trouwens?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:43

Ik wilde het ook doen met mijn paard. Die heeft een kwpn papier. Im moet! lid worden van het kwpn á €70,- per jaar en daarnaast een klein bedrag betalen voor de verandering. Meestal kost zo'n verandering tussen de €17,50 en €24,50 (ben ik achter gekomen door mijn zoektochten)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:29

Dan kun je het in ieder geval aangetekend versturen met ontvangst bevestiging, kost iets meer maar dan weet je zeker dat het aankomt of terugkomt naar jou.
Ben even op internet voor je aan 't snuffelen geweest en raad eens.... gevonden!!!!

NHS Nederlandse Hippische Sportbond

Amsterdamsestraatweg 57
3744MA BAARN
Postbus 456
3740AL BAARN
Nederland
Tel: 035-5483600
Fax: 035-5411563 035-5483680

E-mail: info@nhs.nl
Website: http://www.paardensport.nl

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:31

En wat ik al dacht NHS is waarschijnlijk KNHS geworden
En die is wel makkelijk te vinden

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:04

Rytir schreef:
Ik wilde het ook doen met mijn paard. Die heeft een kwpn papier. Im moet! lid worden van het kwpn á €70,- per jaar en daarnaast een klein bedrag betalen voor de verandering. Meestal kost zo'n verandering tussen de €17,50 en €24,50 (ben ik achter gekomen door mijn zoektochten)

ik heb het gedaan met chippen, toen kon ik wel zonder lid te worden van de KWPN de naam van de eigenaar laten veranderen op het paspoort !! voor idd iets van rond de 20 euro.
De eigenaar die in het paspoort wordt vermeld is niet noodzakelijkerwijs de rechtsgeldige eigenaar !! M.a.w. als je ooit een dicussie hebt over wie eigenaar is van een paard, wil dat niet automatisch zeggen dat je via een rechtbank gelijk krijgt omdat je als eigenaar in het paspoort te boek staat (puur een formaliteit).
Veel belangrijker is dat de chip op jouw naam staat (ook niet rechtsgeldig) ,maar als ie dan wordt gstolen of iets dergelijks , is dat wel de eerste die ze bellen !!! Deze verandering kun je wijziggingen bij de bank voor gezelschapsdieren.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:56

En waar kun je dat vinden? De bank voor gezelschapsdieren?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:03

cinny1 schreef:
En wat ik al dacht NHS is waarschijnlijk KNHS geworden
En die is wel makkelijk te vinden

Niet waarschijnlijk, maar zeker.

De NHS is idd KNHS geworden, in Ermelo dus.

Zie www.knhs.nl

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:21

Ik heb het vorig jaar met mijn pony ook gedaan. Je stuurt je paspoort met papiertje naar de KNHS en je krijgt hem met rekening en al thuis gestuurd. Als ik me nog goed kan herinneren, was ik 14 euro kwijt.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:38

Moet je eigelijk altijd het paspoort omlaten schrijven?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:35

Nee, ik denk het haast niet, want het zijn geen eigendoms bewijzen. Dus ik heb er eigenlijk het voordeel nog niet van ingezien.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:23

Citaat:

Er is een verschil of je het paspoort op naam van de nieuwe eigenaar wil laten zetten (bij het KNHS) of het stamboekpapier (KWPN). Ik heb laatst het paspoort van mijn paard op mijn naam laten zetten, volgens mij was ik 14 euro kwijt. Als je het stamboekpapier op naam wil laten zetten moet je idd lid worden van het KWPN en dat kost een hoop geld. En je hebt er niet veel aan als je verder niets met het KWPN wil. Paspoort is wel verstandig omdat de chip dan aan jouw naam gekoppeld is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:22

Gaat dat automatisch mee met t paspoort, die chip? Als ik dus het papier en het paspoort op mijn naam heb gezet, zou de chip dus in principe ook op mijn naam staan nu?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:24

Dat ga ik binnenkort maar eens regelen dan. Is wel zo prettig.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:24

mmm kun je ook alleen van naam veranderen zonder lid te worden van het desbetreffende stamboek?
ik heb pas geleden een welsh gekocht, maar ga dus echt niet lid worden van het stamboek!
op dit moment staat dat beest dus gewoon nog steeds op naam van de oude eigenaar, en was eigenlijk min of meer van plan dit aan te houden. maar als je bbv alleen je eigen naam kan veranderen voor bv 15 euro, dan zou ik zoietes wel doen. maar dan zonder risico dat je meteen lid moet worden voor allerlei bedragen van dat stamboek. weet iemand dat?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 05:29

Bij het KWPN kan het niet iig. Als je m op jouw naam zet daar, moet je lid worden van het KWPN. En dan ben je niet alleen de overschrijfkosten kwijt (+ het aangetekend versturen van de papieren, want je wilt niet dat t kwijtraakt), maar dan moet je ook lid worden van het KWPN zelf. Dan krijg je de "in de strengen". Maar persoonlijk vind ik die al dat geld niet waard. (ben geen fokker, denk dat ie dan wel errug handig is)

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:03

Marliesje schreef:

http://www.databankgezelschapsdieren.nl/
Hier kun je checken of het chipnummer op jouw naam staat en evt een wijzigingsformulier downloaden !!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:05

Bij het KWPN moet je eerst lid worden, en dan het stamboekpapier opsturen. Dan krijg je een stickertje met je naam en adres om in het paspoort te plakken. Voordeel hiervan is dat je je paspoort niet kwijt bent en dus gewoon op wedstrijd kan.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:28

Citaat:
Voordeel hiervan is dat je je paspoort niet kwijt bent en dus gewoon op wedstrijd kan.

Bij het KNHS ben ik mijn paspoort nog geen week kwijt geweest voor het overschrijven, dus dat viel reuze mee. En het scheelt nog veel geld ook!

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 10:46

Au3 schreef:
Marliesje schreef:

Hier kun je checken of het chipnummer op jouw naam staat en evt een wijzigingsformulier downloaden !!

Ik probeer dat dus net, staat onder het chipnummer een... hond!?? Hoe kan dat nou!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:07

Als je mee wilt doen aan keuringen moet je paard op jouw naam staan. Heb een kwpn'er en op mijn naam laten zetten. Ben naar de dierenkliniek geweest, heb haar laten chippen en moest toen wat gegevens invullen en het paspoort hebben ze daar opgestuurd en nu staat ze op mijn naam. Mijn beste vriendin heeft een tinker zonder papieren en heeft hem toen laten chippen bij de kliniek en ze hoefde ook geen lid te worden van het tinkerstamboek. Groetjes Brennie

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:32

Au3 schreef:
Marliesje schreef:

Oeps wat doe je als je het nummer van de chip invoerd en er komt op de site te staan dat er geen huisdier gevonden is in de databank?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:18

Gouda, dan voer je het zelf in.
Er zijn meerdere chip-sites, sites waar je chips kunt controleren bedoel ik.
Daar kun je je zelf aanmelden als het goed is.
Gegevens van chip en dier invoeren.
Even later nog ff controleren of alles goed gegaan is.

Aangezien die chip-sites niet allemaal even goed samenwerken, zou ik op zoveel mogelijk sites aanmelden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:29

Persoonlijk denk ik dat deze databank niet voor paarden is. (heb iig nog nooit een paard met zo'n labeltje aan z'n hals zien lopen die je daar kan bestellen voor je HOND of KAT.)
Maarre, welke andere sites????