help mijn paard lust geen appelmoes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

help mijn paard lust geen appelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 10:14

ik moet met mijn paard oefenen voor het geven van wormenkuren en sedalin spuit voor bij de smid. Dus ik dacht haal een spuit en een potje appelmoes. Maar nu lust mijn paard geen appelmoes, dus wat anders te geven. Iemand misschien ook nog tips om het te geven want die spuit vindt ze ook nog heel eng op het moment dat ie tegen haar mond aankomt,
groetjes

Rafaela

Re: help mijn paard lust geen appelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:15

Hol een appel uit en doe het daain of in een broodje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:24

honing!
dat lusten de meeste paarden wel

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:25

Gewoon toedienen met de spuit. Goed vasthouden, eventueel met hulp van iemand anders en de spuit in de mond legen, snel en resoluut handelen. Niet ieder paard trapt erin met appelmoes of een appel. Het moet gewoon mogelijk zijn om een spuit toe te dienen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:33

Tenfold schreef:
Gewoon toedienen met de spuit. Goed vasthouden, eventueel met hulp van iemand anders en de spuit in de mond legen, snel en resoluut handelen. Niet ieder paard trapt erin met appelmoes of een appel. Het moet gewoon mogelijk zijn om een spuit toe te dienen.

ik geloof dat ze het juist wil oefenen met een spuit vol appelmoes en dat toedienen zodat het paard went aan die spuit in de mond...

Heb je al wat extra suiker toegevoegd aan de appelmoes? Is natuurlijk niet goed voor op lange termijn maar een aantal keer kan geen kwaad... Sommige paarden lussen appelmoes alleen maar als het wat zoeter is dus voeg twee theelepeltjes suiker toe (of zoetstof) misschien vind hij het dan wel lekker ...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:34

wat ik mij wel even afvraag waarom heb je sedalin nodig voor bij de smid? Vind hij de smid eng dan kun je beter oefenen met het ritueel dat zich bij de hoef smid af speelt ... ipv voor de sedalin spuit te oefenen

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:36

Je kan oefenen wat je wil, maar zodra je met een spuit toch weer iets gaat geven wat niet lekker is, is al het oefenen voor niets geweest. Soms moet er nou eenmaal iets gebeuren wat je paard niet leuk vind en wat je ook niet leuk kunt maken.

Wat inderdaad wel nuttig is om goed te oefenen is voetjes geven en ze langere tijd omhoog houden zodat je smid je paard goed kan bepappen en beslaan. Dan heb je die sedalin ook niet nodig.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 10:46

als jullie een smid hebben die dat verder aandurft dan 1 voetje, en iemand die haar vast houd, dan mag je het proberen hoor zonder sedalin, maar k zou dan wel je levensverzekering verhogen. Zit namelijk thuis met een gekneusde voet omdat ze daan in paniek opsprong bij de smid. Daar heb ik geen zin meer in en ook niet in een geplette smid hoor.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:56

Als het zo erg is, heb je wel wat sterkers nodig dan sedalin.
Hoe heeft het zo erg kunnen worden?
Het gebruik van sedalin/verdoving is helaas geen oplossing, maar een lapmiddel.
De echte oplossing moet toch liggen in het verkrijgen van ontspanning bij de smid.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:01

Tenfold schreef:
Als het zo erg is, heb je wel wat sterkers nodig dan sedalin.
Hoe heeft het zo erg kunnen worden?
Het gebruik van sedalin/verdoving is helaas geen oplossing, maar een lapmiddel.
De echte oplossing moet toch liggen in het verkrijgen van ontspanning bij de smid.

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik heb een merrie gereden die tijdens het bezoek van de smid echt bloedlink was!
Nog nooit zoiets meegemaakt,zo'n monster als het was.
En die smid was echt een lieve geduldige man,waar ik superveel respect voor had.
Denk toch echt dat je zult moeten verdoven als je paard zo door het lint gaat hoor.
Tenzij het niet bezwaarlijk is als er gewonden vallen

Misschien een beetje maf idee hoor....
Maar wat slobber maken en daar de spuit in leegspuiten?
Goed vermengen......

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:03

Ik denk dat je het anders opvat dan ik het bedoelde.
Bedoel niet de onstspanning van de hoefsmid, maar van het paard als de hoefsmid zijn/haar werk doet.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:07

IMO is dat een hetzelfde.
En denk niet dat het ooit te achterhalen is waar die angst van het paard vandaan komt....
Zo'n man(of vrouw) kan een bepaalde rust over het dier overbrengen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:19

Ik bedoel te zeggen dat de oorzaak niets met de hoefsmid te maken hoeft te hebben, maar een hoefsmid die hiermee goed kan omgaan is wel nodig om dit te verhelpen. Het paard zal moeten wennen aan de dingen die een hoefsmid doet, dat kan je ook zelf deels oefenen.

Soms is heel goed te herleiden waar zoiets vandaan komt, er kan onbedoeld iets gebeurd zijn bij de huidige eigenaar waardoor dit is ontstaan, of misschien dat bij een vorige eigenaar eea is na te gaan. Als je dat weet dan kan dat aanzienlijk helpen in het oplossen van het probleem.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:38

Dat is niets anders dan opvoeden.
Waarom zou een paard in godsnaam iedereen ondersteboven springen als de smid zijn poot optilt? Jij krabbelt toch ook zijn voeten uit. Dit hoort hij vanaf zijn 1e levensjaar al te doen. Dit is gewoon onzin. Paarden zijn beesten en geen mensen waarmee je in discussie kan. Luisteren ze niet? Schop onder zijn kont. Niet eerst 1000x vragen, wil je nu asjeblieft luisteren. Ze lachen je vierkant uit.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:22

ik kan perfect haar voetjes pakken, niks aan de hand. Rechtsvoor ging ook goed bij de smid. Linksvoor ging het ineens mis. Ik heb haar pas een paar weken en weet niet wat er vroeger gebeurdt is. We hebben nu het vermoeden dat ze mishandeld is omdat ze panish wordt als je haar stal binnenkomt en als ze niet zelf naar je toe komt. ZE moet nu verdooft worden met sedalin omdat er maar 1 voetje is bekapt en ze scheef staat. ZE moet dus snel weer bekapt worden. Ik heb een hele rustige smid, nog noooooit boos gezien.Maar hij is boos geworden, en het heeft niks geholpen, toen is hij maar gestopt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:43

Een schop onder de kont werkt heel vaak prima, maar niet altijd. Datzelfde geldt voor een praam. Al gebruik ik die liever dan Sedalin. Allereerst reageert elk paard anders op Sedalin en in de tweede plaats als ze door het lint gaan, gaan ze ook echt. Als het echt angst is, dan kun je hem misschien het beste door een dierenarts laten verdoven en dan laten bekappen. Bij 1 van mijn paarden was dat als jong dier ook echt nodig. Dat paard was namelijk als 1,5 jarige door een Shetlander-hengstje op de achterbenen thv de spronggewrichten geslagen en is zo vreselijk bang geworden. Achterbenen aanraken laat staan optillen was onmogelijk. De praam en Sedalin ten spijt. Levensgevaarlijk was ze. Ze kon bijna niet meer op haar benen staan, maar bleef vechten. Een schop onder de kont maakte het alleen maar erger. Uiteindelijk heb ik haar op advies van de smid laten verdoven door een DA en toen laten bekappen. Dat is een keer of 4 nodig geweest, waarbij ze elke keer een beetje minder verdovingsmiddel kreeg toegediend. Nu is er bij de smid helemaal niks meer aan de hand. Al kan ze die schop onder de kont nog steeds niet verdragen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:27

Ik ben het helemaal met Sjonniej en Tenfold eens!

De "no nonsense" aanpak werkt vaak erg goed, helemaal als je het rustig, snel en duidelijk (dus niet aarzelen o.i.d.) doet.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:56

Je hebt ook paarden die bang zijn voor mannen. Raar maar het komt voor. Misschien doet ze het rustiger bij een vrouwelijke smid? Maar als daar ongelukken van komen ook niet zo handig om het uit te gaan proberen..