buitenrit voor beginners?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sipje

buitenrit voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 21:26

ik heb een vraagje over het leren buitenrijden met een paard dat erg bang is en overal voor omkeert en terug galoppeert. die van mij is een echte schijterd als het er op aankomt. ik zie zoveel mensen buiten rijden, ik zou er bijna jaloers van worden. verder kon ik wel met een ander paard de weg op maar dan nog is het afwachten of meneer nergens bang van wordt. ik ga ook niet meer met hem de weg op omdatie nogal link doet. dan kan ik nog zo'n contact willen hebben met mijn benen en handen maar dan gaatie 500 kilo gewoon zijn eigen gang. weet iemand hoe en wat je kan doen om hem het vertrouwen te geven dat je hem nooit ergens langs zou doen wat eng is? oja aan de hand is er overigens niets aan de hand!!!!dan kan ik overal komen, bij wijze van spreken. denk je dat ik het in het bos een keer kan proberen dan wel met andere paarden enzo? Wie o wie zou mij kunnen adviseren hoe ik dit moet doen? zijn er hier mensen met zo'n zelfde paard? oja ik zal er ook nog even bij zeggen: strenger zijn is al geprobeerd en heeft een zeer negatieve uitwerking op ons allebei...hij met zijn kont in de slootkant steigerend en ik met een hartverzakking, hahaha. alvast bedankt mocht iemand reageren.

tamary

Re: buitenrit voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:40

Heel veel aan de hand aan de slag blijven, maar laat hem niet achter je aan ergens langs lopen. Vraag hem om eerst te gaan en "longeer" hem erlangs zodat hij op eigen benen moet lopen. Je kan hem anders ook aan de lange lijnen mee naar buiten nemen, als hij maar leert dat het ook als je als eerste moet het niet eng is als jij zegt dat het kan.
Ik denk dat jouw paard alleen vertrouwen in jouw heeft als je naast hem loopt, als je erop zit is hij je toch "kwijt" en durft hij dus niet meer. Als je dit kan oplossen door hem meer zelfstandigheid/zelfvertrouwen te geven moet het een stuk gemakkelijker gaan.

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 21:48

dank je ik ga het proberen. het is idd net wat je zegt, als ik op hem zit issie mij kwijt...maar hij zal nergens langs gaan als ik er niet eerst langs ga, beetje moeilijk zo maarja ik ga het proberen wat je zei in je bericht, dankje.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:50

Gedraag je je anders als je rijd i.p.v. naast hem loopt? Dus ben je nerveuzer en voelt je paard dat en doet ie daarom zo raar?
Wat kan helpen is om een erg braaf verkeersmak paard mee te nemen, vaak volgen ze dan wel gewoon