tips voor een passend zadel gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlekkiieGirl

tips voor een passend zadel gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 19:41

hallo,

ik heb sinds gisteren een nieuwe verzorghaflinger waar we ook op gaan rijden. we hebben haar gisteren uitgeprobeerd met alleen hoofdstel. dat ging heel erg goed, maar als we dressuur o.i.d. willen gaan rijden is een zadel erg handig. ze hebben daar nog een pony zadeltje, een stoffen. het meisje daar heeft er wel eens mee gereden, maar de singel is bij lange na niet lang genoeg. zij deden er gewoon 2 leren broekriemen aan als singelverlenging. mijn vraag: klopt dit wel en kan je zo wel rijden? en hoe zie je of het zadel goed op de rug ligt? ik hoop op veel reacties zodat we voorzichtig te werk gaan, want ik ben wel voor veilig rijden wat ook fijn voelt voor de pony.

Nerwen

Re: tips voor een passend zadel gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:44

Tja, dat valt niet echt uit te leggen over internet hoe een zadel goed ligt.. Heb je foto? Maar zo te lezen raad ik het niet aan om zo'n zadeltje te gebruiken, je kan niet voorzichtig genoeg zijn met de rug van je pony!

Als ik jou was zou ik gaan sparen voor een echt, goed veelzijdigheidszadeltje. Kan zelfs 2dehands, mits in goede staat. Om te zien of het past kan je er het beste een goede zadelmaker/deskundige bij halen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:30

Waar je zelf goed op kan letten is of er genoeg ruimte is voor de ruggegraat. De kussen zouden ong. 1 cm vrij moeten hebben naast de ruggegraat (beide kanten 1 cm dus). Verder moeten de kussen over de hele rug aansluiten. Hij mag niet kiepen als ie op de juiste plaats ligt. (achter de schouder) En hij moet voldoende ruimte bij de schoft hebben. Als je er op zit zou je van achter naar voor door de kamer van het zadel heen moeten kunnen kijken. (in ieder geval licht zien) En hij mag nergens klemmen.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:03

Het lijkt mij geen goed idee om met dat zadel te gaan rijden of in ieder geval niet met die singel. Je hoort een singel niet te verlengen met broekriemen! En singels zijn trouwens ook niet zo duur dus ik zou even een nieuwe singel halen en dan kijken of het zadel goed ligt. Waar je op moet letten is dat het zadel overal goed aansluit. Dat het zadel tijdens het rijden niet naar voor of achter schuift. Het zadel mag niet op de schoft drukken en je moet van voor naar achter onder het zadel door kunnen kijken. En zo zijn er nog meer van die dingetjes waar je op moet letten. Maar als je er zelf niet zoveel verstand van hebt is het verstandig er iemand naar te laten kijken die dat wel heeft.

BlekkiieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 21:07

dank jullie wel, ik was ook niet van plan om het er zo maar op te leggen, omdat ik weet dat ik er geen verstand van heb. ik heb nog geen foto's omdat k het nog niet heb geprobeerd. het is iig een heel erg klein ponyzadeltje. dat van die broekriemen leek me ook erg raar, en ik had ook het idee dat die mensen niet erg slim bezig waren dat ze er dan zomaar op zijn gestapt met zo'n zadel maar bedankt voor jullie reacties, we leggen het erop en dan horen jullie wel hoe het afgelopen is! zijn er nog meer tips die we eventueel goed kunnen gebruiken?

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:28

Waarom laat je geen zadelmaker komen?

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:39

Ik vind dat je er iemand naarmoet laten kijken die er echt verstand van heeft. De meeste pony;s laten het niet zo goed merken als het zadel niet lekker ligt.. Je moet er zeker niet zelf aan gaan prutsen:|!!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:36

esziiY schreef:
Ik vind dat je er iemand naarmoet laten kijken die er echt verstand van heeft. De meeste pony;s laten het niet zo goed merken als het zadel niet lekker ligt.. Je moet er zeker niet zelf aan gaan prutsen:|!!

mee eens. ga voor veiligheid en vooral pasvorm.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:40

denk er wel aan dat ze hem verzorgd en dat hij niet van haar is

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:50

kinuh schreef:

Wou ik net zeggen. Ze heeft die verzorghaflinger nu een paar dagen, komt lekker bijdehand over als ze tegen de eigenaar zegt dat ze even een zadelmaker gebeld heeft die langs gaat komen om een zadel op maat te laten maken he
Wie gaat dat betalen dan?

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:55

Dabo schreef:
kinuh schreef:

Wou ik net zeggen. Ze heeft die verzorghaflinger nu een paar dagen, komt lekker bijdehand over als ze tegen de eigenaar zegt dat ze even een zadelmaker gebeld heeft die langs gaat komen om een zadel op maat te laten maken he
Wie gaat dat betalen dan?

je kan toch iemand die jhe kent ff laten kijken die er wat meer kijk op heeft

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:16

esziiY schreef:
je kan toch iemand die jhe kent ff laten kijken die er wat meer kijk op heeft
tuurlijk kan dat.
Gewoon iemand op stal aanspreken, of diegene iemand weet die er wat kijk op heeft...
Hoeft inderdaad niet meteen een zadelmaker te zijn hoor

Piroska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:26

Voor het passende zadel zou ik naar de zadelmaker gaan. Hij is (meestal) deskundig. En kan jou zadel (als het nodig is) op maat maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:59

of het haar eigen pony is of niet, het hoort een passend zadel te hebben indien je van plan bent met zadel te gaan rijden.
Om nou gelijk een zadelmaker erbij te halen hoeft natuurlijk ook niet maar haal er wel iemand bij die er wel verstand van heeft!
Broekriemen om die te gebruiken vind ik inderdaad maar gepruts en lijkt me ook niet zo fijn voor de pony!
Maar ik vind het goed dat je eraan denkt. er zijn zat mensen ( vooral van jongere keeftijd) die het zadel er gewoon op gooien en rijden,,,of het past of niet maakt niet uit.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:50

Cinnepin schreef:
of het haar eigen pony is of niet, het hoort een passend zadel te hebben indien je van plan bent met zadel te gaan rijden.
Om nou gelijk een zadelmaker erbij te halen hoeft natuurlijk ook niet maar haal er wel iemand bij die er wel verstand van heeft!
Broekriemen om die te gebruiken vind ik inderdaad maar gepruts en lijkt me ook niet zo fijn voor de pony!
Maar ik vind het goed dat je eraan denkt. er zijn zat mensen ( vooral van jongere keeftijd) die het zadel er gewoon op gooien en rijden,,,of het past of niet maakt niet uit.