Hoe ik meestal rij:
Ik stap eerst 10 minuten in op de lange teugel, gewoon rondjes stappen. 5 minuten op de ene hand, 5 minuten op de andere hand. Hierna draaf ik 1 rondje op elke hand met lange teugel.
Dan neem ik de teugels op maat en ga eerst op mijn zit en benen voltes en figuren rijden. Ondertussen probeer ik hem constant nageeflijk te rijden, wat hij nog erg moeilijk vind. Ik rij veel voltes, en op de rechte stukken die ik rijd probeer ik tempowisselingen te rijden, dus stukje versnellen en verlangzamen in draf. Met galoperen probeer ik ook stukken te versnellen en goed voorwaarts te rijden. Na het galoperen is hij vaak lekker los en kan ik hem wat meer naar beneden rijden. Nu ga ik ook wat voltes openen en sluiten. Ondertussen blijf ik veel overgangen en tempowisselingen rijden 
Op het laatst nog een stuk lekker laag en rond, lekker over zijn rug draven, en als hij aan de langere teugel lekker nageeft ga ik stappen.
Dan nog 10 minuten uitstappen, of langer als nodig, maar minimaal 10 minuten om op adem te komen.
Vervolgens lekker afzadelen en afspuiten om al het zweet te verwijderen 
Meestal ben ik een uur of iets langer aan het rijden, met in en uitstappen erbij.