Wat doen jullie zoal bij het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiegek

Wat doen jullie zoal bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 19:22

Ik zou wel eens willen weten wat jullie doen als jullie in de bak rijden..
wat voor oefeningen om je paard op te warmen en dat soort dingen?
Groetjes

Nerwen

Re: Wat doen jullie zoal bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:53

Inrijden gaat gewoon in stap. Paard moet goed voorwaarts en ontspannen zijn, veel figuren rijden. Dan draven, overgangen stap-draf, halthouden, figuren rijden. Dan een galopje, ook hierbij overgangen maken, verder ook figuren rijden.. Bij alles is mijn streven een ontspannen, voorwaarts paard. Ook wijken we wel eens, schouderbinnenwaarts, pasje verruimen/verkleinen etc.
Ik had wel les als ik dit soort dingen deed, natuurlijk oefende ik het ook wel zelf

Edit: nog wat dingen vergeten

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:56

echt vanalles, heel veel figuren, aan de lange teugel, zonder beugels, als er geen omstanders zijn met m'n ogen dicht alles los en ogen dicht (teugels/beugels) rondjes lopen, spelltjes doen enz. enz. maargoed ik rijd bijna nooit in de bak, k'ga altijd naar etstrand

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:20

Ik rij ook niet veel in de bak. Weet ook nooit wat ik moet doen, maar daar heeft m'n instructrice wat op bedacht. Elke week geeft ze me allemaal oefeningen wat ik kan doen. Misschien een idee voor jou? Of heb je geen les? Het is elke week anders, meestal dingen die we in de les hebben gedaan.

Steffiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 20:57

Ik heb al les hoor, ik had gewoon interesse..

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:59

In het begin lekker een beetje stappen, goed voorwaarts, wat figuren.
Daarna in draf, nog niet echt nageeflijk, meer goed voorwaarts, nageeflijkheid komt dan meestal vanzelf wel. Vooral heel veel voltes, schijnovergangen en gewone overgangen. In galop veel tempowisselingen.
Dit zijn dan de basisdingen die ik elke keer doe, dan krijg ik tijdens de les nog wel andere dingen waar nog goed aan gewerkt moet worden.. halthouden VIERKANT bijvoorbeeld

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:01

Ik oefen veel gehoorzaamheids dingen, want dat ontbreekt nogal eens. Halthouden, vlot wegrijden, verruimen, terug rijden. Simpele dingen, maar wel zodat hij alert wordt en naar me luisterd. Al is 5 keer been pas reactie voor Anouar Maar dat komt door mezelf omdat dat drijven er zo in zit.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:15

Vroeger met mijn eerste pony, die erg stijf was, trainde ik zo fanatiek dat ik bijna niet meer op de hoefslag reed
Ik reed alleen maar voltes: groot, klein, wijken vanaf de volte, gebroken lijnen, van hand veranderen, veeeel slangenvoltes... Het gevolg was dat ze erg los in haar lijf werd maar niet goed voorwaarts wilde.

De truc is dus (voor iemand die B/ L rijdt, wat een Z-ruiter doet weet ik niet) om veel voltes te combineren met stukken tempowisselingen.
Ook halthouden en weer voorwaarts galopperen of draven is goed, daar krijgen ze veel spieren van in de achterhand. Je moet je niet fixeren op aan de teugel rijden, maar op ontspannen en voorwaarts, soepel rijden. Dan gaat aan de teugel rijden vaak vanzelf...

Van veel voltes en figuren rijden (door s van hand veranderen, halve grote volte links/rechts, kleine voltes, rechte lijn onderbroken door volte etc...) krijg je een lekker los paardje, maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je niet één kant overtraind waardoor ze op de andere kant stijf worden...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:34

Hoe ik meestal rij:

Ik stap eerst 10 minuten in op de lange teugel, gewoon rondjes stappen. 5 minuten op de ene hand, 5 minuten op de andere hand. Hierna draaf ik 1 rondje op elke hand met lange teugel.
Dan neem ik de teugels op maat en ga eerst op mijn zit en benen voltes en figuren rijden. Ondertussen probeer ik hem constant nageeflijk te rijden, wat hij nog erg moeilijk vind. Ik rij veel voltes, en op de rechte stukken die ik rijd probeer ik tempowisselingen te rijden, dus stukje versnellen en verlangzamen in draf. Met galoperen probeer ik ook stukken te versnellen en goed voorwaarts te rijden. Na het galoperen is hij vaak lekker los en kan ik hem wat meer naar beneden rijden. Nu ga ik ook wat voltes openen en sluiten. Ondertussen blijf ik veel overgangen en tempowisselingen rijden
Op het laatst nog een stuk lekker laag en rond, lekker over zijn rug draven, en als hij aan de langere teugel lekker nageeft ga ik stappen.
Dan nog 10 minuten uitstappen, of langer als nodig, maar minimaal 10 minuten om op adem te komen.
Vervolgens lekker afzadelen en afspuiten om al het zweet te verwijderen

Meestal ben ik een uur of iets langer aan het rijden, met in en uitstappen erbij.