bang als ik bij dit paard in haar box sta

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RaGnaa

bang als ik bij dit paard in haar box sta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 18:06

Hajj..

Sinds 'n klein poosje heb ik 'n nieuwe lieveling bij de manege waar ik rijd..
Het is een super lieve Fries, 'n vrij jonge Merrie..
Helaas heb ik nog niet op haar gereden, maar ik ga het eens vragen aan m'n instructrice..
Ik hou onwijs veel van haar, ze is zo'n ontzettend lieve meid, een engeltje!

Maar nou heb ik een groot probleempje..
Als ik bij haar in de box sta, ben ik bang..
Als ze zich ook maar een paar pasjes omdraaid, of ze trapt om die nare vliegen te verjagen..
Ik hou echt zooooveel van van d'r, en ik WIL haar ook echt vertrouwen, maar het lukt niet, echt niet..
Ik ben bang dat ik (per ongeluk) 'n fikse trap van haar krijg, dat ze me bijt of dat ik klem kom te zitten..
Zelfs als ze haar oren plat in de nek heeft, wil ik echt zooo snel weg uit haar box!

Wat moet ik nou doen om haar te (leren) vertrouwen?
Want dat wil ik zograag, ze is zo'n lieve meis..

Alvast heeel erg bedankt, namens mij en Bregje..
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-07-05 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Xanthe

Re: Hellupiiej! =(

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:52

Ik vind het een beetje apart dat je zegt dat je van haar houdt, maar niet eens echt bij haar in de box durft maar dat even daargelaten..

Je zou kunnen proberen om haar buiten de box vast te zetten, of iemand anders even te vragen of ie dat even voor je wil doen
Zo kun je haar rustig poetsen, maar kun je ook snel aan de kant gaan als ze iets doet wat je eng vindt..

Als dat niet kan, kan je gewoon even in de boxdeur opening gaan staan en kijken hoe ze op je reageert, snuffelt ze en komt ze naar je toe met de oortjes naar voren? dan weet je zeker dat ze heus geen rare dingen met je zal doen en kun je rustig proberen te gaan poetsen.
Kijkt ze nijdig en lijkt ze absoluut niet geinteresseerd? ga het dan een ander keertje weer proberen, een paard dat totaal geen behoefte aan je heeft is nou niet echt een paard waar je mee kan oefenen om vertrouwen te krijgen.. Ga het eens bij een ander (groot) paardje proberen, misschien dat dat wat helpt om te wennen?

En oja, paarden die echt bewust naar je trappen en/of bijten, horen niet thuis op een manege!

Succes

Steffiegek

Re: Hellupiiej! =(

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:02

Je hebt deze topic al eerder geopend

RaGnaa

Re: bang als ik bij dit paard in haar box sta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:33

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp allemaal!
Ben er erg blij mee, en ik ga met jullie ideetjes aan de slag, samen met Bregje..
Blijven jullie wel op dit topic reageren alsjeblieft?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:08

dan ga je toch gewoon niet bij haar in de box staan

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:09

Zoals ik heb gezegd op Msn,
samen met een vriendin ofzo in haar box gaan.
En haar ook veel poetsen en knuffelen zodat je haar echt leert vertrouwen en (ongeveer) weet wat ze wanneer doet enz.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:40

Waarom legt ze haar oren in haar nek?? Door de vliegen of omdat ze gemeen is?

En je moet zowiezo niet bij een paard in zijn box komen, vind ik. Dat is zijn plekje. Poetsen doe je maar buiten zijn stal.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:41

Sjonniej schreef:
Waarom legt ze haar oren in haar nek?? Door de vliegen of omdat ze gemeen is?

En je moet zowiezo niet bij een paard in zijn box komen, vind ik. Dat is zijn plekje. Poetsen doe je maar buiten zijn stal.

idd

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:44

Idd de box is een eigen plekje voor dat paard.
Misschien beter eerst er uit halen, en samen met iemand anders!! Niet alleen aan beginnen ...

Prowler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:54

Dit lijkt een beetje op mijn probleem, eerder een keer gepost, over het gedrag van een manegepaard in zijn stal. Toen werd me ook verteld dat het paard dat als zijn enige eigen plekje ziet en daar dus niet zo blij is met jou. Balen is alleen dat op mijn manege geen plek is om het paard waar je op gereden hebt buiten zijn stal te poetsen enzo... Maar als dat bij jou wel kan lijkt me dat zeker het proberen waard.

RaGnaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 12:59

Maar ze vind het juist erg fijn en gezellig als d'r mensen bij d'r op bezoek komen in haar stal, daar geniet ze van!
Bijna constant d'r oortjes naar voren, zo lief!
Het ligt dus niet aan haar, maar aan mij..

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:04

Ten eerste is die stal haar plek, daar moet je niet inkomen als zij aangeeft dat ze dat niet wil. Paarden kiezen meestal zelf het moment dat ze contact willen maken, dus als je wilt dat ze bij je komt en ook veilig wil blijven staan> blijf dan in de deuropening en ga niet verder de stal in. Ik zou zeker ook niet met twee man die box instormen, want dan maak je het alleen maar erger, je verstoort de rust en je komt in haar gebied en dat dan keer 2! Paarden respecteren de baas of in dit geval gewoon de mens pas, als jij ze in hun waarde laat en ook respecteerd. Probeer haar dus gewoon buiten de box te poetsen en je zult zien dat het waarschijnlijk een heel ander paard is!

Dat ze bij jou anders doet, is waarschijnlijk omdat zij voelt dat je bang voor der bent....lichaamstaal begrijpen doen paarden heel erg goed, als jij dat niet kunt, dan is er een miscommunicatie en zal het paard ook geen poging doen om contact te zoeken.....

suc6 ermee!

Co0lArabiaN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:06

je zegt: Maar nou heb ik een groot probleempje..
Als ik bij haar in de box sta, ben ik bang..
Als ze zich ook maar een paar pasjes omdraaid, of ze trapt om die nare vliegen te verjagen..
Ik hou echt zooooveel van van d'r, en ik WIL haar ook echt vertrouwen, maar het lukt niet, echt niet..
Ik ben bang dat ik (per ongeluk) 'n fikse trap van haar krijg, dat ze me bijt of dat ik klem kom te zitten..
Zelfs als ze haar oren plat in de nek heeft, wil ik echt zooo snel weg uit haar box!

Dat betekend dat je er wel wat aan kan doen!! Je moet gewoon meer zelfvertrouwen hebben.. Ga eens een x gewoon voor de box staan ga praten met haar.. neem de tijd.. Na verloop van tijd doe je de box een x open.. Je gaat naast haar staan.. blijven praten.. Elke keer wat langer.. Dan pak je er voorzichtig een x een borstel erbij!! en ga je haar poetsen.. wat heel belangrijk is dat je blijft praten.. en op een kalme manier overkomt.. maar laat wel merken dat je de baas bent.. Maar het is ook zo dat als jij bang de box in gaat, je paard ook niet weet hoe hij/zij moet reageren.. Hij voelt dat jij ergens bang voor bent.. hij weet niet wat en vindt dat raar..

een paard is een spiegelbeeld van jezelf..
vergeet dat nooit..

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:10

Heajj..
Lastig probleem joh!
Maar hoe komt het dat je bang voor haar bent, ben je dat bij meerdere pony's/paarden of alleen bij haar? Komt het misschien omdat ze groot is of heeft ze een keer gedaan alsof ze je ging trappen, bijten of klem zetten? Tja ik weet niet wat je er aan kan doen denk dat het idd een goed idee is haar buiten de stal te poetsen, knuffelen of wat dan ook
Kuss Tanya