IJzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:26

Mijn paard heeft ontzettend rare hoeven, de hoefsmit is bezig met ze te herstellen. Op de endurance wedstrijden krijg ik er van de dierenartsen regelmatig comentaar. Ik wil hem op ijzers zetten, maar hoe zit het in de winter? Met sneeuw staat hij normaal wel buiten en als er een dagje sneeuw ligt of ijs kan hij wel binnen blijven maar niet de hele tijd. Hoe doen jullie dat?

Memuska

Re: IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:28

Memuska heeft altijd op ijzers gelopen, maar op de manège moest ze in de winter op stal. Nu ze verhuisd is loopt ze altijd, zomer en winter, overdag in de wei. Vorige winter heeft ze zonder ijzers gelopen, omdat ik ze er vanonder wou (andere redenen), maar omdat ze schraapt staan ze er nu weer onder. Met sneeuw gaat ze ook gewoon de wei in, ik smeer de hoeven 3x per dag ('s ochtends als ze buiten gaat, rond 11u en rond 3u - om 6u gaat ze op stal dan) in met frituurvet, dan klontert het niet zo. Maar eigenlijk weten ze zelf best wat ze doen hoor, ze merken het beter dan jijzelf denk ik, wat kan en niet. Succes!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:37

Memuska schreef:
Memuska heeft altijd op ijzers gelopen, maar op de manège moest ze in de winter op stal. Nu ze verhuisd is loopt ze altijd, zomer en winter, overdag in de wei. Vorige winter heeft ze zonder ijzers gelopen, omdat ik ze er vanonder wou (andere redenen), maar omdat ze schraapt staan ze er nu weer onder. Met sneeuw gaat ze ook gewoon de wei in, ik smeer de hoeven 3x per dag ('s ochtends als ze buiten gaat, rond 11u en rond 3u - om 6u gaat ze op stal dan) in met frituurvet, dan klontert het niet zo. Maar eigenlijk weten ze zelf best wat ze doen hoor, ze merken het beter dan jijzelf denk ik, wat kan en niet. Succes!

helemaal mee eens.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:05

Zomer is denk ik geen probleem..
Winter moet ook niets uit maken..alleen als het sneeuwt zou ik er zo snel mogelijk van die sneeuwding eronder laten doen (k weet niet hoe je het noemt!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:14

Sneeuwdingen? kun je ze omschrijven?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:16

Van die ding dat met de ijzers meeloopt..die vorm..zal een foto zoeken

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:23

sinds vorig jaar (dankzij een bokker) heb ik een prima oplossing voor ijzers in sneeuw. Maar 1 van mijn 3 paarden heeft ijzers (arthrose) en kan dus absoluut niet zonder.
Als je uit hard plastic (bv deksel van verf emmer o.i.d.) zooltjes knipt, en deze tussen de ijzers klemt, kunnen paarden met ijzers gewoon in de wei !!!

Steffiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:26

In de winter kan je er kalkoenen onder zetten dat zorgt ervoor dat je paard niet uitglijd

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:01

@ mist: hoe wil je die dan vastklemmen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:04

Wat is er raar aan de hoeven? IJzers maakt het er vaak niet beter op hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:06

Ja maar over dat uitgleiden maak ik me geen zorgen meer over die sneeuw"klompen" die onder de hoeven ontstaan

Hij staat voor scheef op zijn hoeven aan de binnenkant hoger dan aan de buitenkant. De hoefsmit verbetert ze en daarna wil ik hem pas op ijzers

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:08

Hoe oud is je paard? Mijn paard heeft ook scheven hoeven, altidj al gehad, maar de hoefsmid heeft er niks aan gedaan omdat je dan alleen maar meer druk op de gewrichten krijgt omdat je het been in een onnatuurlijk stand zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:09

Hij is net 10 geworden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:14

Dan zou ik echt niet gaan corigeren hoor. Hij is al helemaal uitgegroeid en je forseert dan alles, zo werk je slijtage alleen maar in de hand. Als je al iets wilt corrigeren moet je dat op vroege leeftijd doen, als ze nog groeien, tot een jaar of 4.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:35

die van mij staat ook 24/7 buiten en ook in de winter. Ik vind het ook iedere keer spannend met die ijsklompen, maar ze lijkt het toch steeds goed te doen en te beseffen hoe ze moet lopen in de sneeuw. Rijden doe ik aleen niet. Misschien laat ik dit jaar kalkoengaten er in zetten zodat we wel kunnen rijden.. ik weet het nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:32

Zijn vorm wordt gecorriceerd niet de stand van de hoeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:34

proppen in de hoefijzers als ze dan in t land staan dan is t niet zo glad

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:20

De dierenarts kan een plastic laagje aanbrengen, dat laat hij dan hard worden. Als het goed zit hoef je dan ook niet meer uit te krabben (de hoef is helemaal glad, gelijk met de ijzers) er komt dus ook geen sneeuw tussen. Bij ons gaan de ijzers van de paarden er een maandje of twee af, in die tijd rijden we toch niet zo veel.

Het komt denk ik door de beenstand dat de hoeven dan onregelmatig zijn afgesleten?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:27

Loenz schreef:
@ mist: hoe wil je die dan vastklemmen?

tja hoe leg je dat uit de kunst is om ze precies goed te krijgen (passen en meten dus) maar als ze de juiste maat zijn blijven ze goed zitten hoor. Ze "klemmen" tussen de hoef en het randje van het hoefijzer