Hoe zit dat nou met kunstmest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Hoe zit dat nou met kunstmest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:43

Bij mij op stal hebben ze vorige week kunstmest gestrooid op de landjes en daarna heeft het 2 dager erg geregend en daarna heeft onze pensionhouder de paarden daar gewoon weer op gezet.Ik heb die van ons en nog 1 andere op een ander stuk land gezet waar hij geen kunstmest op had gestrooid maar de andere 9 paarden staan er nog gewoon.Hoe zit dit nou precies ik heb altijd geleerd dat je 2 weken moet wachten en dat je daarna je paard er weer op kunt laten{als het geregend heeft onder tussen natuurlijk}Of kun je ze er gewoon weer op zetten de volgende dag.
Onze ene pony is er erg gevoelig voor en die laten we er na 2 weken ook nog niet op ze wordt dan altijd helemaal hieper dus dat doen we gewoon niet meer.

Nouvel

Re: Hoe zit dat nou met kunstmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:17

Bij ons is ook pas kunstmest gestrooid.
Die avond hebben ze gelijk flink gesproeid, en de dag erna ging het zo hard regenen dat het land helemaal blank heeft gestaan.

De dag daarna liepen ze er ook bij ons inderdaad (tot mijn verbazing) alweer op. Ik dacht ook dat je 2 weken moest wachten...

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat het gevolg kan zijn als ze er te vroeg weer op zet...

En of het ook echt te vroeg is als het helemaal blank heeft gestaan...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:36

De enige reden om 2 weken te wachten is omdat je wilt dat het gras de kans krijgt te groeien. Dat gebeurt niet als ieder sprietje meteen door je paard wordt opgevroten.
Een paard krijgt niks van kunstmest. Het is een mengsel van zouten, en een paard zal daar geen bekken vol van opeten (als je paard die al zou vinden, want die korreltjes horen netjes verspreid te liggen), en het weinige dat je paard eventueel binnenkrijgt is niet slechter (zij het dat het een ander soort zout is) dan wat-ie via een liksteen binnenkrijgt - of dan wat hij zou binnenkrijgen als-ie aan de grond zou likken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 18:53

Iemand nog een kleine aanvulling mss?