Dazen ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiegek

Dazen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 13:51

Hallo,

mijn paard heeft last van de dazen, maar hij kan niet tegen dat spuitspul, nou doe ik het dan op een spons en veeg ik hem in maar daar wor dhij heel erg zenuwwachtig van en vind hij gewoon echt niet lekker, en wil dan gewoon weg lopen, en gaat beetje met ze kont draaien,..
is er misschien ander spul wat ik kan proberen

natasja

Re: Dazen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:00

(voor het rijden) Misschien kun je zo´n stick gebruiken of zo´n roller... de meeste ruitersportzaken hebben die wel!

(als hij/zij buiten staat)Een vliegendeken... ik heb zelf namelijk ook een vliegendeken en dat bevalt me zéér goed .

Succes

Groetjes Elise
www.wellness-stables.nl

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:04

ik denk dat je paard een hekel zal hebben aan alle middelen want ze ruiken allemaal.
het klink rottig maar je zal je paard er toch aan moeten laten wennen.
gewoon ergens in een stal vast zetten het er op spuiten en als hij jou wat wil doen of met zijn kont begint te draaien een goeie brul geven, dat hij daar mee op houd en anders een klap verkopen of een schop onder zijn ribben.
dat heet op voeden, het niet zielig vinden want zijn moeder sloeg hem als veulen harder, als hij niet naar haar wilde luisteren, en je doet het voor zijn eigen best wil, vandaag wil hij geen vliegen spul morgen wil hij niet gewassen worden en overmorgen mag je niet meer aan zijn staart komen.
en binnenkort is hij de baas over jou

Steffiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:10

piggeljay schreef:
ik denk dat je paard een hekel zal hebben aan alle middelen want ze ruiken allemaal.
gewoon ergens in een stal vast zetten het er op spuiten en als hij jou wat wil doen of met zijn kont begint te draaien een goeie brul geven, dat hij daar mee op houd en anders een klap verkopen of een schop onder zijn ribben.
dat heet op voeden, het niet zielig vinden want zijn moeder sloeg hem als veulen harder, als hij niet naar haar wilde luisteren, en je doet het voor zijn eigen best wil, vandaag wil hij geen vliegen spul morgen wil hij niet gewassen worden en overmorgen mag je niet meer aan zijn staart komen.

Jah ik snap je wel, en ik vind het zeker niet zielig, en het is niet dat hij overheen loopt ofzo, maar hij vind het gewoon heel erg eng, omdat hij niet zoveel gewend is en ja, ik ga gewoon zo'n roller proberen ..

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:25

Onze Shire is zwart en groot, en zweet met dit weer snel. En trekt dus enorm vliegen aan!
Voorheen haalde ik Atex daasspray, maar dat is E20 per fles, wat na 2 weken toch echt op is.
Voor dat geld elke keer, heb ik nu toch een Fly cooler met hele hals gekocht bij Divoza, van Pagony, voor E49,95-,
Het houd hem cool, én hij heeft geen last meer van die hufters.
Ben er enorm blij mee, en Chester zelf ook! Echt een aanrader.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:50

Tja, ik denk dat hij er toch aan moet wennen. Alle geurtjes ruiken (gek hè? ), welk paardendaasverjaagspul je ook koopt.

Ik denk dat er verder alleen een deken als andere oplossing is.

Maar mij is verteld, dat je tegen dazen vrij weinig kunt doen. Die ruiken niks, maar komen op de warmte af.
Alleen tegen vliegen/muggen willen die sprays/rollers etc. werken

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:19

hoi, allereerst wil ik even kwijt dat niet ieder paard hetzelfde is en dat ieder paard een ander, misschien sterker reukvermogen heeft. ik bedoel hiermee dat het voor sommige paarden een zeer doordringende geur is en hier dus angstig van kunnen worden. Die van mij vind het ook niet leuk, maar als je rustig blijft komt het echt wel goed. ik hoop dat je die van jou er op den duur ook aan kan laten wennen. oja en dat is niet om een ieder af te vallen maar ik zou, als je hem wel besprayed, hem/haar niet vastzetten maar gewoon aan het halstertouw vasthouden, dit om te voorkomen dat hij/zij gaat hangen en zich zou verwonden. en om jezelf natuurlijk.

Ik doe vanaf ongeveer februari, 1 schepje foeneknof door het eten van die van mij. (die wordt ook altijd opgegeten alsof ie een biefstuk is). het is niet echt de lekkerste geur maar ik zal je zeggen hij heeft nergens last van heeft, en niet van dazen en niet van andere insecten.

Foeneknof kan je overigens bijna overal verkrijgen. Succes.

Steffiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 10:17

Sipje schreef:
hoi, allereerst wil ik even kwijt dat niet ieder paard hetzelfde is en dat ieder paard een ander, misschien sterker reukvermogen heeft. ik bedoel hiermee dat het voor sommige paarden een zeer doordringende geur is en hier dus angstig van kunnen worden. Die van mij vind het ook niet leuk, maar als je rustig blijft komt het echt wel goed. ik hoop dat je die van jou er op den duur ook aan kan laten wennen. oja en dat is niet om een ieder af te vallen maar ik zou, als je hem wel besprayed, hem/haar niet vastzetten maar gewoon aan het halstertouw vasthouden, dit om te voorkomen dat hij/zij gaat hangen en zich zou verwonden. en om jezelf natuurlijk.

Ik doe vanaf ongeveer februari, 1 schepje foeneknof door het eten van die van mij. (die wordt ook altijd opgegeten alsof ie een biefstuk is). het is niet echt de lekkerste geur maar ik zal je zeggen hij heeft nergens last van heeft, en niet van dazen en niet van andere insecten.

Foeneknof kan je overigens bijna overal verkrijgen. Succes.

heeJ thq... dat ga ik proberen.. en ik wil ook echt niet dat hij zoch verwond ofzo en hem dan dwingen het erop te spuiten jah ik weet niet klinkt zo vervelend, ik heb al een deken besteld, ik had een vliegendeken, maar deze is ook op de hals .. en het voer ga ik echt kopen .. bedankt..

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:07

@ Piggeljay : ik heb oprecht medelijden met de paarden die in jouw handen belanden .... Als je last hebt van agrokicks, ga dan aan karate doen, of koop een boksbal ! Dan kan je zoveel schoppen en slaan als je wil, maar een paard is een levend wezen en daar blijf je gewoon af. En als jij vind dat slaan en schoppen opvoeden heet, dan denk ik dat jouw kennis van paarden heel beperkt is. Je kan misschien ook nog altijd een angermanagement cursus gaan volgen. Als je je over zoiets al opwindt ..... Dat je mensen dat als raad meegeeft ??? Gaat mijn verstand te boven ....

@ de persoon (sorry ben effe de naam vergeten) die dit topic opgestart heeft. Troost je vele paarden hebben angst van de spuit of de spons of water hoor. Daar is niks mis mee he, dat mogen ze. Voor ons is dit vanzelfsprekend, voor paarden niet. Zij vinden het allemaal maar eng en niks. Laten we even van dat standpunt uitgaan ok ? Hiermee dan ook inzien dat het schoppen en slaan op een paard (opvoeden) hier niet opgaat (zoals in geen enkel geval trouwens). Je gaat toch geen paard schoppen of slaan omdat die even niet reageert zoals jij het zou willen, juist. Is een levend wezen, niet voorgeprogrammeerd om te doen wat jij wil, maar wel om te reageren uit een standpunt dat hij vind dat op dat ogenblik hem het meeste oplevert. Terug naar de spuit en spons dan. Je stapt op je paard af en je wil hem besproeien of inwrijven. Paard vind dit maar niks (en dan is het niet zozeer van de geur hoor, geloof me - ik heb mijn paarden ingesmeerd met de meest walgelijkste mengsels, en geloof me ze hebben nog nooit gezegd dat het siinkt, of moeilijk gedaan ...)
Toch mag je niet opgeven. Je legt de spons in de nek, en de poppen of in dit geval het paard gaat aan het dansen. Wat wil het paard ? het wil dat het sponsen ophoud(. Hij is het niet eens met je aanraking. Ok ? Nu kan je uren staan klooien en je druk maken. Niet nodig. We zetten een stap terug en doe eens volgende oefening. Kijk eens of je paard zich overal door jou laat aanraken. Sommige paarden zijn nogeens gewend aan aanrakingen van de ruiter op bepaalde plaatsen. Laat staan dat je hem met enge voorwerpen mag gaan aanraken .... Stel nu dat je paard niet wil dat je hem aanraakt op zijn flank. Leg gewoon je hand op de flank, deinst die weg (ok mag die), je hand laten liggen. Vanaf het moment dat die stilstaat (ook al is het maar 1 seconde) loslaten, hand los ... Dit is zijn beloning. Hij wil dat je stopt ... hij zal na enkele minuten zeer snel doorhebben dat je stopt met druk uitoefenen vanaf het moment dat hij stilstaat. Dit kan je net zolang doen als nodig en tot wanneer hij overal je aanrakingen kan verdragen zonder een kick. Geloof me dit is echt belangrijk. Nu als je met de spons of de spuit aan komt dan kan het zijn dat die terug wegdeinst, weer ok. Zelfde werkwijze. neem dan niet onmiddellijk de spuit (is vele enger), maar de spons en de gel, of doe gewoon het product uit de spuitbus op een spons. Laat hem snuffelen aan de spons .. leg die dan op de hals. Deinst die weg, weer dezelfde werkwijze. (Nooit achteraan beginnen).Veiligheid voor alles right ? Spons eraan houden, eraf van zodra hij stilstaat. Loslaten is belonen. Uiteindlijk heeft hij ook hier door dat stilstaan de beste en minst stressvolle oplossing is. Je moet hem wat leiden he, hem de juiste riching uit sturen. Ok opletten dat zolang hij niet stilstaat, je ook niks zegt. Niets in de trend van : whooo paardje, braaf maar, of brullen en schreeuwen, gewoon niks. Zolang hij niet doet wat je wil, niets zeggen, niet belonen dat gedrag als het ware gewoon negeren. Stilstaan is loslaten, en dan de stem braaf maatje ....
Ik garandeer je dat je paardje op den duur voorbeeldig stil staat, zonder ook maar een vorm van geweld te gebruiken !
Enkel geduld en een beetje inzet, meer is het niet. Maar niemand heeft ooit gezegd dat met paarden omgaan gemakkelijk is he, maar dat moet ook niet he ?
Sorry voor mijn bruuske begin, maar ik vind het gewoon erg als iemand raad wil vragen, die gelijk als advies krijgt dat je er maar op moet motten ....Vind ik zo laag en van weinig kennis getuigen hoor ! Slaan daar is niks aan, en zeker niet op een zo'n dier ....
Hoop wel dat je aan mijn raad iets hebt, lukt het niet mail me dan maar privé.

Veel geluk alleszins

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:16

Even offtopic... @Yitta.. Ik ben het gedeeltelijk met je eens hoor. paarden die bang zijn moet je niet trappen of slaan.. maar mijn haflinger kan behoorlijk koppig zijn ls het gaat om meenemen uit het land.. en als ze dan wil omdraaien of weg lopen dan krijgt ze van mij toch echt een trap onder haar ribben.. dan doet ze het zelf.. ze doet het niet uit angst.. maar ze wil gewoon een spelletje met je spelen.. Sja.. en dan moet je echt boven haar blijven staan anders kan je het met dr vergeten.. er zit wel een koppie op haar
Ik benhet natuurlijk wel met je eens als het gaat om dit vliegenspul... Dat paardje is bang.. en dan ben ik het 100 % met je eens dat je dan niet moet gaan trappen.. daar maak je het alleen maar erger mee.. Promiss was in het begin ook bang voor de spuit.. ik dacht dat het aan de geur lag.. maar dat was het niet.. net zoals jou heb ik toen namelijk ook op de spons gedan.. maar de geur koppelde ze aan de spuit en vond ze doodeng.. Ik heb teon een aantal keer gewoon water in de spuit gedaan.. en haar hier op alle plekjes mee gespoten tot ze het niet meer eng vond (veel geduld maar dat had ik er voor over Daarna heb ik zelfgemaakt vliegenspul verdund met water.. zodat de geur minder was.. en dit erop spuiten
steeds wat meer spul erbij zodat het steeds wat meer ging ruiken... eng vond ze het niet meer
uiteindelijk gewoon geen water er meer bij.. en ze is niet meer bang!!!
Promiss was net 3 toen ik dit probeerde en ze kende het dus nog niet.. maar ik hoop dat dit bij jou ook zo werkt.. na iedere keer spuiten goed belonen... rustig blijven praten dus goed je stem gebruiken... Niet gaaan schreeuwen enzo als hij niet luistert.. zeg dan gewoon niets.... dan negeer je hem als het ware en heeft hij zoiets van: heeee het heeft geen zin als ik dit doe want ze gaat toch wel door

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.. jem ag me altijd een e-mailtje sturen ofzo.. dan kan ik nog wat meer vertellen als dit niet werkt
succes

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:44

je hebt ook van die rol sticks( net zoals zoon deostick) dan rol je gewoon wat over he paard heen misschien vind hij dat minder irritant

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:53

de phaser van leovet, maakt geen geluid, en spuit heel zachtjes. het rijkt wel heel sterk! het helpt wel goed!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:42

Mijn 5-jarige paard vond de spuit ook eerst maar niks, maar nu gaat het steeds beter. Ik zet haar aan 2 touwen vast op de spoelplaats en ik begin rustig met sprayen achter haar oren. Ik spray van haar hoofd af, in de richting van haar kont. Als ze wil ruiken aan de spray, dan mag ze dat, het is tenslotte een scherp luchtje. In het begin liep ze alle kanten op. Ik ben gewoon stug doorgegaan met sprayen, al mopperend op haar, en benen ontwijkend, maar zodra ze ook maar 1 tel stil stond, ben ik meteen gestopt met sprayen en heb ik haar beloond. Even gewacht. Een paar seconden later ben ik weer verder gegaan. Ik heb dit echt tig keer herhaald en merk nu dat het al veel beter gaat. Het trucje van Yitta werkt voor mij en mijn paard dus wel. Verder gooi ik zoveel mogelijk een vliegendeken op, dit werkt het allerbeste. En franjers aan het halster voor bescherming van d'r ogen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:11

piggeljay schreef:

Dat is inderdaad de allebeste manier, zo kom je er wel!

Zoeyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:01

@ Piggeljay: Wat een belachelijk advies! JIj hebt duidelijk te weinig gekeken naar een kudde en de onderlinge communicatie. Paarden in een kudde rossen elkaar niet snel af! Een goede alfa heeft met een blik en lichaamstaal al genoeg overwicht. Jij wil toch ook een alfa zijn?
En een écht gevecht met je paard win je never nooit niet. Je bent een mens en zal het dus met je intelligentie moeten doen!

Als ik zo met mijn, zeer gevoelige paard, om zou gaan, zou hij me nooit meer vertrouwen en op een bepaald moment ook niet meer betrouwbaar zijn in de wei en onder het zadel. Straffen doe ik wel, maar dan met de stem, "uuuh!", "nee" of "foei". Slaan zou ik alleen overwegen als een paard zich echt te buiten gaat, bv. bijten of schoppen. Ik zou denk ik dan nog eerder kiezen voor andere methoden om je dominantie te bevestigen, bijv. opjagen en klem zetten net zolang totdat het paard zich dominant opstelt.

Streng en strikt zijn betekent niet geweldadig zijn, dat betekent consequent zijn!

Je kan ook gewoon wat geduld hebben en met rust zoiets aanleren. Paard staat vast, laat em maar draaien. Iedere keer als ie stil staat, spray je wat en dan negeer je het gedraai weer. Op een bepaald moment heeft het paard door dat het wel mee valt en blijft staan. Let wel op dat je nooit richting hoofd sprayt, in de ogen is dat spul zeer pijnlijk. Beloon met je stem, je paard moet gewoon door krijgen dat het niks voorstelt. Het stélt namelijk niks voor, maak het niet groter dan het is. Paard zoekt het maar fijn met zichzelf uit daar aan de muur.
Pas bevestigen als hij rustig is.

Vertrouwen en wederzijds respect daar draait het om. Iets rustig aan leren werkt door op de lange termijn. Een paard slaan zal áltijd tegen je gaan werken. Krijg je straks een paard die je niet normaal meer op kan zadelen. Of die zo bang wordt dat ie altijd gestresst is, als je in de buurt komt.