Kosten Paard..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeSilvester

Kosten Paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 09:58

JaJa,, eindelijk is het zover.. Ik mag een Rijpony/Paard=))!

Nou las ik laatst een topic over de totale kosten wat je kwijt bent bij de aanschaf van een paard... of waren het nu de maandelijkse kosten...
Nou ja ik ben naar bokkers opzoek die mij een kostenplaatje kunnen sturen van de aanschaf van een paard.

Wat ik wil is :
-ik ben zelf 1.72m dus een grote E pony/klein paard???
-ik wil recreatief kunnen rijden, dus hoeft geen sportpaard te zijn
-het liefst met een chip en papier
-100% verkeers en trailer mak
-mag niet bokken en steigeren
-leeftijd onder de 10

Dan moet ik nog:
-zadel tweedehands(ik heb me late vertel dat dat beter zit)
-nieuw hoofdstel en bit en nu nieuwe spulletjes

Voor het laatste reken ik 300€ euro maar wat moet ik dan uitgeven aan zo'n paardje €2000 euro...

Mijn droom was eigelijk een fjord te kopen maar weet niet of ik dat nog steeds wil, ik wil gewoon een super lief paardje waar ik voor altijd lekker mee door de bossen kan rijden...!?!

Kunnen jullie mij adviseren of helpen....

Weet je nog zo'n soort paardje te koop laat het dan ook even weten...

Alvast bedankt

Steffiegek

Re: Kosten Paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:48

Hallo
Sinds mei heb ik mijn eigen paardje, en jah wij zijn niet de rijkste, maar toen ik dat paard ontmoeten was ik gewoon helemala verliefd
Ik zal en mOest dat paardje hebben, naJa naar lang zeuren was het van nou omdat je het zo graag wil zullen we hem kopen...
mijn droom kwam uit, maargoed, omdat wij ook niet de rijkste zijn was het belangrijk alles zo goedkoop mogenlijk te kopen...
Maargoed, ja een paard kost nou eenmala veel geld ...

ik weet niet of je je paard op ijzers wil? of je hem wil verzekeren?
beslaan kost zo'n 30 euro ofzow... en beslaan rondom ben je gauw wel 60,- kwijt elke 6 a 8 weken...

Je kan zadels/hoofdstellen/dekens allemaal 2dehands kopen als je het goedkoop wil houden

Hoefvet en vliegenspul en dat soort dingen kan je gewoon zelf maken, ben je toch weer 7,- euro goedkoper uit
maar dat kan je lezen in het doe het zelf forum...

Je moet gewoon zelf zoeken naar een leuk paardje waarvan jij denkt dat is helemala iets voor mij...
de klik moet er echt zijn, dat is 1 tip, als je naar paardjes gaat kijken, kijk of de klik er is, geen klik koop hem niet ookal is hij zo schattig of iets... het is niet slim...

je bent in een maand wel redelijk wat kwijt, maar ligt ook aan de kosten van de stalling...

en voro vragen moet je maar pb...
Groetjes...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:55

ik kan je 1 ding vertellen,met die 300 euro kom je er niet!
en tenslotte heb je wel meer nodig dan een zadel en een hoofdstel!

-dekens(tenzij je een langharig paard wilt )
-poetspullen
-dekjes
-beenbescherming(?)
-stalling betalen(en als je zelf de stal moet doen denk aan: kruiwagen,hooivork,zaagsel/stro/vlas)
-hoefsmid
-DA(hopenlijk hoeft die niet vaak langs te komen)
-wormenkuur(om de 2 a 3 maanden)
-longeerlijn(?)

zo kan je nog wel dingen bedenken,maar hier moet je wel even rekening mee houden natuurlijk

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:35

waarvoor geen fjord? Zijn sobere paarden die qua luxe niet veel nodig hebben.
En voor 300,- aan extra dingen(zadel, hoofdstel etc) red je het niet, of je moet willen rijden met spullen die kwalitatief niet goed zijn en over een jaar weer iets nieuws moeten kopen, lijkt me niet de beste manier.
Als dat je max. bedrag is dan denk ik dat je nog eens goed moet gaan nadenken of het wel allemaal kan!
Een paard hoeft niet duur te zijn maar de extra's die zijn meestal wel duur aangezien je gewoon goed spul moet kopen anders heb je kans dat je paardje ook geen lang leven is beschonden(denk even aan de gevolgen van een slecht zadel)

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:59

Hallo!

Wat leuk dat je een eigen paardje mag!

De kosten van een paard zijn afhankelijk van het ras dat je neemt en de mogelijkheden die het paard/de pony heeft. Een goede fjord kan je makkelijk onder de 2000 euro kopen, een haflinger (vaak) ook, maar een goede New Forester is vaak alweer veel duurder. Wanneer je krap in het geld zit, zou ik geen paard met papier kopen. Dat bespaart je direct ook alweer heel veel geld, en deze paarden kunnen ook erg geschikt zijn! Maar goed, jij wil graag een met papier. Dan moet je wel iets kunnen vinden voor 2000 euro, lijkt mij, wanneer je goed zoekt.

Qua aanschafkosten voor zadel/hoofdstel zit je goed in de richting met het bedrag dat je noemde. Er komen natuurlijk ook andere kosten bij. Bij sommige paarden geldt echt goedkoop duurkoop: ze kunnen iets mankeren, waardoor je alsnog erg veel geld kwijt bent aan onvoorziene dierenartskosten etc.

En ook met het beste paard dat je koopt kan iets gebeuren. Mijn eigen pony (niet dat dat het beste paard was ofzo, dat zal ik niet beweren) kreeg ineens schimmel, waardoor de andere paarden dit ook kregen. Ik heb hierdoor wel 200 euro aan Imaverol uitgegeven.

De grootste uitgave is toch wel de stalling. Er is dus een groot verschil tussen thuis stallen (wat bijna niks kost; mijn vader zei wel eens dat het paard nog goedkoper was dan de kat), en op een manege stallen, wat BELACHELIJK veel geld kost.

Qua aanschafkosten heb je natuurlijk ook nog halsters nodig, zadeldekjes etc. Veel onvoorziene kosten (wat samen toch op een heel bedrag uitkomt) krijg je door dingen te kopen als likstenen, voerscheppen, hoefvet, ledervet, shampoo, vliegenmiddelen, etc. etc.

Je mag haast wel 500 euro achter de hand houden voor dit soort kosten.
Succes ermee!

MeSilvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:02

Met de 300 euro bedoelde ik een 2de hands zadel, een nieuw hoofdstel en peesbeschermers... Voor mee te startte...!
Dekens en dekjes ect.. zijn al aanwezig:D!

MeSilvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:03

Ja waarom geen fjord... Ik zou er dan een tegen moeten komen met een beetje pit en die wel doorloopt:P ,,, neej als je een leuke weet mag je dat wel mailen

groetjes

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:05

met peesbeschermers mag je niet eens strarten op wedstrijd(tenminste als je dat bedoelde)
@do4evah: volgens mij kost dat wel meer dan 500 euro

MeSilvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:10

Neej dat bedoelde ik niet,, ik wil nog geen wedstrijden gaan rijden...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:21

Ik zou geen overbodige dingen kopen zoals dekens, bandages, 20 verschillende schabrakjes e.d.
Peesbeschermers heb je ook niet per se nodig. Een tweedehands goed hoofdstel is ook weer beter dan een nieuwe van twijfelachtige kwaliteit...

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:26

Peesbeschermers zijn ook niet echt noodzakelijk hoor, ik rijd ook nooit met peesbeschermers.
Maar waar wil je hem/haar gaan stallen? Kijk, de aanschaf is vaak niet het grootste probleem maar meer het onderhoud. Of kun je hem bij huis neer zetten, dat scheelt al een hoop natuurlijk!

MeSilvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:58

Neej,, hij gaat op een pesion stalbij het nieuwe huis in de buurt, dat hebben me ouders liever.. maar ze wouden een kosten plaatje van de aanschaf dan weten ze wat ze moeten achter houden voor het paardje:)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:21

Ik kan je wel vertellen wat ik uit heb gegeven :

2500 aanschaf pony. Grote E pony zonder papieren, helemaal groen.
100 euro voor de keuring en chippen
25 euro voor huur trailer
25 euro voor een zadel haha, maar deze is om in te rijden dus zal het niet zo heel lang houden
hoofdstel had ik al, maar voor 30 euro vindt je wel een goedbruikbare, dan nog een bit, 20 euro ofzo.

Dekens vindt ik zeer onnodig en heb ik dus ook niet, peesjes heb ik wel maar gebruik ik niet. Springschoenen gebruik ik wel.
Ijzers onder je paard slaan is naar mijn mening het slechste wat je je paard aan kan doen en heeft mijn paardje dus ook niet. Ze wordt 2 x per jaar bekapt a 30 euro.
Dan moet ik ook nog een mentuig aanschaffen, a 200 euro, en heb ik een antiek karretje gekocht voor 250 euro.
Hiervan moet ik nog de lamoenen aan laten passen, wat me waarschijnlijk ook nog wel veel geld gaat kosten.
ook heb ik een kast gekocht voor mn spullen op stal, a 100 euro, ik heb een voortuig gekocht 30 euro, touwhalster en 3 halster touwen a 30 euro. Dan nog verzorgings spullen a 30 euro.

Qua stalling betaal ik 50 euro per maand in de zomer (niet bijgevoerd) en 75 in de winter (wel bijgevoerd). Ook betaal ik 10 euro pm voor de stalling van de kar. Ook koop ik elke maand wortelen (4 euro) en een zak muesli (7 euro).

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:24

hej, daar was ik weer;
je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt, tot op zekere hoogte. Zelf had ik 1 shabrak, vond ik meer dan genoeg; ik had niet zoveel behoefte aan veel luxe. Maar er zijn ook mensen die iedere maand een nieuw shabrak 'nodig hebben'. Het is maar net wat jij belangrijk vindt, en hoeveel geld je hebt.

Er zijn natuurlijk een aantal dingen nodig.
Geld moet je hebben, zoals hier ook al eerder is gezegd, voor hoefsmid en dierenarts. Dat is wel het belangrijkste. Het bedrag wat je achterhoudt voor hoofdstel en zadel is ruim voldoende. Ga je dan longeren, dan komen er natuurlijk weer extra kosten overheen voor longeersingel etc. Die kosten kun je denk ik het beste opzoeken op www.divoza.com.

Maandelijkse vaste uitgaven zijn hooi, stro/zaagsel, biks, en evt. ander voer dat je wilt geven. Aangezien een fjord vrij schraal in onderhoud is, is hooi en wat biks voldoende. Sommige mensene maken paardrijden echt duur met allerlei poespas eromheen wat naar mijn mening niet echt nodig is.

Stalling heb je van 50 euro (voor weiland met schuilstal, en in de Noordelijke en oostelijke provincies voor een weiland, schuilstal en vaak een bak) tot zo'n 300 euro voor een box en binnenbak compleet met verzorging en solarium. Sommige paarden hebben het nog beter dan vele mensen hier in Nederland

Het ligt er ook helemaal aan waar je woont: Noorden/westen, dorp/stad... Wat zijn je eisen...

Hoop dat je hier wat mee opschiet...