In het natuurgebied/moeras bij Dülmen schijnen dus al zo'n 150 jaar lang wilde paarden rond te lopen (maar er wordt al schriftelijk melding van de wilde paarden gemaakt in het jaar 1316!!). Volgens de folders en de duitse site www.wildpferde.de nog de enige echte wilde paarden op het vasteland van Europa.
Deze paarden leven het hele jaar door in een natuurgebied van ca. 350 ha groot en moeten zich helemaal zelf zien te redden. In de strenge wintermaanden worden ze wat bijgevoerd maar verder grijpt de mens niet in bij ziekte, geboorte, etc.
Ieder jaar op de laatste zaterdag van mei worden alle kuddes bij elkaar gedreven en worden de 1 jarige hengsten met de hand (!) gevangen om vervolgens per opbod verkocht te worden.
Het schijnen erg geliefde vrijetijdspaardjes te zijn met een intelligent en goed karakter.
het binnenkomen
begin van het vangen
het vangen
gevangenDurf het niet met zekerheid te zeggen maar die lijken mij ook Dulmerpaardjes als driespan voor een koets:

Wie van jullie is bekend met deze paarden? En weet iets over hun afstamming? Van welke (oer)paarden stammen zij af?
Volgens mijn vriend waren het niet zulke grote paardjes met een vrij edel koppie en een aalstreep over de rug. De paardjes van de buurman leken qua kleur op de paarden van de foto's dus die wildkleur grijs en (Fjord-)lichtbruin.
Ik vond het erg interessant om te horen en ben zeker van plan om eens een keer in dat wildreservaat te gaan kijken en misschien ook wel kaarten te bestellen voor het vangen van volgend jaar.