Wilde paarden van Dulmen, Dld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Wilde paarden van Dulmen, Dld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 09:44

Gisterenavond, toen ik bij mijn eigen paardjes op de wei was, kwam een van onze buurmannen bij ons aan de deur (hij heeft een weiland direct grenzend aan ons perceel). Hij kwam trots vertellen dat hij sinds kort 2 paarden/pony's had gekocht. Hij was namelijk naar het jaarlijkse paardenvangen in Dülmen (Dld) geweest. Daar had hij per opbod 2 1-jarige hengsten gekocht die hij later voor de kar wil gaan beleren.
In het natuurgebied/moeras bij Dülmen schijnen dus al zo'n 150 jaar lang wilde paarden rond te lopen (maar er wordt al schriftelijk melding van de wilde paarden gemaakt in het jaar 1316!!). Volgens de folders en de duitse site www.wildpferde.de nog de enige echte wilde paarden op het vasteland van Europa.
Deze paarden leven het hele jaar door in een natuurgebied van ca. 350 ha groot en moeten zich helemaal zelf zien te redden. In de strenge wintermaanden worden ze wat bijgevoerd maar verder grijpt de mens niet in bij ziekte, geboorte, etc.
Ieder jaar op de laatste zaterdag van mei worden alle kuddes bij elkaar gedreven en worden de 1 jarige hengsten met de hand (!) gevangen om vervolgens per opbod verkocht te worden.
Het schijnen erg geliefde vrijetijdspaardjes te zijn met een intelligent en goed karakter.

Afbeelding het binnenkomen

Afbeelding begin van het vangen

Afbeelding het vangen

Afbeelding gevangen

Durf het niet met zekerheid te zeggen maar die lijken mij ook Dulmerpaardjes als driespan voor een koets:
Afbeelding

Wie van jullie is bekend met deze paarden? En weet iets over hun afstamming? Van welke (oer)paarden stammen zij af?
Volgens mijn vriend waren het niet zulke grote paardjes met een vrij edel koppie en een aalstreep over de rug. De paardjes van de buurman leken qua kleur op de paarden van de foto's dus die wildkleur grijs en (Fjord-)lichtbruin.

Ik vond het erg interessant om te horen en ben zeker van plan om eens een keer in dat wildreservaat te gaan kijken en misschien ook wel kaarten te bestellen voor het vangen van volgend jaar.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: Wilde paarden van Dulmen, Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:07

Ik ben een paar jaar geleden naar het paardenvangen geweest en het was schitterend. Deze dulmener paardjes worden veel gebruikt als kinderpony en voor het mennen. Ze zijn heel geliefd vanwege hun karakter. Veel meer weet ik er helaas niet vanaf

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:47

wow, dat ziet er spectaculair uit zeg!
leuke paarden ook, beetje klein, maar ach
heb je die 2 van je buuf al gezien dan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:52

Ik ben jarenlang elk jaar naar het vangen toegeweest (laatste zaterdag in mei altijd). Is echt heel erg leuk om naar toe te gaan, erg indrukwekkend, zeker als je op een gegeven moment de vloer onder je voeten voelt denderen terwijl je de kudde nog niet kunt zien. Als dan de kudde de arena binnenkomt is werkelijk een prachtig gezicht.
We hadden een keer een 16 jarig vriendinnetje meegenomen die spontaan begon te huilen toen de kudde binnen kwam.
Het is ook niet al te ver Duitsland in en het is goed in een dag te doen.
Een aanrader dus wat mij betreft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:02

Het is in ieder geval geen échte wilde paarden. Als dat zo zou zijn zouden ze niet te temmen zijn (net als Przewalskipaarden). Ze zullen waarschijnlijk net als de Koniks van Tarpans afstammen.
De Tarpan was het enige echte Europese wilde paardenras, maar is ergens eind 19e eeuw/ begin 20e eeuw uitgestorven in het wild.

Omdat Poolse boeren de Tarpans nog wel eens vingen en gebruikten om hun paarden mee te kruisen is later met die kruisling Tarpans een poging gedaan de echte Tarpan terug te fokken. Die dieren zie je nu nog wel eens in dierentuinen. Maar ook dat zijn formeel geen echte wilde paarden / Tarpans.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 11:04

lowara schreef:
wow, dat ziet er spectaculair uit zeg!
leuke paarden ook, beetje klein, maar ach
heb je die 2 van je buuf al gezien dan?

Nope, heb ze nog niet gezien omdat ik net bij Fayette en Hercules was op hun zomerwei toen hij langs kwam. Maar denk dat ik nog wel een keertje bij hem ga buurten. Ben wel heel benieuwd naar deze paardjes

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:52

Zien er zo op het 1ste gezicht uit als Konikspaarden --> maar dat weet tricky1 beter

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:10

Mooie paarden zeg vooral de kleur. Maar ik ken ze niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:36

Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar het ras is me wel bekend, evenals het jaarlijks terugkerende evenement van het invangen van de jaarlinghengsten

Wat betreft de oorsprong van het ras: er is in het jaar 1316 voor het eerst in de oorkondes melding gemaakt van dit ras, en ook in die tijd zijn er af en toe paarden van boeren weggelopen en hebben zich bij de Kudde gevoegd. Het leefgebied van de paarden was vroeger vrij moerassing, en dat het moeras werd drooggelegd heeft de Hertog van Croy in 1850 een 20-tal paarden laten vangen en ze in een gebied opgesloten om zo het ras te bewaren. Er zijn voor het opfrissen van het bloed Welsh Pony's ingekruisd, later alleen nog maar de oorspronkelijke ponyrassen zoals Exmoor, Mongolenpaardjes, Huzulenpony's of Konik paardjes ingekruisd, en vanaf 1957 alleen nog maar Koniks. Sinds 1984 worden alleen nog maar Hengsten met Grullo kleur aan de kudde toegevoegd, zodat de grullo kleur steeds meer overhand neemt.

Het oppervlakte van het leefgebied van de Duelmener paarden is 400 Hectare, de populatie ligt rond de 250 a 300 paarden. Weggevangen worden nu alleen de hengsten, in het verleden zijn er ook weleens merrie's uit de kudde gehaald. Na de vangst van de jaarlingen wordt ook de dekhengst uit de kudde gehaald, en komt er een nieuwe voor in de plaats.

De merries die in het verleden uit de kudde zijn gehaald en bij privemensen zijn beland, zijn ook daar voor de fok ingezet. De nakomlingen mogen geen Duelmener Wildpferd genoemd worden, maar alleen Duelmener. Stand van 2004 was: 10 dekhengsten en 29 merries in privebezit.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:28

Het zijn Soraya's en Koniks, allebei afstammend van het oerpaard.
Ik vind dat vangen dus helemaal niet leuk. Natuurlijk, je krijgt prachtige beelden van bewegende paardjes. Maar toch. Wat mij betreft horen ze ongedomesticeerd te blijven. Ik zeg met opzet niet 'wild' want voor wild moet je toch wel naar Amerika toe, naar de mustang herds. Overigens ook heel droevig als die worden gevangen en ge'temd'. Tsja, ik zal er nooit echt aan wennen!

In nederland hebben we ook uitgebreide gebieden waar Koniks vandaan komen. Van de teruggefokte populatie van deze paarden zit het merendeel in ons kikkerlandje!

Ik heb mijn zus geholpen met studie naar die kuddes, tbv van een boek over hun gedrag. Heel boeiend. Ooit heb ik trouwens een keer in de natuur ingegrepen toen ik er eentje, het eerste veulen na de winter, alweer drie jaar geleden, onder het ijs zag schieten. Net een paar uur oud, liep met moeder mee om te drenken en floeps gleed uit! Het uitglijden heb ik nog op video en ook de zielige pogingen om op het gladde ijs op te staan. Maar toen moeder het ijs brak, letterlijk, en het kleintje in het ijskoude nat verdween dacht ik: natuur moet zijn gang gaan, my ass! En heb ik het er met een nat pak uit gered. En ze leeft daar nog steeds al kan ik haar niet meer herkennen.... snif!

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:30

Het zijn Soraya's en Koniks, allebei afstammend van het oerpaard.
Ik vind dat vangen dus helemaal niet leuk. Natuurlijk, je krijgt prachtige beelden van bewegende paardjes. Maar toch. Wat mij betreft horen ze ongedomesticeerd te blijven. Ik zeg met opzet niet 'wild' want voor wild moet je toch wel naar Amerika toe, naar de mustang herds. Overigens ook heel droevig als die worden gevangen en ge'temd'. Tsja, ik zal er nooit echt aan wennen!

In nederland hebben we ook uitgebreide gebieden waar Koniks vandaan komen. Van de teruggefokte populatie van deze paarden zit het merendeel in ons kikkerlandje!

Ik heb mijn zus geholpen met studie naar die kuddes, tbv van een boek over hun gedrag. Heel boeiend. Ooit heb ik trouwens een keer in de natuur ingegrepen toen ik er eentje, het eerste veulen na de winter, alweer drie jaar geleden, onder het ijs zag schieten. Net een paar uur oud, liep met moeder mee om te drenken en floeps gleed uit! Het uitglijden heb ik nog op video en ook de zielige pogingen om op het gladde ijs op te staan. Maar toen moeder het ijs brak, letterlijk, en het kleintje in het ijskoude nat verdween dacht ik: natuur moet zijn gang gaan, my ass! En heb ik het er met een nat pak uit gered. En ze leeft daar nog steeds al kan ik haar niet meer herkennen.... snif!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:52

Het wegvangen van de mannelijke paarden zal wel moeten, hoe groot 400 Hectare ook klinkt, het is niet groot genoeg voor meerdere kuddes. En de gevolgen van het in het wild laten leven van bijv. de amerikaanse mustangs zijn ook bekend. Dan heb ik liever dat ze gevangen worden (met de hand) dan dat ze vanuit een helicopter worden afgeschoten, of met hele kuddes tegelijk bij de slager belanden. Want dat is op dit moment in Amerika gaande.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 09:31