Vraagje over dubbele teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Vraagje over dubbele teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 08:34

Eey

Ik zag dat topic van of je mag starten met dubbele teugel, maar ik had een andere vraag.
Een dubbele teugel zorgt er toch voor dat je de pony beter kan houden, en dat jij dan sterker bent? Zodat je hem beter kan sturen?

Ik kan het verkeerd hebben hoor daarom vraag ik het nu!
Als he tniet zo is zou ik ook graag willen weten waar het dan voor is!

Nog even een vraagje hahah misschien ehb ik ook wel het verkeerde in me hoofd ff controleren, een dubbele teugel is toch eigenlijk gewoon 2 teugels aan een bit?

_Cindy

Re: Vraagje over dubbele teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:00

Je hebt zeg maar 2 soorten dubbele teugels.

Je kunt gewoon twee teugels aan 1 trensbitje doen. Dan voelt het voor je paard niet anders alleen voor sommige ruiters rijdt dat lekkerder dan met enkele teugels. Is gewoon met een normaal trensbitje.

Je hebt ook een Stang- en trenshoofdstel. Dan rijdt je ook met dubbele teugels. met 1 teugel rijdt je dan de trens en met de andere teugel de stang. De stang werkt in als het paard zijn hoofd in een bepaalde houding houdt (niet diep genoeg). Je zet dan de rem erop zegmaar je verstijft de achterhand van het paard. Had ik laatst nog een artikel in Bit over gelezen dat heette rijden met stuurbekrachtiging dat ging ook over Stang en trens.

Je bent dus met dubbele teugel niet sterker. Alleen als je een dubbele teugel bij Stang en Trens bedoelt dan werkt dat wel meer in maar dat moet echt NIET worden gebruikt omdat je sterker bent. om de verwarring te voorkomen.

Ze bedoelden in dat topic gewoon 2 teugels aan 1 bit.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:35

Zo is het ook, dat bijv. bij een pessoabit, als je dan met 2 teugels rijd, je de druk verdeeld.
1 Teugel is dan eigenlijk veel scherper, ik reed op mijn vorige huurpony buiten met een pessoabit, met 2 teugels, dan was ie altijd superrustig omdat ie dan geen druk in de mond had .

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:39

Twee teugels aan alleen een trensbitje wordt ook wel gebruikt als oefening voor stang en trens (en dan met name het vasthouden van een dubbele teugel). Tenminste, dat is wat ik altijd gehoord heb

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:02

Ik heb het weleens getest, ik heb een hele sterke haflingermerrie, ze loopt L2 dressuur, en duikt nogal eens weg achter de teugel.
Iemand had tegen mij gezegd, neem eens een dubbele teugel om te kijken of ze dan een stabielere hoofdhouding heeft.
Ik heb dat dus geprobeerd, en ze liep constanter, maar ik denk niet dat dat echt door de dubbele teugel kwam, het kwam eerder door mij, doordat ik mijn handen vol had, zat ik minder te prutsten om haar op de loodlijn te houden. Ik had nu dus mijn handen stil.. mevr liep heerlijk!!
Ik rij nu alleen maar met enkele teugel, want ook zo moet het kunnen toch?
Nu heb ik een andere instructrice, en die weet ook meer trucjes zodat ze niet te diep loopt!!
Ik zou zeggen: probeer het eens!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 13:28

Maar dan kan je dus gewoon even een teugel van een ander hoofdstel pakken, en eraan doen?=P

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:42

Ik heb het ook weleens geprobeerd, maar werd gek van het gepruts met die dingen en rijd voorlopig nog maar L1 dus hoef ook niet te oefenen.