hoe denk jullie hierover????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jemmie

hoe denk jullie hierover????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 20:50

Hallo allemaal
Ik wil graag jullie mening horen over iets.
Als je een buitenbak hebt van 20/40 waar je dagelijks in kan rijden of hem longeeren en een klein stukje weiland.
Niet te gek groot maar en paard kan even lekker grazen.
Vinden jullie dit kunnen of is dit niet dier vriendelijk.
Wij kunnen namelijk een huis kopen met deze mogelijkheden, maar ik vroeg me af of het echt wel kan als je paard niet de hele dag op de wei zou kunnen met mooi weer.
Of hebben jullie een idee om het anders op te lossen met deze mogelijkheden.

Zelf heb ik het idee dat het wel zou kunnen, als hij een uurtje of 3 per dag op de wei staat, en hem daarbij nog zijn dagelijkse beweging te geven.Maar was benieuwd naar jullie mening en of ideeën,

Groetjes van Antoinette

_Marinke_

Re: hoe denk jullie hierover????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:54

Licht eraan wat voor paard je hebt. Ik denk als het een pony zou zijn het wel wel zou kunnen maar een paard 3 uur per dag op een stukje waar hij even kan grazen lijkt met niet al te best. Qua beweging denk ik wel

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:58

Kan best. . Je kan hem dan een paar uurtjes in de wei zetten en voor de rest van de tijd bijv. in de bak met hooi. Dan staat hij toch de hele dag buiten en heeft hij wat te doen. Als hij alleen komt te staan zou ik kijken voor een shetje of ander maatje voor je paard. mis

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:00

Heb je al gekeken wat eromheen ligt? Misschien kun je er iets bij pachten of huren? Volgens is het helemaal zo slecht nog niet. Heb gehoord dat als een paard een halve hectare heeft, samen met een nachtstoel, het aanvaardbaar is. Maar wat eigenlijk belangrijker is: heb je 1 paard en waar staatie nu? En zou hij alleen komen te staan? Want hoe belangrijk frisse lucht en beweging ook zijn, gezelschap is net zo belangrijk, al is het maar van een shetje. Even goed over nadenken nog dus en zoveel mogelijk mensen vragen! Succes met de beslissing... Ik wou dat dat mijn dilemma was... Zit nu in een rijtjeshuis, best mooi en goedkoop hoor, en paard staat goed, maar op eigen erf lijkt me ook een geweldige droom... Maar niet als mijn paard alleen zou moeten staan.

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:01

Wij hebben een bak van 20x40m en een weiland van 40x40m.
Bij heeeel erg nat weer gaan de pony's (2 hebben wij er) niet in de wei want dan lopen ze het hele land stuk. Als het "redelijk" droog weer is gaan ze van 12.00 tot 17.00uur in de wei en met droog weer gaan ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat naar buiten en dat gaat prima! De pony's krijgen dus redelijk veel beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:02

Kan makkelijk! Ik zou er alleen geen paard alleen neerzetten, dus zorgen voor een maatje.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:13

hoe groot is niet gek groot qua weide
als de weiland ongeveer rond de 40 X 40 meter is, zal het best kunnen voor een E pony met shetlander, mits je de bak erbij kunt sluiten dat ze daar ook nog inkunnen voor de beweging. hou er wel rekening mee dat in de winter je hele weiland kapot gelopen wordt als die zo klein is, en dat het dan haast onmogelijk wordt om die nog te herstellen in de lente/zomer maanden als je paard nergens anders kan staan.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:25

Ik vind het makkelijk kunnen, ga eens kijken op sommige maneges waar de paarden NOOIT een weiland zien, en toch gezond enzo zijn. Dan heeft jou paardje het luxe...maar inderdaad gezelschap is belangrijk.... Succes en hopen op dat huis echt super

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:29

Ik zou het nooit doen.
Alleen al maar omdat ik vind dat een paard niet alleen hoort te staan.
Naar buiten kunnen moet zowel in de zomer als winter goed mogelijk zijn en dan niet een paar uurtjes maar echt een halve, liever nog een hele dag.
Dat is zowel belangrijk voor zijn lichaam als voor zijn geest.
Als ik jou was zou ik zoeken naar een stukje wei in de buurt en toch ook naar een vriendje.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 02:39

Mijn paard staat ook alleen en die vermaakt zich ook heel goed.

jemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 11:26

hoi
ben ik weer.
Leuk die verschillende reacties.

Er zit 3200m2 grond bij waaronder die buitenbak.
En er staan nu op het moment 3 paarden.
Ik heb een friese ruin en ben zeker van plan een gezelschap paard/pony erbij te nemen.
Nu staat hij op een pensions stal met meerdere paarden.maar ik moet wel zeggen hij is iet wat een eenling, maar alleen is maar alleen dus een kameraatje zeker, ben het met jullie eens.

groetjes

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:34

Als je er een maatje bijkoopt dan zeker doen! Qua oppervlakte kan het goed. En ik weet niet of er een mogelijkheid is om bij iemand nog een stuk bij te huren? Dat zou helemaal goed zijn!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:37

jemmie schreef:
Er zit
3200 m2
grond bij waaronder die buitenbak.

Dus dat is met huis enzo erbij gerekent? Want de bak alleen komt op 800 m2 (als ik het goed heb )

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:44

als er een maatje bij komt zou ik het wel doen ! alleen dat zou ik nooid doen .

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:01

Je hebt dus een weide van 16 x 36? Dat moet op zich goed lukken hoor. Grenst de bak aan de weide? Dat is helemaal ideaal, dan kan je het eventueel openzetten. Mus heeft ook geen wei, en ze krijgen daarvoor in de plaats ongeveer de hele dag hooi.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:40

Als ik het goed heb berekend is het stuk grond wat erbij ligt dus exclusief het huis 3200m2. daar gaat 800m2 van af dan kom ik op 2400m2 dus dan heb je een weiland van 48 bij 50m (om een idee te geven voor het zelfde geld is het 24 bij 100m )
Het ligt er ook heel erg aan op wat voor grond jullie zitten. Hier (omg. losser in twente) zitten we op kleigrond dat is dus altijd heel nat en in de winter houd geen enkel weiland dat uit als de paarden daar in de winter instaan ook niet als ze er maar 3 uurtjes in staan.
Zit je op zandgrond dan is het een ander verhaal, dan kan het makkelijk. Mijn paard staat een stukje verderop in een aanliggend dorp waar ze dus zandgrond hebben en dat gaat altijd goed.

En zoals gezegd een maatje is dan wel noodzakelijk maar dat had je zelf ook al bedacht . het kan best, maar ik zou de paarden dan overdag in de bak zetten met hooi, en dan een paar uurtjes in de wei, komen ze toch de hele dag buiten en hou jij je weiland mooi.

jemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 21:58

De maten weet ik nog niet precies van de wei hoe lang en breed, wel dat de bak aan de weide grenst dus ik kan hem open zetten en het was wel de bedoeling als ze niet in de wei staan om ze in de bak met lekker hooi te zetten.
We gaan a.s zaterdag een kijkje nemen, maar we kennen de omgeving goed en het huis hebben we al "stiekem" bekeken.
We waren heel erg nieuwsgierig.
Nu hebben we ook de kans de boxen ook goed te bekijken.
En anders bouwen we anderen.
Iemand een idee waar je betaalbare paardenboxen kan kopen?
Je weet wel met van die schuifdeuren.

We zitten geloof ik op klei grond, tenminste toen we de vijver gingen graven in onze huidige tuin kwamen we flink wat klei tegen. En het huis wat we op het zicht hebben ligt hier 10 kilometer vandaan.

Vind het fijn dat jullie mee denken, geef me hoop en uitdaging om het goed te gaan doen.

Ik hou jullie op de hoogte????
Oke????
Groetjes van Antoinette.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:07

Je kan hem de rest van de dag dan toch gewoon in bak laten staan?

jemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 18:01

Dit had ik zelf ook in gedachten, als het nodig mocht zijn.
Maar vroeg me af of dit niet te onvriendelijk was als hij maar een paar uurtjes op de wei zou kunnen en de rest in de bak moest door brengen met hooi en een maatje.
Wilde eigenlijk een bevestigging dat het best oke kon zijn.
En heb het idee dat het best ook volgens jullie zou kunnen als hij maar een maatje heeft. ben weer gaan kijken vandaag en wat bleek de buren naast ons aan beide kanten en de buren aan het einde van de wei hebben ook paardjes, dus buiten zijn maatje die hij krijgt in zijn eigen wei heeft hij ook buren, waarmee hij kan roddelen

Maar zoals gezecht weet ik zaterdag meer.
hoi hoi hooi Antoinette

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:03

Is niets zieligs aan hoor. Mijn paardjes hebben ongeveer maximaal een uurtje in de wei per week. De rest van de week staan ze de hlele dag in de bak

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:00

Is toch prima? Ik ken paarden zat die helemaal nooit buiten komen