Herkenning moeder en kind. Hoelang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gesina

Herkenning moeder en kind. Hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 19:53

Blue en Nolan zijn moeder en zoon.
Vandaag stond Blue even in de stal na een wasbeurt.
Nolan en Black werden op dat moment naar de wei gebracht.
Toen Nolan langs de box van zijnmama kwam begroete hij haar alsof hij haar echt had gemist.
Later toen de kleintjes aan het spelen waren stond Blue op haar beurt weer oplettend te kijken naar haar kroost.
Heeft iemand dit wel eens eerder opgemerkt bij moeder en kind die sinds bijna 5 maanden zijn gescheiden,maar nog wel op hoor en reukafstand en af en toe in t voorbijgaan, zijn?
Nolan is hengst en daarom staan de kleintjes apart van de merrie's.
Van de drie merrie's gaat hij ook alleen voor zijn moeder,van Anne (fries)is ie zelfs erg onder de indruk en houd ie flink afstand.
Blue is trouwens ook nog steeds erg lief en beschermend naar hem toe.
Ben benieuwd of iemand dit wel eens gezien heeft en hoe lang dit kan duren.

Renske_fjord

Re: Herkenning moeder en kind. Hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:05

hehe bereid je er maar op voor. Mijn merrie en haar zoon (zoon is inmiddels ruim 5) kunnen nog steeds niet zonder haar. Zij beschermd hem nog steeds als ze in een groep lopen, en als ze samen in een bak lopen trekken ze steeds naar elkaar toe. Ook buiten zijn ze onafscheidelijk. Zelfs als de een op stal staat, en ik haal er 1 uit om buiten te poetsen begint de ander te hinniken....dit kan voor altijd zo blijven!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 21:05

Meestal hoor je dat moeder kind relatie vervaagd zodra ze gescheiden worden.
Dus ook bij jouw paardjes is de relatie nog dik.
Zelf vind ik het wel wat liefs hebben.
Ben heel benieuwd of er nog meer van deze sterke relaties zijn of dat het toch iets aparts is.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:31

Als ze mekaar al heel lang niet gezien hebben dan vervaagd het herkennen. Meestal. Ik ken een geval daar had het veulen zijn moeder 4 jaar niet gezien en dat veulen (volw. paard natuurlijk) begon toh te schreeuwen, hinneken kon je het niet noemen. Maar normaal gesproken herkennen ze elkaar dan niet als moeder en kind maar er zijn natuurlijk uitzonderingen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:32

Mijn instructrice woont vlakbij de oude eigenaar van mijn paard.
Toen ik een keer daar mijn paard uit de trailer haalde en mijn paard haar oude stalgenootje (peetmama) zag, begon ze helemaal te springen en te hinniken. Dat andere paard scheurde met een noodgang door de paddock.
Ze herkenden elkaar na zo'n drie jaar en op zo'n honderd meter afstand.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:52

Een paar jaar geleden bracht ik een van mijn merries naar de hengstenhouder om te laten dekken. Toevallig stond daar de oma van mijn merrie waarmee ze de eerste 1,5 jaar van haar leven ook mee in de kudde had gestaan.
Ze stonden in hetzelfde gebouw maar ver uit elkaar op stal en na 1 dag heeft de hengstenhouder ze maar naast elkaar gezet want ze bleven de hele dag naar elkaar roepen. Ook konden ze niet zonder elkaar naar buiten
Deze merries hadden elkaar al zeker 5,5 jaar niet meer gezien.

Mijn eigen merries herkennen hun dochters na een aantal jaar ook nog wel maar meer dan herkennen is het niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:18

Mijn jaarling heeft eerst 1,5 maand ergens anders gestaan, vlak voordat ze naar huis kwam ging haar moeder voor bijna 2 maanden naar de hengst. Maar ik haal moeders van de trailer af, loop er mee het land op en Uk stond er naast en sinds dien zijn het weer jut en jul.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:25

Bij mijn paarden herkenden ze elkaar wel,maar meer ook niet. de moeder dochter relatie was na 2 jaar compleet weg ( nou ja, die relatie is er trouwens nooit geweest)
wel bleven ze elkaar in de wei af en toe opzoeken voor een kriebel, maar of dat kwam doordat ze elkaar als familie zagen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:30

Mijn merrie herkent haar dochter ook nog, inmiddels is de dochter 3 jaar. Als ik haar aan de box van haar moeder vastzet en aan elkaar laat snuffelen blijven ze in elkaar geinteresseerd. Maar of dat echt moeder-kind herkenning is?

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:37

Hoi,

Nou ik heb ooit een merrie gehad waarvan de moeder op de manege stond in naaldwijk.
na ongeveer een jaar of 8 ben ik met deze merrie gaan rijden op die manege.
De moeder stond buiten vast en toen wij aankwamen ging ze hinniken allebei als een gek.
Ze herkende haar kroost dus nog.
Die moeder kon ook niet naast een ander paard staan of lopen in de bak was altijd een drama.
Nu heb ik toen op die stal een pas de deu (of hoe je dat ook typt ) gedaan en ik met de merrie en een ander met de moeder liepen gewoon pal naast elkaar.
wat echt een ervaring.
Ze herkende haar dochter dus na lange tijd nog steeds.

gr