Wanneer zou jij wedstrijden starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Wanneer zou jij wedstrijden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 12:36

En dan heb ik het over dressuur wedstrijden.
Ik rij een paard Misty, en heb de mogenlijkheid om er mee te starten op wedstrijden.
Maar Misty galoppeerd loeihard! En ik krijg haar met geen mogenlijkheid mooi rond gereden. Ik heb zowat alles al geprobeert (m.u.v. hulpteugels want ik vind dat het zonder moet lukken!) maar het lukt niet!
Een paar mensen zeiden tegen mij dat ik gewoon moest gaan starten als ik dat wil. Want er rijden zoveel mensen die hun paard niet mooi rond rijden of die niet netjes rijden.
Maar ik denk dat het toch beter is om pas te starten als je je paard onder controle hebt en als je paard netjes loopt zoals jij dat wil!
Hoe denken jullie daar over?

Het staat er misschien een beetje raar maar ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden...

Winddancer

Re: Wanneer zou jij wedstrijden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:24

Ik ben het wel met je eens. Zelf zou ik ook pas met een paard starten wanneer ik die helemaal onder controle zou hebben en naar behoren had lopen.

Ik ga zelf ook niet vaak naar wedstrijden (alleen om te kijken), maar je ziet, vind ik, teveel paarden lopen waarvan ik denk: blijf toch thuis.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:27

Ik denk dat de andere deelnemers op het losrijterrein het wel op prijs stellen als je je paard enigzins onder controle hebt.....

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 13:29

Ik heb haar wel onder controle. Maar ze galoppeerd alleen zo loei hard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:31

Lijkt me ook niet echt aangenaam....

Als je het leuk vind moet je gewoon gaan hoor, maar als je een beetje redelijk punten wilt rijden zou ik nog even thuis oefenen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:32

Ik ga met Margreet mee, dat zou zeer fijn zijn. Daarnaast moet je je afvragen of je, zoals je nu rijdt, wel "leuk" beoordeeld wordt. Je weet eigenlijk van te voren dat zolang je een paard niet nageeflijk rijdt en ook geen kans ziet om in de galop normaal rond te galopperen dat dit voor een jury een onmogelijke taak is om jou met een beetje leuke punten naar huis te sturen. En dan heb ik het echt niet over winstpunten hoor, maar je zal zien dat de lol er erg snel vanaf gaat als je elke keer met 125 - 135 punten naar huis gaat!

Ik zou eens even flink door gaan trainen, goeie instructie erbij zoeken en pas als diegene denkt dat je er klaar voor bent, eerst eens een onderlinge wedstrijd starten voordat je beslist officieel te gaan starten!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:34

je start voor de 1ste plaats en voor je winst. zo zie ik het.
ik ben voor het mooie ook te vroeg gestart, maar het gaat nu zeker de goede kant op. ik reed onderling L1 en ben toen pas KNHS B gaan starten. het paard kon het en ik ook. alleen dan moet je het in die 7 min zien waar te maken. is en blijft een moment opname, maar als jij het gevoel hebt dat het gaat lukken, dan moet je starten, maar als je nog een twijfel hebt, zou ik nog even wachten en nog wat oefenen.

Winddancer schreef: Zie je teveel paarden lopen waarvan ik denk: blijf toch thuis.
ik ben het wel met je eens, maar zoals ik hierboven al zei; is en blijft een moment opname. ik moet nu onderling bijna naar het L2 en start nu L1 KNHS. het gaat tijdens mij lessen prima en met vrijrijden ook, maar soms vlieg ik in een proef de hele bak door. paard is een pittige tante en is soms geen land mee te bezeilen. heeft ook te maken met angs voor vreemde enge omgeving. ik blijf ook gewoon starten. het gaat nu beter. is gewoon kilometers blijven maken. wij leren het door te doen, want thuis kunnen we het ook nu alleen nog die 7 min in de ring.

Groeten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:41

Als jij vind dat het lekker gaat.
Mijn pony's gaan nu ook aardig, maar naar mijn gevoel nog lang niet goed genoeg. Dus ik oefen thuis nog lekker een tijdje door. Ik probeer me wel als doel te stellen dat ik volgend jaar probeer te starten.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:46

@droefje: ik bedoelde ook eigenlijk niet alleen tijdens de proef, maar ook daarbuiten . Ze sjezen dan het hele terrein door en je ziet gewoon de ergernis bij de andere ruiters (en terecht). Hebben het paard totaal niet onder controle.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 14:09

Winddancer: ja ik begrijp het nu ha ha.

ja als het altijd zo gaat, dan moet je er inderdaad niet aan gaan beginnen. ik had het ook hoor de eerste x op concour. moest losrijden tussen de Z paarden ik moest B starten. nou nou was een ramp. zie je die paarden allemaal dansen en zie je mij in 1 streep . is inderdaad niet prettig voor de mede mens, maar de meeste zijn ook zo begonnen denk ik dan. als het steeds zo gaat en je hebt thuis al heel veel problemen, dan moet je het niet opzoeken, maar 9 van de 10 paarden die thuis lopen te klieren die zijn op ander terrein super braaf, want ze zijn overdonderd.

Groeten

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:01

Ik denk dat je moet starten als je er zelf een goed gevoel bij hebt Oke misschien geeft het een beter gezicht als je paard rond loopt, maar dat wil niet zeggen dat je anders neit netjes genoeg kunt rijden op wedstrijden

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:08

droefje schreef:
maar 9 van de 10 paarden die thuis lopen te klieren die zijn op ander terrein super braaf, want ze zijn overdonderd.

Groeten

DAt ben ik met je eens! Mijn verzorghaflinger loopt ook elke keer te klieren met me, gaat niet aan de teugel loopt lekker met het neusje in de wind en gaat in een loei harde galop door de bak heen.. Maar ik ben gewoon aan zo'n spelletjesdag mee gaan doen en het ging perfect! Ze liep mooi aan de teugel en ik ging met 169 p naar huis! EN DAT VOOR DE EERSTE KEER! Zo zie je maar weer paarden die thuis vervelend zijn, zijn misschien op een andere terein supper braaf! Ik zal het als ik jou was gewoon 1x proberen op een onderlinge wedstrijd dus.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:17

Ga pas starten als je zelf vind dat je eraan toe bent. Als jij je er niet lekker bij voelt om nu al te gaan starten, pest je jezelf er alleen maar mee.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:54

Ik ga pas starten als ik alles goed voor elkaar heb met mijn paard en het er gewoon netjes uitziet, tuurlijk zullen er altijd dingen blijven die kunnen verbeterd worden, maar op dit moment zijn dat gewoon teveel dingen, ze wil nog erg graag keihard gaan rennen in de galop als ze de kans krijgt en dat wil ik eerst allemaal oplossen, want wedstrijden rijden brengt vaak ook een hoop stress mee..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:05

een braaf paard thuis hoeft geen braaf paard op wedstrijden te zijn..

Een ieder die denkt te leren rijden in een binnen of buiten manege.... helaas daar leer je niet rijden.... s

@TS: ga naar een conours in de buurt en rijdt je paard daar op het losrij terrein op de oefen sprongen en kijk hoe je paard dan reageerd.... Doe dat eventueel een paar keer...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:07

Btw, als ik ga starten ga ik eerst voorlopig op de manege wara het paard staat wedstrijden rijden, zodat ik er ook allemaal aan kan wennen..

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:35

een ding is wel een voordeel eraan,je doet er ervaring aan op.

maar ik vind dat niemand voor jouw kan uit maken wanneer je kunt gaan starten of niet,dat weet jij alleen zelf.

mijn paardje loopt nu echt erg lekker en goed,en we rijden makelijk een b- proefje en heb haar onder controlle,en nu ga ik waarschijnlijk weer starten.
soms denk ik welleens van hoe heb ik ooit vroeger kunnen starten? had haar niet genoeg bij me en niet goed onder controlle,moest ik het toen overdoen was ik niet gestart.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 20:47

Een paar van jullie hebben het over onderlingen wedstrijden.
Maar dat gaat best lastig want ik rij sinds een half jaar niet meer op een manege! Dus ik zou eerlijk gezegt niet weten waar ik onderlingen wedstrijden zou kunnen starten...
Met het paard waar ik dan eventueel mee ga starten. Zal ik waarschijnlijk niet verder komen dan de L2. Met Misty is het dus ook de bedoeling om ervaring op te doen.
En nee, ik heb momenteel niet het idee van: Nu gaat het goed! Nu heb ik er een goed gevoel bij!
Heel af en toe gaat het echt super! Maar de dag daarop ben ik het al kwijt.
De galop ben ik mee aan het trainen. Ik spring aan in de hoek en zet haar gelijk op de volte, ik ga de voltes steeds kleiner maken en als ze het gewenste tempo galoppeerd *wat ze overigens steeds sneller gaat doen* maak ik mijn voltes weer groter.
Alleen het rond rijden is niks. Het lukt gewoon niet!
Ik drijf met mijn kuiten en vang voor op door kneepjes in mijn teugels te geven.
Ik heb het geprobeert op de manier waarop ik Roxces moet rijden:
Met mijn binnenbeen naar mijn buitenhand rijden. Maar dat is ook niks.
En gisteren op buitenrit liep ze grote stukken wel mooi rond!
Ik moet toen dus iets gedaan hebben waardoor ze dat deed.
Maar ik heb geen flauw idee wat!
Ik ben niet van plan te starten voor Misty rustig galoppeerd en ze mooi rond loopt. Maar ik start denk ik wel gelijk bij het KNHS als ik ga starten. Want ik zou niet weten waar ik anders onderlingen wedstrijden kan rijden als op de manege!
*op de manege waar ik heb gereden heb ik 3 onderlingen wedstrijden gestart maar met een ander paard*

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:56

Alane schreef:
een braaf paard thuis hoeft geen braaf paard op wedstrijden te zijn..
Een ieder die denkt te leren rijden in een binnen of buiten manege.... helaas daar leer je niet rijden.... s

@TS: ga naar een conours in de buurt en rijdt je paard daar op het losrij terrein op de oefen sprongen en kijk hoe je paard dan reageerd.... Doe dat eventueel een paar keer...

Inderdaad, maar andersom net zo.
Die van mij is thuis wel eens klierig of heb weinig zin in echt alles er uit halen.
Maar op wedstrijd loopt ze de sterren van de hemel!
Echt super. (vergleken met thuis)
Zondag was het commentaar: Je paard komt dansend de ring binnen en nette proef.
Heerlijk is dat'.
Dan ga je uitzien na de volgende wedstrijd en als je telkens terug komt zonder winstpunt en slechte punten ga je er met minder zin heen.
En het moet toch leuk blijven.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:57

Ik heb vandaag weer op Misty gereden maar ik kreeg haar weer niet mooi rond gereden. Ze houd volgens mij ook de omgeving meer in de gaten dan dat ze op mij let. De galop ging we lal een stuk beter! Linksom galoppeerde ze meteen het tempo wat ik ook wou. Alleen rechtsom nog niet. Dus vorderingen zijn er wel!
En misschien als het zo vooruit blijft gaan zijn de wedstrijden in zicht!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:10

gewoon nog even door oefenen het komt allemaal vanzelf wel...

Ik ga pas starten met het friesje wat ik rij als ik haar vele malen rechter heb dan dat ze nu is en als ik alle drie de gangen netjes onder controle heb en ze veel minder door dramt ...
Maar heb zeker als doel om volgend jaar te starten aangezien ze erg werklustig is en ik lekker rustig aan met haar wil trainen (ze is nog maar 4 jaar)

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:33

ik ben wel te vroeg gestart. ik had afgelopen winter de kans om te starten en omdat ik na de zomervakantie op kamers ga was dit waarschijnlijk de laatste (en ook de eerste kans) dat ik kon starten.
dus ik dacht ach het gaat nu wel aardig, en misschien gaat t over een tijdje nog wel wat beter, en ach ik doe toch voor de lol mee.
maarja, de lol gaat er snel vanaf als je nooit een winstpunt haalt. en mijn paard kliert thuis wel eens een beetje, maar dat is op wedstrijd nog 10 keer zo erg, ik wordt echt het terrein rondgebokt. terwijl ze thuis maar heel af en toe bokt.
dus ik zou het niet doen! mijn paard is ook niet een mooi dressuurpaard, en zou zowiezo niet zo ver komen. en dan is het echt niet leuk hoor, dan zou ik gewoon wachten tot je een leuker paard hebt dat je beter hebt lopen.

groetjes alette

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 19:29

Met Misty zal ik ook niet hoger dan de L2 komen.
Zij is idd ook geen super dressuur paard.
Maar ik wil juist met Misty starten om ervaringen op te doen met wedstrijden.
Er is wel 1 paard wat ik goed aan het lopen krijg. Mooi rond rustige galop. Maar die is al 23 a 24 jaar. Die rij ik ook maar 2× in de week een half uurtje. *waar we beiden erg van genieten*
Maar ach ik zie wel. Ik hoop iig dat iki met het binnenseizoen kan gaan starten.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:49

Goede les nemen (ja, dat was een inkopper )

Nee, maar je kan het altijd proberen, al vind ik wel dat je het pas moet doen als jij vind dat jullie er aan toe zijn!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:55

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt