Info over schetlanders gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle88

Info over schetlanders gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 11:29

Hallo mensen!

Ik krijg waarschijnlijk een shetlandertje van iemand....nou vroeg ik me alleen af wat ik er nou eigenlijk mee kan doen, het is een 1 jarig hengstje. Die man waarvan hij is zei dat je met 2 jaar al wel een beetje kan inspannen in het tuig enz maar is dat niet heel vroeg? en als dat wel kan, kun je dan ook al een zadeltje er op leggen ofzo?

Maar dit jaar is hij dus nog pas 1 ik vroeg me ook af of ik dan wel met hem kon fietsen en een half uurtje draven ...of zal dat slecht voor de groei zijn?

En als laatse wou ik ook graag wat ervaringen weten over een shetland hengstje...heb je daar later veel last van of juist niet, hij is nu nog heel lief maar ik dacht dat dat met 3 jaar dan wel zou veranderen?

Ik hoop dat er wat mensen zijn die advies hebben!

Groetjes Marielle

Brammetje16

Re: Info over schetlanders gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:32

hai! ik heb ook een 1 jarig shetlandhengstje en het is een beetje een kneusje zal ik maar zeggen! hij is vanaf begin af aan al heel veel in handen geweest en hij heeft veel aan de fiets gelopen dus hij is nu super braaf.(aan de fiets lopen doe ik dus wel) met hem maar nog niet veel want hij is nog jong genoeg)
Gewoon een band met hem op bouwen en lekker met hem knuffelen en stoeien dan komt het vast wel goed 2 vind ik iets te vroeg voor zadeltje enzo maar je zou het wel eens op kunnen leggen zodat hij weet wat het is! vanaf 2.5 kan je een paard voor de kar doen heb ik gehoort.
Daar weet ik dus verder niet veel over dan zou je even andere reakties moeten af wachten Succes en veel plezier samen!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:38

Hoi
Ik heb ook een shetje, en die hebben me ouders laten ruinen. Want een hengstje heeft natuurlijk wel meer risico's ! Daar moet je wel bij stilstaan. Maar je zou ook met hem kunnen gaan wandelen, en af en toe draven. Zo krijgt hij ook wat conditie. Enuh ik vind 2 jaar topch wat jong om al voor de kar te gaan, maar ik heb er geen ervaring mee. Dus of het al kan weet ik niet.
-x- Marijke

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:19

Ik heb een jaarling merrie, daar doe ik eigenlijk helemaal niets mee. Die loopt lekker op het land en gaat af en toe los mee naar het bos(omdat ze anders boos is dat ze niet me de trailer mee mag en de rest wel ).

En wees altijd concequent bij een jonge hengst, dat kan je veel problemen besparen.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 17:45

bedankt voor de reacties! ik ben nog aan het twijfelen of ik het doe!

Owja nog 1 vraagje...hoeveel zou het kastreren van een shet dan ong kosten? toch niet hetzelfde als een paard neem ik aan, en die hoeft toch niet onder narcose ofzo?

Groetjes!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:16

het kost hier en dat is een goedkope maar goede 60 euro ,maar over het algemeen hoor ik dat het wel zo rond de 110 euro kost bij een paard pony weet ik niet. ik heb een keer op een boerderij gezien dat ze het paard neit onder narcose brachten maar alleen verdoofden maar onder narcose kan ook.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:23

Ik heb jarige merrie en die staat ook nog lekker een jaartje op het land. 3 jaar is een mooie leeftijd om te beginnen met het beleren voor de kar. Een shetlander is heel laat uitgegroeid met 4 a 4,5 zijn ze past helemaal volgroeid

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:24

ik heb 2 shetlanderhengstjes, eentje is 3 jaar en de ander is 1 jaar. met de 1 jarige doe ik 3 x per week ong beetje poetsen, hoefjes enz, en 1 x per week gaat hij ff mee met een stukje wandelen.
dus veel doe ik er niet mee..
hij is ook heel lief, ook als we langs merrie's lopen, hij beet in het begin een beetje, maar als je consequent bent, is dat zo over..
en ik zou met 2,5 jaar beginnen met het tuigje om af en toe, en dan er achter lopen.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:46

ons hengstje is op 2 jarige leeftijd geruind,
heeft een plaatselijke narcose gekregen en een praam. kosten bij ons waren ongeveer 50 euro.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:35

dat valt mij nog mee 50 euro! bij ons is er 1 die doet het voor 60 en dta is nog goedkoop

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:15

Je moet er wel zeker van zijn dat je een goede arts hebt die het heel hygienisch doet, anders kun je er weer problemen van krijgen. Bij de meeste shetlanders hengstjes is het wel erg handig om ze te laten castreren, omdat ze anders wel wild kunnen doen. Scheelt natuurlijk niet heel veel met andere paarden, ik ken ook een shetlander hengstje waar gewoon op gereden wordt enzo, maar lijkt me toch wel handig om te laten castreren. Maar volgens mij moeten shetlanders ook onder narcose hoor! Lijkt me net zo pijnlijk voor een shet als voor een ander paard maar ik heb van castreren niet heel veel verstand. Die praam heeft er denk ik mee te maken dat het maar 50 euro kostte daar!!

Ik zou hem nog lekker op het land enzo laten. Shetlanders zijn sowieso laat uitgegroeid. Maar ook mentaal is het wel zwaar als ze op hun eerste al veel moeten leren (verkeersmak ook enz). Je kunt wel een beetje ermee gaan lopen op het land en hem veel aanraken, en voetjes geven. Pas met een jaar of 3 het tuig erop leggen. Je kunt je paardje beter ff wat rustiger aandoen dan dat je hem te vroeg en te veel van hem vraagt.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:46

Ik heb mijn shetlanders al vanaf veulen af aan en ze zijn nu 3 en 5 jaar. Met 2,5 heb ik ze ingespannen nu nog steeds loopt de 3 jarige hoogstens 1x per week voor de kar, mijn 5 jarige loopt er 5x per week voor. Ik heb vanaf begin af aan wezen wandelen met hem, nooit last van gehad ofzo. In het wild lopen ze ook vele km. Als je 10 min met hem loopt heeft hij nog 23 uur en 50 min vrije tijd.
Maar het verschilt per shet, alleen jij kan zien of hij het an kan of niet.
Ik heb ze tot de 2e jaar hengst gelaten en toen werd het te gevaarlijk.Mij heeft dat 60 euro gekost met narcose.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:18

Ik zou 125 euro meoten betalen voor eht castereren. Mijne zijn allebei hengst gebleven maa rik heb er heel wat ellende mee meegemaakt. Ze kosten een hoop energie en weten het bloed onder je nagels vandaan te halen. Zeker als dit je eest eigen pony zou ik aanraden om hem zo snel mogelijkt elaten casteren want shetjes zijn zeker enti makkelijk.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 11:23

ok bedankt allemaal! ik denk er toch nog maar even over door al die verhalen over een hengst! ik had een hengst (paard) en dat is niet zo goed bevallen, maar ik dacht dat ik een shetje makkelijk aan zou kunnen...maar dat is dus nog maar afwachten aan de reacties te lezen!

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:42

ik heb een mini shet hengstje van nu bijna 7 jaar en helemaal geen problemen mee dat het nog een hengstje is! in het begin was hij wel een beetje bijterig enzo maar dat kwam ook omdat er vroeger eigelijk nix mee gedaan is.. nu bijt hij niet meer is niet vals nix.. jaa alleen als tie met andere paarde gaat ruiken ofzo maakt ie er een hoop lawaai bij en met spelen met andere paarden (maakt niet uit hoe groot) blijft het toch echt een hengstje, op zijn achterbeentjes om te laten zien dat hij toch best groot kan zijn maar verder geen problemen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:54

Ik heb ook 2 jaarling hengstjes.. de ene is heel rustig, daar kan je alles mee doen, wandelen, kussen, borstelen,wassen enzo. De andere is echt een heethoofd, wordt opgewonden van andere paarden, die ga ik dus echt ruinen.
Verder zijn ze beide onwijs lief, en doe ik er maar weinig mee.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:07

Marielle88 schreef:
bedankt voor de reacties! ik ben nog aan het twijfelen of ik het doe!

Owja nog 1 vraagje...hoeveel zou het kastreren van een shet dan ong kosten? toch niet hetzelfde als een paard neem ik aan, en die hoeft toch niet onder narcose ofzo?

Groetjes!

Wou je zo de ballen eraf snijden?
Ik denk dat de prijs toch redelijk overeenkomt met een gewoon paard, het is immers hetzelfded werk.

En castreren is idd aan te raden. Je kan met een jaarling niet zo veel, slechts wat wandelen, eens in de week, en poetsen, dingen laten zien ed. Zou je niet liever naar een goede doorgereden pony (of Shet) kijken? Ze zijn niet zo verschrikkelijk duur.

Met 2 jaar kan je wel beginnen met het tuig, en met 2.5 voor de kar. Moet je wel een beetje op je paard zelf letten: Als hij lichamelijk en geestelijk nog heel jong is, doe je gewoon wat rustiger aan

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 16:59

Zou je niet liever naar een goede doorgereden pony (of Shet) kijken? Ze zijn niet zo verschrikkelijk duur.

....even voor de duidelijkheid...ik mag die shetlander van iemand hebben, en het leek me wel grappig..ik wil er niet mee gaan rijden ofzo, misschien ooit is een kindje....

ik wil er gewoon een beetje mee aankloten...voor degene die zeggen dat castratie evenveel kost als bij een groot paard..bij mijn vorige paard kostte het iets van 350 euro met nacht in de kliniek enz dus dat zou ik er niet voor over hebben

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:13

Ja maar sorry hoor als jij zonder verdere ervairng een shet hengstje op wil gaan voeden gewoon voor de lol en je wilt er niet zo vee mee doen. Kan je hem net zo goed neit nemen. Ze vragen een hoop aandacht en helemaal hengstejs.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 10:58

ik heb wel ervaring met paarden...heb 2 ponies en een paard gehad....dus een shet lijkt me niet zo moeilijk....als hij te wild word laat ik hem zo castreren...iig bedankt voor alle reacties! hij komt na mijn vakantie en dan ga ik ook ff foto's maken!

groetjes marielle

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:00

Een shet lijkt je neit zo moeilijk dat gaat dan met een beetje pech heel erg tegenvallen. Mijn ervaring met shetlanders is toch dat ze moeilijker zijn als andere rassen. Veel succes.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:09

En shet kan net zo moeilijk of makkelijk zijn als een groot paard hoor, ze zijn alleen een beetje kleiner. Maar die 200 kilo van zo'n beestje is alsnog veel meer dan dat jij weegt (althans dat hoop ik voor je) en ook zo'n kleintje is nog veel sterker dan jij.

Dwerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:30

Het lijkt mee te vallen.. die lieve kleine shetjes.. maar bij mij in 't weiland is t tegendeel bewezen een minishetje.. hengstje.. vreselijk irritant.. soms kun je er gewoon geen ene flikker mee.. ! verkijk je er niet op.. consequent zijn, en je er goed in verdiepen (doe ik ook allemaal ) dan moet het goed komen!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:38

ik zou inm iedergeval nog niet beginne met voor de kar
ik heb gehoort dat ze dat kunne doen rond de leeftijd van 2 of 2.5
maar ik zou gewoon wachten tot dat hij 3 is hij is namelijk maar 1x jong...verder zou je met hem kunne fietsen en wandelen en als hij papieren heeft michien later naar keuringen is ook heel erg leuk