eczeem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gamble

eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 11:08

We zijn vandaag bij een leuke ruin wezen kijken met kenners. Maar we zagen volgens oms exzeem in manen en onder zijn buik. Is er een test die je kunt laten doen om er achter te komen of het inderdaad zo is. HIj stond ook heel erg zijn kont te schuren toen hij op stal stond.
Gr Desiree

Alet

Re: eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:36

Ik heb geen idee of je een test kunt doen... Bij mijn weten bestaat zoiets niet. Eczeem is door iemand die een eczeempaard heeft heel makkelijk te herkennen, kun je niet zo iemand meenemen om te kijken?
Zelf kun je letten op schilfers in de manenkam, uitgeschuurde plukken haar, wondjes op oren, wondjes onder de ogen, op de kont, onder de buik (buiknaad), een dikke opgezette manenkam en schuurplekken op de staart.
Is hij goed uit z'n haar? Het kan natuurlijk ook zijn dat hij met het warme weer last heeft van een vacht die nog niet goed eruit is.
Als het een leuk paard is kun je alsnog overwegen om hem wel te nemen. Eczeem is redelijk goed onder controle te houden met bijvoorbeeld een eczeemdeken. In mijn profiel staan foto's van zo'n deken.
Succes ermee!

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 11:47

We hebben mensen meegenomen en die hebben er zelf 3 met eczeem en vonden het inderdaad zomerexzeem. HIj stond ook echt de wand eruit te schuren ik denk dat als je hem een uur zo laat gan er geen haar meer op zijn kont staat. heb jij zelf ervaring hiermee?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:56

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:57

Een van mijn merries heeft behoorlijk eczeem. De truuc is om van maart tot en met september ongeveer een eczeemdeken op te doen. Als je er vroeg mee begint is het heel goed onder controle te houden. Verder eiwitarm voeren en op bestaande plekken kun je een bepaald soort zalf smeren. Je kunt ook het paard alleen van 11 tot 16 op de wei zetten en dan weer op stal. Voor 11 zit er een bepaalde stof in het gras die het erger kan maken (zo zei mijn DA) en na 16 uur komen er meer vliegjes. Mijn merrie staat echter 24/7 op de wei.
Je hebt er wel extra werk van, maar als het echt een leuk paard is, dan zou ik hem niet laten staan omdat hij eczeem heeft. Ik zou wel iets van de prijs af proberen te krijgen, ivm aan te schaffen dekens enz. Zo'n paard is in onderhoud toch iets duurder.
Als je meer informatie wilt dan laat je het maar weten.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:58

als je je paard voor aankoop laart keuren, kan de dierenarts ook de diagnose stellen

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 12:38

Keuren doen we zeker!!Ik bel Bodegraven morgen vroeg om te kijken of ze een diagnose kunnen stellen, en wat de mogelijkheden zijn.