zachte hoeven slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoetie

zachte hoeven slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 10:02

mijn verzorgfjordje heeft laatst een hoefontsteking gehad, maar dit was [volgens de hoefsmid] vorige week al over.. nou had ik dat eigenlijk ontdekt doordat [hij liep sowieso kreupel] maar toen ik naar zijn hoeven keek was die heel erg zacht.. zodoende dierenarts/hoefsmid gebeld en die zei dat het een hoefontsteking was.. nou goed er was al een gat in dus hoefde niet worden opengesneden.

nou was ik gister zijn hoefjes aan het schrobben en toen zag ik dat achter ook de hoeven heel zacht waren, behalve één voorste die was hard.

is dat slecht? of betekent dit dat hij misschien achter ook ontstekingen krijgt?

dit laatste lijkt me sterk, maar misschien dat iemand hier ervaring mee heeft of dat het gewoon normaal is zachte hoefjes te hebben?

snoetie

Re: zachte hoeven slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 10:06

sorry wat ik nog was vergeten erbij te zetten, weet iemand hoe je ze ook weer 'hard'kan maken?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:08

Het ene paard heeft van nature hardere hoeven dan het andere. Die van Mush zijn bv steenhard, die van Margriet daarentegen smelten weg op het asfalt. Het lijkt me vrij logisch dat hardere hoeven gezonder zijn. Het belangrijkste voor hoeven is vocht. Zorg bv voor een plas rond de waterbak zodat het vocht goed in haar hoeven kan trekken. Verder heb ik niet veel tips voor je, gezien Mush dus prima hoeven heeft. Allicht kan iemand anders je hier wel verder helpen of kan je contact opnemen met je hoefsmid? Succes, iig!

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:48

ik kreeg de tip mee van mijn hoefsmid om hoefteer te gebruiken (let wel dit is geen hoefvet want dat is totaal niet goed voor zachte hoeven) ik heb de indruk dat het wel werkt, je moet het spul goed op de binnenkant & buitenkant van de hoef smeren.. het stinkt wel enorm en is ontzetten vies spul, maar het helpt!