Ik werk bij een gemeente waar ik de milieuvergunningen verzorg. Ibbel heeft gelijk als ze zegt dat er tussen gemeenten verschillen bestaan. In z'n algemeen is het zo dat er vanaf 5 paarden een milieuvergunning noodzakelijk is, maar ik weet dat er ook gemeenten zijn die in hun beleid hebben staan dat tot 10 paarden milieuvergunningplichtig is.
Als er geen milieuvergunning noodzakelijk is, is de APV van toepassing (algemene plaatselijke verordening). meestal staat daar zoiets in als "het houden van dieren mag geen hinder veroorzaken." Erg subjectief dus. Meestal zijn er in de Apv geen voorschriften opgenomen voor een vloeistofdichte mestplaat. Dat betekent dat je geen voorzieningen hoeft te treffen voor de opslag voor mest.
Indien er een milieuvergunning noodzakelijk is, is het een stukje ingewikkelder. Je moet aan afstandsnormen voldoen (minimaal 50 meter naar woningen van derden maar in sommige gevallen zelfs 100 meter) ook worden er eisen gesteld aan de mestopslag. Tegen een milieuvergunning kan bezwaar en beroep aangetekend worden. (overleg met je buren!) Een milieuvergunningprocedure duurt al snel een maand of 5, indien je ook een bouwvergunning nodig hebt, wordt deze niet eerder verleend voordat de milieuvergunning verleend is. Dit kan dus een flinke vertraging opleveren.