wetten en regels omtrent het houden van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

wetten en regels omtrent het houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 20:47

is er hier iemand op bokt die me wat kan vertellen aan welke voorwaarden je moet voldoen als je paarden bij huis houdt? ik hoorde iets over het aantal van drie paarden en dat je daarna iets van een 'vergunning' nodig hebt? of iets moet betalen?

mestafvoer van paarden is nog niet aan banden gelegd, oftwel belast met een bedrag, maar dit schijnt er wel aan te komen?

over de aanvraag van een rijbak weet ik inmiddels voldoende. artikel 49, bestemmingswijzing bla bla, kost veel geld etc.

zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ibbel

Re: wetten en regels omtrent het houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:16

Informeer bij de gemeente, want iedere gemeente houdt z'n eigen regels aan. Het is niet automatisch zo dat je boven de 3 paarden als 'bedrijf' wordt aangemeld en een hinderwetvergunning nodig hebt. Net zo min als dat een buitenbak overal als 'bouwwerk' wordt aangemeld.
Mestopslag moet over het algemeen wél aan voorwaarden voldoen, ook al wordt paardenmest niet 'belast'. (Wat trouwens ook niet waar is voor koeienmest, maar dat terzijde)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:11

Ik werk bij een gemeente waar ik de milieuvergunningen verzorg. Ibbel heeft gelijk als ze zegt dat er tussen gemeenten verschillen bestaan. In z'n algemeen is het zo dat er vanaf 5 paarden een milieuvergunning noodzakelijk is, maar ik weet dat er ook gemeenten zijn die in hun beleid hebben staan dat tot 10 paarden milieuvergunningplichtig is.
Als er geen milieuvergunning noodzakelijk is, is de APV van toepassing (algemene plaatselijke verordening). meestal staat daar zoiets in als "het houden van dieren mag geen hinder veroorzaken." Erg subjectief dus. Meestal zijn er in de Apv geen voorschriften opgenomen voor een vloeistofdichte mestplaat. Dat betekent dat je geen voorzieningen hoeft te treffen voor de opslag voor mest.
Indien er een milieuvergunning noodzakelijk is, is het een stukje ingewikkelder. Je moet aan afstandsnormen voldoen (minimaal 50 meter naar woningen van derden maar in sommige gevallen zelfs 100 meter) ook worden er eisen gesteld aan de mestopslag. Tegen een milieuvergunning kan bezwaar en beroep aangetekend worden. (overleg met je buren!) Een milieuvergunningprocedure duurt al snel een maand of 5, indien je ook een bouwvergunning nodig hebt, wordt deze niet eerder verleend voordat de milieuvergunning verleend is. Dit kan dus een flinke vertraging opleveren.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 12:13

ik ben bij de gemeente geweest en er is niet over een milieu vergunning gesproken. er komen dan ook twee, hooguit drie paarden te staan.
de mest wordt niet opgeslagen, dit gaat linea recta in de gft-container.

maar dit zijn dus de belangrijkste zaken waar ik op moet letten, bedankt