gelpad of bontje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyy

gelpad of bontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 15:39

mijn pony heeft een gevoelige rug, daarom rij ik haar altijd met een bontje om het zo prettig mogelijk voor haar te maken. voorheen reed ik haar altijd met een gelpad maar degene die mij les geeft vertelde mij dat een gelpad niet altijd goed is omdat het niet kan ademen en dus gaat broeien als m'n pony zweet. du sik overgestapt op bontje vertelde een vriendin van mij dat een gelpad weer beter is omdat dat de druk beter verdeeld.

nou is mijn vraag wat kan ik volgens jullie beter gebruiken en wat gebruiken jullie en waarom?

PartTwo

Re: gelpad of bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:44

als ik zou moeten kiezen tussen wat beter is voor de rug zou ik zeker voor de gelpad gaan omdat die idd de druk beter verdeeld, alleen een bontje ademd wat meer, maar ik zou ZEKER voor de gelpad gaan

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:49

Ik zou zeker voor het bontje gaan. Een gelpad laat geen lucht door, waardoor de spieren in de rug te heet kunnen worden.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:22

Hmm...tja, ik zou dan denk ik kiezen voor gelpad. Bij zulke dingen heb je altijd wel voor en nadelen. Hierboven word gezegt dat de gelpad geel lucht doorlaat en de spieren in de rug te warm ervan kunnen worden. Nou heb ik wel eens over het bontje gehoord dat deze de kamer van het zadel smaller kan maken waardoor het zadel niet meer goed kan liggen. Nouja, dus beslis zelf maar . Ik gebruik geen van bijde, omdat mijn paard het niet nodig heeft.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:25

En het leer van je zadel is wel ademend? Volgens mij maakt het niet zoveel uit een bontje of pad. Mijn voorkeur gaat uit naar pad.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:00

Leg maar eens iets hards op een stoel (een rauwe erwt b.v.) en daar je gelpad overheen. Als je dan gaat zitten voel je dat echt wel hoor. Dus dat verdelen van druk vind ik echt onzin. Een bontje kan inderdaad je zadel wat smaller maken. Een goed passend zadel is de allerbeste oplossing! Ik rij zelf met een bontje bij een paard met een extreem hoge, smalle schoft. En met dit bontje zweet hij echt heel veel minder. Moet ik wel zeggen dat het een heel goed bontje is van echt lamswol.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:27

ik zou als ik jou was kiezen voor een gelpad gebruiken bij ook altijd en het bevalt ons super.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:09

een bontje!
gelpad verdeelt de druk niet echt goed.
als er iets hards ligt, dan schuift de gel daar weg, en vormt op een andere plaats bobbels.
daarnaast komt het erg heet daaronder, en zakt het altijd over de schoft heen = drukkingen.
een bontje verdeelt de druk wél, kun je in het zadel omhoog trekken, is nog mooi ook, en lekker zacht voor je paard.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:22

Ik ga voor een SCHAPENVACHT

ponyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 12:06

bedankt voor de reacties, ik kan nu eigenlijk nog steeds niet kiezen tussen de twee hahaha. ze hebben zoals jullie zeggen allebei voor en nadelen.

wel wil ik nog even laten weten dat het zadel waar ik mee rijd een goed passend zadel is en dat het bontje of gelpad vooral is als extra.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:54

Pendrag schreef:
Leg maar eens iets hards op een stoel (een rauwe erwt b.v.) en daar je gelpad overheen. Als je dan gaat zitten voel je dat echt wel hoor. Dus dat verdelen van druk vind ik echt onzin.

Dan vraag ik mij bij deze af waarom er in de zorg gelpads worden gebruikt om decubitus te voorkomen en te behandelen? (decubitus zijn doorligplekken) Juist omdat deze druk verdelen worden ze gebruikt.
Vroeger werden ook wel schapenvachtjes gebruikt, maar omdat alleen de echte schapenbontjes bleken te werken zijn deze afgeschaft, je kunt ze namelijk niet uitwassen.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:02

als je een goed passend zadel hebt zou ik geen van beide gebruiken want dan is dat echt niet nodig

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:34

Als je niet kan kiezen doe je de gelpad tussen het zadel en het bontje, haha, nee hoor grapje natuurlijk. Kiezen is heel moeilijk, wanneer doe he het goed hè? succes met de keuze.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:52

zammetje schreef:
Ik ga voor een SCHAPENVACHT

Ik ook.
Heb verder ook niet goede ervaringen met gelpads..

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:03

Bontje ,
Verdeelt de druk juist wel goed ,zit goed stevig onder het zadel .

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:39

Ik zou niet weten wat je moet kiezen. Een gelpad wat je tussen het zadel en dekje in doet en dus niet op zijn blote rug legt, zal hem niet hinderen lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Abiola op 12-07-05 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:46

Als jij een bontje of gelpad legt onder een goed passend zadel, is je zadel niet goed passend meer! Hou daar rekening mee. Je kan zo hele andere problemen tegen gaan komen! Ik zou er gewoon voor zorgen dat je altijd met een schoon (zacht) chabrakje onder je zadel rijdt, en verder geen poespas.
Succes!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:48

Je kunt ook de gelpad tussen je sjabrak en je zadel leggen, dan heb je geen last van het feit dat het niet ademt en het helpt gewoon.

Kun je anders niet een pad eronder leggen?
Zo'n Ankypad bijvoorbeeld, die zijn hartstikke zacht.
Maar nu grijp ik wel meteen naar de duurste, er zijn goedkopere versies hoor

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:43

Lamsvel onderlegger (bontje dus)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:00

over de gelpads die geen lucht door laten, daar ben ik net niet helemaal meer mee eens, er zijn namelijk gelpads ontwikkeld met gaatjes zodat hij wel kan ademen!
Kost wel een paar goede centen maar dan heb je wel wat!
En wat betreft de bontjes, ik vind dit niets meer als een mode object(iedereen rijd er ineens mee, terwijl het vroeger in de winkel bleef liggen)
Maar denk als je een goed sharbrak hebt(en uiteraard een goed passend zadel) je al deze poespas niet heel erg nodig hebt!
Je komt er alleen maar verder van je paard af te zitten en zo heb je ook geen feeling van de rug!

ponyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 10:12

okay badankt allemaal, ik heb deze paar dagen met geen van beide gereden en dat ging eigenlijk ook goed, misschien blijf ik dit wel doen.

ik reed er vooral mee omdat ik voorheen een zadel had dat dus niet helemaal precies paste, en ze heeft al een gevoelige rug waardoor ze dus niet echt lekker liep en gewoon last van haar rug had. en het een poosje heeft geduurd voordat dit weer helemaal over was. ik wilde gewoon zeker weten dat dit niet meer gebeurde. maar inderdaad als een zadel goed past heb je die dingen eigenlijk niet nodig.