Heel veel voedervraagjes....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wespel78

Heel veel voedervraagjes....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 09:41

Wij hebben de mogelijkheidom voor onze KWPN merrie een stal met weide te huren.De wei is 1700 vierkante meter en in de zomer gaat ze dan de hele dag en eventueel nacht op de wei. De merrie word recreatief bereden. Het weitje staat ons wel aan alleen heb ik dus wat voedervraagjes.

-Wat kost een goed brok ongeveer per maand?
-Wat heb ik aan kosten voor stro en hooi?
-Wat ben ik nog meer voor kosten kwijt denken jullie?

Thankx!

Wespel78

Re: Heel veel voedervraagjes....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 10:14

Niemand?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:39

Voor een zak voer van normale lkwaliteit ben je zo'n 8.00 Euro kwijt. Hooi moet je rekenen tussen de 1.00 en de 1.50 per baal. Stro zo tussen de 0.50 en de 1.00 Euro. Het ligt natuurlijk aan de kwaliteit en wanneer en waar je het koopt. Als je in de zomer tijdig bij een boer informeert is het vaak geodkoper dat geldt ook voor stro.

Verder moet je paard ontwormt worden en entingen krijgen.

Ik weet wel een adres waar ze een goede brok verkopen en ook andere dingen zoals ontworming, enz. Ze hebben daar een adviseur die gratis bij je langs komt om je paard te bekijken en te advisreren wat je, je paard het beste kunt voeren en hoeveel. Het voer word gratis aan huis gebracht. Als het te weinig is kost het je 5.00 verzendkosten maar daar kun je het zelf haast niet voor halen. Als je intersse hebt moet je me maar emailen.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel
Succes

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:17

xox ik weet dat je in duitsland woont en hoop dat wespel ook in duitsland woont
met het voer zit je aardig in de richting maar dan heb je wel een hele goedkope brok, voor stro moet je toch echt € 2,- per baal rekenen en hooi € 2,50,- per baal en in het voorjaar loop de prijs van stro op naar € 2,50- per baal en hooi €3,00 per baal omdat er dan een te kort aan deze produkten kan ontstaan.
wormen spuiten kosten gem. € 8,00 maar je hebt ze ook voor € 20,-
dan krijg je nog het onderhoud van je land je zal regelmatig toch het draad moeten reparen of schrikdraad geleiders moeten vervangen.
je mest die je op het land moet brengen in het voorjaar en je gras dat je moet bijhouden want paarden eten niet alles op.
je moet zorgen voor een goede afrastering water en stroom
dus even een lijst je maken wat je allemaal nodig hebt en wat niet ( misschien heb je het land met stroom voorziening en water dan hoef je,je daar geen zorgen over te maken, maar wel even een kosten plaatje maken en dat plaatje zo negatief als mogelijk in vullen, want je komt altijd voor extra uitgaven te staan dus als je dat niet hoeft uit te geven hou je nog wat over voor het geval er wel een extra uitgave om de hoek komt kijken

Wespel78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 11:20

Het weideonderhoud en drinkwater is voor kosten van de eigenaar van het land. Gelukkig is dat dus niet bij het kostenplaatje inbegrepen.
Enne nee woon gewoon in nl....
Er is bij het stalletje wel een opslag voor hooi en stro dus misschien is het goedkoper als je wat groter inslaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:29

Wespel, als het kan, koop dan stro in van die grote balen in (300 kg) dat is makkelijker in gebruik, en doorgaans vind ik dat ook van betere kwaliteit, de halmen zijn langer en minder stoffig. Maar daar moet je de ruimte voor hebben

Wormenkuren zit ik meer rond de 12-13 euro per stuk voor.

Brok zit je idd ook ergens tussen de 7-10 euro voor 25 kilo.

Verder kan je het zo duur of goedkoop maken als je wilt, eens een olie of supplement bijvoeren, slobber of een muesli kan ook. Maar zijn niet echt noodzakelijk.

Waar je wellicht ook rekening mee kan (moet) houden, is het mogelijk om die wei in te delen in kleine stukken zodat je je paard kan verweiden? Dan komt het land tot rust en kan het herstellen, en heb je er per saldo meer aan

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 14:53

Bij mijn fouragehandelaar betaal ik voor 25 kg basisbrok van pavo € 6,75. Stro kost € 2,50 per baal van 20 kg.
Wormenkuren kosten tussen de € 7,- en € 20,-.

Maya komt met het goede advies om je wei in stukken te delen.

Wespel78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 09:18

Thankx allemaal!

Dan nog een vraagje hoe komen jullie aan stro en hooi? Ik zou eigelijk niet weten waar ik dat zou kunnen halen ja bij een boer maar waar vind ik die

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:56

piggeljay schreef:
xox ik weet dat je in duitsland woont en hoop dat wespel ook in duitsland woont
met het voer zit je aardig in de richting maar dan heb je wel een hele goedkope brok, voor stro moet je toch echt € 2,- per baal rekenen en hooi € 2,50,- per baal en in het voorjaar loop de prijs van stro op naar € 2,50- per baal en hooi €3,00 per baal omdat er dan een te kort aan deze produkten kan ontstaan.
wormen spuiten kosten gem. € 8,00 maar je hebt ze ook voor € 20,-
dan krijg je nog het onderhoud van je land je zal regelmatig toch het draad moeten reparen of schrikdraad geleiders moeten vervangen.
je mest die je op het land moet brengen in het voorjaar en je gras dat je moet bijhouden want paarden eten niet alles op.
je moet zorgen voor een goede afrastering water en stroom
dus even een lijst je maken wat je allemaal nodig hebt en wat niet ( misschien heb je het land met stroom voorziening en water dan hoef je,je daar geen zorgen over te maken, maar wel even een kosten plaatje maken en dat plaatje zo negatief als mogelijk in vullen, want je komt altijd voor extra uitgaven te staan dus als je dat niet hoeft uit te geven hou je nog wat over voor het geval er wel een extra uitgave om de hoek komt kijken

Ik woon dan wel in Duitsland maar de prijzen van voer ne ontworming komen uit Nerderland. Daar wij altijd het voer in Nederland bestellen. Het is \zeker wel een goed voer. En voor Ivermectine ontworming betallen wij daar 4,50 Euro p/s (afname 10 spuiten) . Voor hooi en stro betaalden wij in Nederland ook niet veel meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:28

Wespel78 schreef:
Wij hebben de mogelijkheidom voor onze KWPN merrie een stal met weide te huren.De wei is 1700 vierkante meter en in de zomer gaat ze dan de hele dag en eventueel nacht op de wei. De merrie word recreatief bereden. Het weitje staat ons wel aan alleen heb ik dus wat voedervraagjes.

-Wat kost een goed brok ongeveer per maand?
-Wat heb ik aan kosten voor stro en hooi?
-Wat ben ik nog meer voor kosten kwijt denken jullie?

Thankx!

Een paard, in d'r uppie op 1700meter? Hoelang wil jij dit paard houden???
Als dit alles is wat je hebt, dan grenst dit aan dierenmishandeling! 1700m2 is twee keer een gewone rijbak!! Daar ga je toch geen paard op houden 365 dagen per jaar, zeker niet alleen.
Daar staat binnen twee weken geen spriet gras meer op, met alle risico's op zandkoliek van dien. Dan zul je dus volledig op hooi over moeten. Dat kost je dus een baal per dag, is 365 balen voor een jaar. Die zul je ergens moeten opslaan. Als je steeds kleine hoeveelheden haalt bij de fouragehandelaar, dan kost het je een vermogen, denk aan 4 - 6 euro per baal!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:36

ikke schreef:
Als dit alles is wat je hebt, dan grenst dit aan dierenmishandeling! 1700m2 is twee keer een gewone rijbak!! Daar ga je toch geen paard op houden 365 dagen per jaar, zeker niet alleen.
Daar staat binnen twee weken geen spriet gras meer op, met alle risico's op zandkoliek van dien. Dan zul je dus volledig op hooi over moeten. Dat kost je dus een baal per dag, is 365 balen voor een jaar. Die zul je ergens moeten opslaan. Als je steeds kleine hoeveelheden haalt bij de fouragehandelaar, dan kost het je een vermogen, denk aan 4 - 6 euro per baal!

Uhm Ikke, is jouw reactie niet een tikkeltje overdreven???
Ten eerste zijn er paarden die bijna hun hele leven 22 uur per dag in een stal staan van 3 bij 3, dus 1700m2 valt dan best mee hoor. En je kunt best 2 weidjes van +/- 20 bij 40 maken. Zet er een shetje of een geit bij en het paard heeft gezelschap......

En 4 tot 6 euro per baal?? Wat voor hooi koop jij? Geïmporteerd uit Amerika ofzo? En een baal per dag krijgen de meeste paarden niet hoor. Eerder een halve.....

Kan dus best wel, maar het is geen luxepositie.

Wespel78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 10:17

ikke schreef:

@Ikke:Ten eerste zijn we er nog niet uit of we het doen vandaar deze vraag!!!en zo ja dan komt er idd een shetje bij als gezelschap!
Ten tweede heeft ons paard nu bijna geen mogelijkheid tot weidegang en als er plek is op de wei is hij een halve rijbak. Da's dus helemaal niet ideaal!!!
En als je goed had gelezen hoef ik geen kleine hoeveelheden te kopen qua hooi en stro omdat er een opslag is!!!
Fijn dat je zo meedenkt vraag toch alleen om advies of niet???

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:25

wij kunnen hooi krijgen voor 0,50 euro, als je goede vrienden hebt die te veel hooi over hebben is dat altijd wel handig