paard zakt door knieën, wat zou er kunnen zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supertygetje

paard zakt door knieën, wat zou er kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 07:31

Ik weet niet precies waar dit hoort, maar ik plant het maar even hier.

Ik zou graag jullie reactie horen. Ik heb niet echt een vraag, maar ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie ofzo.

Ik lease een 4 jarige arabier merrie samen met nog een ander meisje. In het contract staat dat wij verantwoordelijk zijn voor onze eigen medische kosten mocht er iets gebeuren, de stalling en voeding van het paard, de hoefsmid, en het ontwormen. De eigenaresse is verantwoordelijk voor evt. veeartskosten en als er iets met het paard zou gebeuren waardoor het afgemaakt zou moeten worden dan zouden wij verder niet aansprakelijk zijn.

Nou ging alles heel goed en leuk, het is echt een GEWELDIG dier. Heel lief, werkt graag voor je, schrikt nergens van, etc. etc.

Alleen bleek ze vandaag kreupel te zijn. Ik was aan het instappen en ineens zakte ze door haar (voor)knieen. Er zaten sinds donderdag al wondjes op haar knieen die ze daarvoor nog niet had, maar ze heeft wel eens vaker een paar wondjes, en ze leek gewoon normaal te lopen. We denken nu dat ze zich waars. gewoon even verstapte, en dat doordat ik voorover viel en haar knieen misschien enigszins pijn deden of niet optimaal 'werkten' ze viel.

Vervolgens liep ze wel echt kreupel, maar ook niet echt HEEL erg.

Onze instructrice wilde eigenlijk meteen de veearts bellen, maar toen wij de eigenaar belde vond zij dat overbodig. Later begrepen we van haar dat ze van de instructrice niet echt een duidelijk verhaal kreeg en het hele door haar knieen zakken al niet meegekregen had.

Persoonlijk vond ik meteen de veearts bellen ook wat overbodig, maar ze zakte wel echt door haar knieen, wat ook wel enigszins gevaarlijk is voor ons als we op haar rijden. Stel dat het tijdens een galop gebeurt!
(Amerikanen stellen zich ook vaak wel een beetje aan )

Iig. Wat is zo jullie reactie op dit alles?

Ik zal morgen even foto's van haar benen plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-07-05 09:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

luuntje

Re: Ik hoor graag jullie reactie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 07:45

Zelf bel ik bij onregelmatig lopen ook niet direct de veearts.
Maar als er na een paar dagen stappen op het harde en afspuiten geen verbetering te zien is dan ga ik toch echt de veearts bellen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 07:47

zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:02

Als mijn paard kreupel is dan ga ik er niet verder mee rijden, ligt ook aan de kreupelheid, maar zoals jij het omschrijft zou ik het gewoon een paar dagen rust geven. Verbetert het niet dan pas de DA erbij.

Marigold

Re: paard zakt door knieën, wat zou er kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:26

als ze al wondjes had op de knieën dan duid dat mogelijk op het eerder, op stal of in het land, door de knieën zakken!

ik denk dat je in dit geval beter te voorzichtig kan zijn en er wel een da bij moet halen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 12:11

Direct de VA bellen is idd niet nodig, denk ik. Ik weet niet waar het door de knien door zakken komt. Heb wel eens gezien, toen een zwaarder meisje op een (te kleine) pony ging zitten, de pony helemaal doorzakte bij het opstijgen.
Als het blijft aanhouden, zou ik toch de VA even bellen. En een p[aar dagen rust, misschien is ze overbelast?

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:41

loveblacky schreef:
als ze al wondjes had op de knieën dan duid dat mogelijk op het eerder, op stal of in het land, door de knieën zakken!

ik denk dat je in dit geval beter te voorzichtig kan zijn en er wel een da bij moet halen.

Ja, dat hadden wij ookal bedacht, dat ze het waars. al vaker had gedaan.

Eerste gedachte die toen op kwam was die ziekte waarbij een dier (of mens) zich inspant en dan op een gegeven moment omvalt in een soort slaap. Maar dat is het waars. niet echt.

Ga er zometeen weer heen... Hoop dat het beter gaat.