Longeren: achterhand eronder te zien aan neerzetplaats hoef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Longeren: achterhand eronder te zien aan neerzetplaats hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 20:25

Beetje vage titel, maar het paste niet.

Ik was Amo vanmiddag aan het longeren, en de laatste tijd trainen we meer gericht, de achterhand er meer onder en meer voorwaarts rijden.
Nu stond het mij ergens ver bij, dat je naar de plaats moet kijken waar je paard zijn voorhoef neerzet, en als hij zijn achterhoef over die plaats neerzet, hij zijn achterhand goed gebruikt.
Nu ben ik daar eens op gaan letten, want ik wist niet meer of dit voor stap of draf gelde. Nou, in stap kwam Amo er makkelijk overheen, met instappen al, dus ik nam aan dat dat niet de juiste wijze was

Draf dan. In het begin zette hij zijn hoeven niet over de voorste hoeven neer, zeker niet. Er zat zeker een hoef tussen de plaats waar de voorhoeven landden, en de achterhoef er dan nog achter. Nu liep Amo toen ook nog niet lekker, ik kon zien dat zijn achterhand er niet onder trad.
Dus gingen we aan het werk. Veel overgangen, flink voorwaarts rijden, versnellen/verlangzamen binnen een gang e.d.
En ja hoor, toen we na 3 kwartier klaar waren, en aan het uitdraven waren, kwamen zijn achterhoeven er een stuk verder onder, nu zowiezo óp de afdrukken van de voorhoeven, soms zelfs erover.

Volgens mij klopt het dus dat de achterhoeven de voorhoeven 'voorbij' moeten, maar is het dan voldoende als ze erop komen, of is deze hele theorie onzin?

jacqentrav

Re: Longeren: achterhand eronder te zien aan neerzetplaats h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 20:34

hai

hier let ik ook altijd op, in stap en in draf moet de achterhoef minstens in / over de afdruk van de voorhoef komen (dit ook afhankelijk van de gang > verzameld = in en verruimen = over).

groetjes jacq
of dit dan ook per definitie is dat hij zijn kontje er goed onderzet/gebruikt weet ik niet maar in iedergeval hoort hij wel in te stappen / over te stappen

Duhelo

Re: Longeren: achterhand eronder te zien aan neerzetplaats h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:36

ik denk niet dat dit veel te maken heeft met de achterhand, maar wel met de lengte van zijn passen.
normaal gezien moet ieder paard,warmgelopen, minstens intreden, en liefst minstens een hale voet over.
dat dit in het begin van de trainingsmoment niet zo is, kan te wijten zijn aan stijvigheid, daardoor trad hij op het einde wel in.
als je middendraf rijdt, dan moet hij ongeveer 2 voeten intreden.
sommige paarden draven van nature al ruim, en zitten in arbeidsdraf al ruim 2-3 voet over, sommige zitten in arbeidsdraf net aan de halve voet over, dit is ook beetje van paard tot paard.
mss is het wel zo dat als de achterhand er beter onder zit (en dit heb je nodig om te verruimen,dus over te treden), dat ze dan verder intreden, maar dit is allemaal een logisch verband uiteraard.