Ik was Amo vanmiddag aan het longeren, en de laatste tijd trainen we meer gericht, de achterhand er meer onder en meer voorwaarts rijden.
Nu stond het mij ergens ver bij, dat je naar de plaats moet kijken waar je paard zijn voorhoef neerzet, en als hij zijn achterhoef over die plaats neerzet, hij zijn achterhand goed gebruikt.
Nu ben ik daar eens op gaan letten, want ik wist niet meer of dit voor stap of draf gelde. Nou, in stap kwam Amo er makkelijk overheen, met instappen al, dus ik nam aan dat dat niet de juiste wijze was

Draf dan. In het begin zette hij zijn hoeven niet over de voorste hoeven neer, zeker niet. Er zat zeker een hoef tussen de plaats waar de voorhoeven landden, en de achterhoef er dan nog achter. Nu liep Amo toen ook nog niet lekker, ik kon zien dat zijn achterhand er niet onder trad.
Dus gingen we aan het werk. Veel overgangen, flink voorwaarts rijden, versnellen/verlangzamen binnen een gang e.d.
En ja hoor, toen we na 3 kwartier klaar waren, en aan het uitdraven waren, kwamen zijn achterhoeven er een stuk verder onder, nu zowiezo óp de afdrukken van de voorhoeven, soms zelfs erover.
Volgens mij klopt het dus dat de achterhoeven de voorhoeven 'voorbij' moeten, maar is het dan voldoende als ze erop komen, of is deze hele theorie onzin?