Paar veulenvraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Paar veulenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 15:30

Hallo,,
Ik heb een paar vragen over veulens:

-Hoe oud moeten ze zijn om afgespeend te worden?
-Hoe kan je het beste afspenen?
-Moeten veulens ook gewoon om de 2 maanden naar de hoefsmid? En moeten ze dan de eerste keer gelijk 2 maanden na de geboorte, of mogen ze pas vanaf een bepaald aantal maanden?
-Zijn er speciale wormenkuren voor veulens?

Gr karin

LuvdaTossa

Re: Paar veulenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:45

Wij doen het met een ruime 6 maanden, het hangt ook even er vanaf hoe oud de andere veulens zijn en wanneer ze geboren zijn.

De laatste jaren hebben we afgespeend met veulens in een middenbox en beide moeders aan een kant in de box. Zo een dag of twee, daarna veulens iets meer uit zicht en na een paar dagen moeders in eht land en veulens naar de veulenweide. Zo heb je weinig last van gehinnik.

Veulens lieten we even nakijken, alleen met echt probleemstanden echt bekappen ed. Voor de rest gewoon laten lopen.

Volgens mij zijn er geen speciale wormkuren. Lees de bijsluiter altijd goed door!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 18:32

LuvdaTossa schreef:
Wij doen het met een ruime 6 maanden, het hangt ook even er vanaf hoe oud de andere veulens zijn en wanneer ze geboren zijn.

De laatste jaren hebben we afgespeend met veulens in een middenbox en beide moeders aan een kant in de box. Zo een dag of twee, daarna veulens iets meer uit zicht en na een paar dagen moeders in eht land en veulens naar de veulenweide. Zo heb je weinig last van gehinnik.

Veulens lieten we even nakijken, alleen met echt probleemstanden echt bekappen ed. Voor de rest gewoon laten lopen.

Volgens mij zijn er geen speciale wormkuren. Lees de bijsluiter altijd goed door!

En wat als het veulen te vroeg wordt afgespeend? Kan dat kwaad voor het veulen ofzo?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 10:09

niemand verder?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:16

Tja kwaad.... mensen doen het ook wel vanaf 4 maanden, maar dan moeten ze wel goed op zich zelf kunnen zijn. Na het spenen gaan ze toch altijd even achteruit, dus kun je er beter voor zorgen dat ze wat extra's hebben.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 10:17

LuvdaTossa schreef:
Tja kwaad.... mensen doen het ook wel vanaf 4 maanden, maar dan moeten ze wel goed op zich zelf kunnen zijn. Na het spenen gaan ze toch altijd even achteruit, dus kun je er beter voor zorgen dat ze wat extra's hebben.

oke bedankt voor je reactie's!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:21

Ik ken een vrouw die zei dat je na 3 maanden de veulen weg mocht. Dus had ze na 3 maanden haar veulen vekocht! en bij de moeder weggehaald. Dat is nog veels te jong ? Ik vind dat in iedergeval niet kunnen.

Wij doen ze na 6 maanden ong. afspenen en rond als ze een half jaartje zijn gaan ze bij ons weg.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:22

Mijn veulen is door omstandigheden te vroeg (net 100 dagen, officieel kan het wel, maar het was niet uit eigen wil) afgespeend. Ze heeft het erg moeilijk gehad de eerste paar maanden. Ze zag er erg slecht uit, maar is er ondertussen helemaal bovenop gekomen.
Maar een aanrader is het niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:25

3 maanden moet wel kunnen, het veulen zal het wel overleven, maar zou het zelf nooit doen!
mijn veulentje word ook met 6 maand afgespeend, maar dan blijft hij er dus vrij lang bij... eigenlijk wouden we met 4/5 maand geen afpenen maar het gaat zo mooi nou

afspenen gebeurt bij ons heel simpel: moeder en kind een paar dagen gescheiden houden, (hou hier wel rekening mee dat wij altijd een "pleegmoeder" voor de veulentjes hebben: deze merrie loopt er vanaf de geboorte bij en het veulen kent deze merrie dus ook heel goed) het veulentje is dus niet helemaal alleen...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:44

Het beste voor moeder en veulen is afspenen met 6 maand. Je kan het met 5 maand doen bij beijvoorbeld een heel brutaal hengst veulen die z'n moeder geen moment met rust laat en de merrie er eht last van heeft. Maar normaal gesproken 6 maand. Bij ons gaan ze vanaf 3 maand naar de smid. Ze worden verkeerde beenstanden voorkomen en eventueel verbetert. ook leren ze hierdoor de smid al snel kennen. een veulen kan een gewone ontworming krijgen zoals Eqvalan en Furexel. Alleen de Moxidectine spuiten zoals Equest mogen pas vanaf 4 maanden. Lees altijd goed de bijsluiter.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:03

wij hebben western paarden en wij spenen de veulens altijd af in oktober, ongeacht of ze nu in maart of juni zijn geboren, maar we houden wel de regel aan dat ze minimaal 4½ maand oud moeten zijn.
dus dit jaar zijn mijn veulens in juni en juli geboren en denk ik dat het begin december gaat worden dat ze afgespeent gaan worden.
ik doe het vrij radicaal, ik doe de moeders s'morgens op wei en de veulens gaan samen in een aparte veulen stal ( 6x 6m.) daar moeten ze dan 1 week blijven en dan gaan ze naar een aparte veulen wei, maar wel zover bij de moeder weg dat ze elkaar niet meer kunnen zien.
ik heb daar nog nooit problemen mee gehad dat de moeders gek of wild werden dat ze hun veulen kwijt waren, meestal riepen ze een paar keer per dag maar de meest van tijd stonden ze rustig te knabbelen op wei.
de veulens zelf hadden er ook niet echt last van want ze trokken toch al op wei met elkaar op en de moeders waren al ruim een maand er alleen om wat te drinken en meer niet.
de hoefsmid: ik laat mijn veulens door de dierenarts enten als ze 6 maanden zijn en dan bel ik ook de hoefsmid om een veil over de hoefjes te halen, soms is het nodig dat er iets van de hoefjes af gaat en dan knip hij er wat af met een rozenschaar.
ontwormen doe ik als ik ze afspeen, ik schat dan zo'n beetje hun gewicht en geef ze 1/3 van een wormenspuit en doe dat dan om de 2 maanden of er moeten wormen bij een veulen in de mest zitten en dan doe ik het na 14 dagen nog een keer.
ja zo doe ik het, maar andere sugesties voor jou zijn welkom

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:12

Ik heb mijn veulen na 3,5 mnd weggehaald bij de moeder.. want de merrie ging erg achteruit, veulen was zo druk, nu staan ze naast elkaar, dus echt afgespeend zijn ze nog niet, maar ze slapen wel appart.
En beide hebben ze er geen moeite mee gehad! Gelukkig!
Met 2,5mnd kwam de smid de rafels van hoef af vijlen.
Nu is ze 4mnd en is ze niet meer naar de smid geweest!

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:58

Mijn veulen heb ik met 5 maanden afgespeend, ik vond het eigenlijk iets te vroeg maar het was al eind november en omdat ze een laat veulen was en naar de opfok ging heb ik het toch gedaan.

Ik heb haar al ik met haar moeder ging rijden steeds iets langer alleen gelaten. Toen ik haar ging afspenen heeft ze 3 dagen in een box naast haar moeder gestaan en daarna heb ik haar naar de opfok gebracht.
Dit ging eigenlijk heel erg goed zonder al te veel onrust en gehinnik.

Hoefsmid heb ik altijd laten kijken als de moeder ging. Niet dat er dan veel aan de hoefjes gedaan wordt maar ze wennen wel gelijk aan beentjes op pakken en alle geluiden die erbij horen.

Speciale wormenkuren voor veulens zijn er niet al zijn ze niet allemaal geschikt voor veulens, Eqvalan en Equimax kunnen wel.
Als ze nog heel jong zijn kun je voor ongeveer 100 kg geven, je moet er wel vroeg mee beginnen want ook via de melk krijgen ze wormen binnen.

Succes!