paard tijdelijk (voor langere tijd) naar een ander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viola

paard tijdelijk (voor langere tijd) naar een ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 11:28

Ik zie weleens berichtjes of advertenties van mensen die een paard bv voor een jaar te logeren hebben of mensen die voor een tijd een andere plek zoeken voor hun paard omdat ze bv naar het buitenland gaan of druk zijn met studie en paard niet willen verkopen.
Nu ben ik opzoek naar ervaringen op dit gebied.

Ik zit al een tijdje niet lekker in mijn vel en wil iets radicaal veranderen, een jaartje in het buitenland gaan werken ofzo (nog geen concrete plannen hoor), maar zou daarvoor mijn pony's nooit verkopen, maar ik heb nu al moeite om een ander een paar dagen alleen voor mijn pony's te laten zorgen.

Dus heb jij je paard weleens voor een tijd achter gelaten, hoe ging je daarmee om, hoe is dat bevallen, hoe vind je de geschikte persoon. Maar ook verhalen van mensen die een keer een paard te "leen" hebben gehad zijn welkom.

Nerwen

Re: paard tijdelijk (voor langere tijd) naar een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:43

Als een stalgenoot op vakantie was heb ik wel eens een paard te leen gehad ja.. Meestal voor niet langer dan een week.
Ik vond dat toch altijd best wel een grote verantwoordelijkheid. Het is niet je eigen paard en dat is toch net iets anders. Nou kon ik dat paard natuurlijk wel, maar het blijft anders.
Ik mocht er altijd wel alles mee doen, dat deed ik ook gewoon.
Op zich beviel het me wel, vond het altijd leuk om te doen, het kost wel veel meer tijd, maar dat had ik er wel voor over.

Ik weet eigenlijk niet of ik een paard voor een langere tijd (bijv. een jaar) zou lenen, dit omdat je je toch wel gaat hechten aan zo'n dier lijkt mij

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:53

Interessant topic, ben ik ook wel benieuwd naar. Ik lees mee

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 16:01

Amethyst schreef:
Als een stalgenoot op vakantie was heb ik wel eens een paard te leen gehad ja.. Meestal voor niet langer dan een week.
......
Ik weet eigenlijk niet of ik een paard voor een langere tijd (bijv. een jaar) zou lenen, dit omdat je je toch wel gaat hechten aan zo'n dier lijkt mij

Ik bedoel dus echt wel voor wat langer dan gewoon een vakantie. Idd voor een half jaar of een jaar ofzo.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 20:44

Nee, ik kan mn paard echt niet zo lang alleen laten of door een ander laten doen.. Gewoon om het feit dat ik het beessie teveel ga missen enz..

Verder heb ik wel vaak lang voor andermans paarden gezorgd, maar was altijd wel blij als ze na 3 weken weer thuis waren, want je gaat je toch ontzettend hechten aan zo'n beessie..

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:35

Een kennis was bang voor haar paard geworden of dat zij ze in ieder geval, want ze bleek er later geen zin meer in te hebben. en die heeft ze naar ons gebracht.
in over leg met hun heb ik toen die pony gereden, en hielde we haar op de hoogte, met hoe het ging.

Ik denk wel dat het belangrijk is dat de pony`s bij elkaar blijven, niet alleen voor de pony`s, maar ook om het duidelijk te houden voor jezelf.
verder lijkt het mij verstandig om de paardje naar iemand te doen die ze thuis heeft en zeker iemand met veel ervaring en zelf paarden heeft of had.
ik zal wel het een en ander op papier zetten, voor als er dingen gebeuren, en het lijkt mij handig de pony`s eerst op proef te doen.

vriendelijke groeten blackmystery

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:16

tja wat wil je weten.Ik heb al een aantal maal voor langere tijd een paard bij me gehad.Kwamen dan eigenlijk alleen voor zadelmak maken of corrigeren bij mij op stal,maar zijn toen min. 8 maanden gebleven...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 01:41

Mijn pony zou weggaan voor zeker een jaar (met daarna evt. mogelijkheid tot overname), maar madame bleek een bedriegster te zijn en al meerdere paarden op die basis te hebben staan (ik zou gewoon stalgeld blijven betalen) en zij verhuurde de paarden weer aan een derde.

Ik zou dus liever m'n paard verkopen, dan hoef je je er verder geen zorgen meer om te maken, want je kunt er dan toch niets meer aan doen.

Mijn paarden gaan dus niet weg, op z'n hoogst ergens voor langere tijd op het land lopen, maar daar houdt het mee op.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:32

denk dat je heel duidelijke afspraken moet maken, wie weet met een notraris erbij. En de persoon een aantal keren ontmoeten, en samen met jou de pony,s doen. Niet dat veel zin heeft, want iedereen heeft zijn eigen ideen over het verzorgen, maar zo kom jij er wel een beetje achter hoe iemand in elkaar steekt. Misschien kan je ze wel een jaar op een begrazingsproject zetten, dan heb je enkel iemand nodig die af en toe naar ze kijkt. Vind wel dat je al een goede stap heb genomen, voor de mogelijkheden te bekijken van hoe of wat.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 10:10

Het is nog helemaal niet zeker of ik ga en waar ik heen zou gaan hoor daar niet van. maar ik heb gewoon het gevoel dat ik hier weg moet en iets heel anders moet gaan doen.
Heb wel iets in mijn hoofd en dan zouden de pony's op den duur wel mee kunnen, maar het eerste half jaar waarschijnlijk niet.
Maar ik wil eerst kijken wat ik met de pony's zou kunnen doen voordat ik ga kijken wat ik zelf ga doen. Ik zou ze er namelijk nooit voor verkopen.

Een begrazings project had ik idd ook al aangedacht en zou ik wel zien zitten. Dan gaat er niemand met ze aan het werk die ze zou kunnen verpesten, maar aan de andere kant vind ik het weer zonde om ze stil te laten staan. Ben er juist trots op dat Eli een werk shet is en niet zo'n bolletje op pootjes wat alleen maar kan eten. En Roger zou waarschijnlijk weer afzwakken als hij aan zijn lot over gelaten wordt.

Ik zou het liefste iemand uitzoeken waarvan ik al het een en ander weet hoe ze met paarden omgaan enzo, maar ja diegene moet het dan maar net willen doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 12:44

Pb bokker Cody eens, zij heeft een leasepony gehad voor een half jaar. Ze had zelf stalling/weiland gehuurd, zorgde en betaalde voor alles.

Dit moet je dan wel onder contract doen.

Ik zelf zorg nu 3 weken voor een Fjord. Zijn eigenaresse is op vakantie.
Dat is al een hele verantwoordelijkheid. Als het echt voor langere tijd is, moet je ontzettend goed afspraken maken en goed op papier zetten wat je wil. Ook wat er moet gebeuren als er iets mis gaat of niet volgens het plan wat jij in je hoofd had.

Zelf zou ik bij langere tijd afwezig zijn inderdaad kiezen voor een begrazing, denk ik. Niemand die je paard kan verpesten, mijn pony's zouden het prima naar hun zin hebben en ze worden in de gaten gehouden en geholpen mochten ze wat mankeren.