Kopschuw paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Kopschuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 10:06

Op mijn stage-adres staat een 3-jarig paard wat kopschuw is.

Ze staat continu met een halster om (anders krijg je die nooit weer om). Als je haar vast hebt dan kun je heel voorzichtig wel bij haar oren en nek komen en eroverheen aaien. Dat staat ze nog wel toe. Maar als je aan het halster komt waar het achter de oren langs loopt dan is ze heel erg schuw. Ik weet niet hoe het is gekomen, hoelang ze het al heeft en of het door een ongeluk of iets dergelijks is gekomen. Naar mijn weten zitten er ook geen rare plekken onder het halster in haar nek en ik weet ook niet of ze iets van pijn in haar nek heeft (misschien moet ik nog maar eens met de veearts bij haar langs).

Hoofdstel omdoen lukt ook nog wel maar eraf krijgen is een big issue. Zodra ik (heel voorzichtig) met mijn hand naar het kopstuk ga, kantelt ze haar hoofd met de oren van me af en draait vervolgens haar hoofd pijlsnel weg.
Ik heb ook al eens het bit aan een kant losgemaakt maar toen schudde ze een keer met haar hoofd en lag het hoofdstel eraf.
Naar mijn idee moet er toch een manier zijn om het hoofdstel er een beetje fatsoenlijk af te krijgen. Ik moet nog 3 weken met haar werken. Tijd om haar minder kopschuw te maken is er praktisch niet omdat er naast dit paard nóg dik 40 paarden staan die hun aandacht nodig hebben.

Iemand tips om een hoofdstel een beetje redelijk van een kopschuw paard af te krijgen?

ellepel

Re: Kopschuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 13:04

ik heb een paard gehad die na een klap tegen een hek met d'r hoofd verschrikkelijk bang was..
echt een drama was dat toen zeg...

neem een uur vrij en ga met je handen lekker bezig!
wrijf overal overheen, langs de neus, de oren overal op het hoofd, houd dit gewoon echt een half uur of langer vol, ze ontspant dan vanzelf wel, zolang je maar echt je tijd neemt.

met hele lichte druk net op het hoofd achter de oren, kun je een paard zo ook leren dat het zijn hoofd naar beneden doet, probeer maar eens, geef commando laag erbij en beloon met 1 biksbrokje( ja 1 ,dat is wel genoeg)

met halster zelfde. los maken, vastmaken, doe dat gerust een 100 keer achter elkaar, ondertussen praat je, zing je een liedje geef je knuffels want oooo wat is dat paardje braaf.

belangrijk is echt om het zo vaak mogelijk te doen, liefst wel 50 keer dat halster vast en weer los, is alleen genoeg om het achter de oren langs te schuiven, geef desnoods 1 biksbrokje als beloning..

met hoofdstel hetzelfde, eerst weer lekekr met je handen bezig en later neem je het hoofdstel erbij.

die trauma merrie van mij als je naar d'r wees was ze al weg, maar toen ik 2 keer met haar aan t masseren was geweest had ze al door dat het eigenlijk best lekker was, en deed ze zelfs d'r hoofd onder mijn arm hahahaha

succes!!!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:59

Ik denk dat dat heel goed te proberen valt, datgeen wat ellepel hierboven schrijft. Succes ermee!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 15:05

Georgette schreef:
Ik denk dat dat heel goed te proberen valt, datgeen wat ellepel hierboven schrijft. Succes ermee!

Idem

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 15:15

Hoe ik jullie reacties ook waardeer, die tijd die ik ervoor moet nemen is er simpelweg niet. Er staan zo'n 45 paarden op stal die elke dag getraind moeten worden. Dan heb je écht geen tijd om uren met een kopschuw paard om te miepen.
Niet dat ik de tijd er niet in zou willen investeren, als het werkt dan zou ik het zeker willen proberen. Het is meer dat de tijd er niet is.

Mijn vraag is: weet iemand een handigheidje om een hoofdstel veilig van een kopschuw paard af te krijgen?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 15:55

Meschien een halsterhoofdstel gebruiken zodat je alleen het bit aan bijde kanten los hoeft te maken ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 16:03

dan nog een tip:

zoek iemand die daar wel zin in heeft om even wat extra tijd eraan te spenderen.. misschien iemand daar in d ebuurt ofzo, scheelt jou weer kopzorgen }>

ik had niet goed gelezen dat je er nog zoveel moet doen sorry....

beetje biks in je handen dan? zodat het hoofd laag blijft?

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:31

Wij hebben ook eens een kopschuw paard gehad waarbij het hoofdstel afdoen en omdoen niet ging. We konden er niet bij. Dit hebben wij toen opgelost door in een lagere stal te gaan staan met hem, zodat hij niet omhoog kan en dan rustig het hoofdstel omdoen en afdoen. Na een paar maanden konden we het ook in de open lucht doen.

Het is misschien een idee. Een lagere stal uitkiezen om hoofdstel in te doen. Of als ze haar hoofd opzij trekt haar tegen de muur laten staan en het dan proberen. Op die manier kan het paard niet weg.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:20

dit heeft inderdaad tijd nodig.

of in korte tijd veel aandacht eraan schenken of...het op zijn beloop laten en het neemt het paard de tijd zelf die het nodig heeft.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:36

dit kost tijd en geduld ik heb er 1 verzorgd die was na 3 maanden pas enigszins zo dat ik aan haar oren kon komen is ook een kwestie van vetrouwen van het paard uit.
ik zou het ook ens met wat brokjes proberen als je hoofdstel af wil doen deze voor haar neus houden zodat ze wat word afgeleid

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:03

Ja je moet idd tijd hebben en nemen!! Ook niet denken van oh nee ik heb maar zoveel tijd en dan moet ik weg. Gewoon heel relaxt met haar bezig zijn enzo!

Op de manege stond ook een jonge pony, die was heel braaf enzo. Maar oh wee als je aan het rechteroor kwam! Dat ging gewoon niet! Met hoofdstel aandoen was het het moeilijkste. Maar als je met die pony bezig was een tijdje, wat aaien, de oren aanraken enzo. Dan ging dat veel beter

Mja hoe gaat dat op een manege waar veel mensen rijden en dus ook veel mensen die pony zadelen enzo ....

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 13:23

@ ik+pambri: een halsterhoofdstel is idd een heel goed idee voor het rijden! Was ik zelf nog niet opgekomen. Maar dan blijft het mennen nog steeds een knelpunt.

@ menollyke: Alle plafonds zijn bij ons even hoog dus die mogelijkheid valt ook al af helaas. Wat je zegt over haar hoofd tegen de muur, zou een optie kunnen zijn maar dan moet ik er wel eentje bij hebben die haar tegen de muur houd want ze draait haar achterhand weg.

@ casanova: tijd heb ik al gezegd, dat was er niet. Het is wel zo dat ik de tijd er wel voor neem om zo rustig mogelijk het hoofdstel eraf te halen.

Tja, ik moet het er maar eens met de trainingsleider over hebben want volgens mij is er tijd insteken de enige optie. In ieder geval bedankt voor het meedenken en blijf reageren. Bedankt!