ouder paard als eerste paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fien

ouder paard als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 21:57

Ik ga voor het eerst een eigen paard kopen. Nu heb ik zelf alleen manege-ervaring, ook wel privelessen gehad hoor, maar ja, het is toch anders dan wanneer je een eigen paard of bijrijdpaard hebt gehad natuurlijk.
Nu heb ik in twee paarden interesse. Eentje is een 11-jarige, de andere een 4-jarige. Allebei zijn het leuke paarden, lief, werkwillend en heel braaf, maar gevoelsmatig vind ik de 4-jarige net iets leuker. Verstandelijk gezien denk ik dat ik beter de 11-jarige kan kiezen, omdat ik waarschijnlijk nog niet toe ben aan een heel jong paard (ookal ga ik wel begeleiding zoeken, wil 2x per week gaan lessen (priveles)).
Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken... is een jong paard een optie als je veel begeleiding hebt, of is het risico dan te groot dat ik 'm verpest?

Chrissetje

Re: ouder paard als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:00

tis natuurlijk je eigen keuze..kijk waar jij je het beste bij voelt.
een 4jarige kan nog braver zijn dan een 11-jarige..

aan de 4-jarige je kan niet erg veel verprutsten als je goede les krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:42

Ligt idd aan het karakter van de paarden, de 11 jarige kan zelf al wel verpest zijn! Als ik een ouder paard zou kopen, dan wel 1 die dan wat gepresteerd heeft, anders kun je net zo goed of zelfs beter een groene kopen. Begeleiding is in beide gevallen belangrijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:49

Prestatie slaat natuurlijk nergens op. Een lintje zegt ook niet alles hoor, er zijn zat paarden die nooit wedstrijden lopen en fantastisch zijn en zat paarden die lintjes winnen , maar zure krengen zijn op stal etc.
Ik zal altijd een ouder paard aanraden, ook al is het natuurlijk waar dat oud niet altijd mak is en jong niet altijd lastig, maar het is wel zo dat je bij een ouder paard weet wat je hebt en bij een jonger paard kan er nog van alles naar boven komen war je niet op gerekend had. een jong paard in de groei is ook kostbaarder. Het eet meer en anders vanwege andere behoeften en omdat zijn vorm steeds veranderd, zul je waarschijnlijk ook niet met 1 zadel, dek etc toekunnen. Misschien moet je ook wat meer expirimenteren met bitten, waar het bij het oudere paard wel duidelijk is waar hij het lekkerst op gaat. 11 is trouwens nog relatief jong. Gaat zeker nog tien jaar mee.
Een ander aspect is het uitproberen. Jong of oud, je krijgt er mee te maken, met het verschil dat als je een jong paard misschien een keer onterecht straft, dat hem het hele leven kan bij blijven en jullie nband kan verpesten, waar een ouder paard het eerder zal vergeven.
Natuurlijk hangt het samen met het karakter van het paard en niet aleen de leeftij. Ik heb twee oude ponies van 16 ingereden die totaal verschilend waren. Een is altijd nervues gebleven, de andere kon na een paar weken al door kinderen bereden worden.
Ga dus vooral ook af op de karakters van deze paarden die je op het oog hebt. Rijdt erop, en kijk waar je je het veiligst op voelt, waar het het beste mee klikt...
Veel succes.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:04

Ik zou gaan voor een ouder paard. Die zijn toch vaak (niet altijd, ken ook uitzonderingen ) iets rustiger en de wilde haren zijn er wat af. Hierbij denk aan paard ouder dan 10 jaar. Bovendien hebben ze meer ervaring dan een nog jong, groen paard.

Maar toch, kijk naar het karakter en de gezondheid, dat is het belangrijkst!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:07

Wat jou gevoel zegt moet je doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:10

Mijn eerste reactie is
Ouder paard

Mijn 2e reactie is
ligt aan het karakter
Je hebt gehaaide oudere
je het goedzakken van jongere.

Maar over het algemeen zeg ik het oudere paard
Die hebben het geklier vaak wel wat gehad

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:22

Wel goeie adviesen van iedreen maar....

Eerst effe dit... Wat wil je ermee gaan doen ?
Ik wou gewoon een leuk recreatie paard waarmee ik alles kan zonder gezeik. EN die heb ik nu gekocht 9 a 10 jaar oud ongeveer. Geen papieren wat ie gepresteert heeft weet ik niet maar dat vind ik allemaal niet belangrijk. Ik heb een eerlijk paard met een goed karaktor waarmee ik alles kan ! Tuurlijk ben ik wel eens ingevecht maar dat is juist leuk leer je rijden van. Maar ik weet ook als ik het gewonnen heb is het goed. En hij gooit me er echt niet bewust van af. Hij staakt gewoon door niet verder te willen,
bokken en stijgeren en aan kant springen doet ie niet.

Zoek gewoon een paardje wat goed klikt dat is het belangrijkste !!!
Daarna leeftijd pas. Een jonger paard kan idd een beetje moeilijker zijn ivb met uitproberen maar het hoeft niet. Maar een ouderpaard hoeft ook weer niet braver of makkelijker te zijn...

Ik heb mijn paard eerst een half jaar geleast voor ik hem kocht. Als je zo iets kan vinden is dat een kei goeie oplossing om het juiste paard te vinden. Zonder meteen te hoeven kopen.

Spirit
Laatst bijgewerkt door Wafel op 09-07-05 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:22

een oud paard kan je veel vertrouwen geven. Je zelf al behoorlijk kundig zijn en stevig in je schoenen staan om een jong paard correct op te voeden en te beleren.Je kunt geluk hebben maar ik heb het vaker verkeerd zien gaan dan goed.

kellytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:27

Ik zou ook gaan voor een wat ouder paard.
Voordat ik mijn paard kreeg heb ik een hoop paarden gereden en een aantal op proef gehad, zowel wat jongere paarden als de wat oudere.

Als ik er nu goed over nadenk ben ik blij dat ik mijn paard op zijn 14-jarige leeftijd heb gekregen. Echt een goedzak en nooit een pas verkeerd gezet waardoor ik zelf nu veel meer durf.

Ook kom ik er langzaam aan achter dat ik toen ook nog niet aan een jong paard toe was, je hebt er veel meer werk aan, kunnen een stuk lastiger zijn en moeten zeker nog een hele hoop leren.

En dat merk ik nu ook, rijd nu een 4-jarige waar ik af en toe zeer veel moeite mee heb omdat hij nog zoveel moet leren en ook alles nog is 100x probeerd wat iedere keer wordt afgestraft.

Denk goed na over wat voor paard je wil en zet de nadelen en voordelen is tegenover elkaar van een jong paard en weeg deze tegen elkaar af. Want zit je wel op een paard te wachten die eigenlijk alles moet nog leren die nog niet bevestigd is en waar je ook veel meer energie in moet steken

Saartjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:44

Hej , ik en mijn nicht hebben alle 2 tesamen ons 1ste paardje gekregen . Ik had ook een van 11-12 gekozen zij eentje van 4 - 5 jaar . Een jaar later , ik geraak met mijn paard weg ( vb hij begint niet rond te crossen op ongekende terreinen ) hij gaat makkelijk de trailer op , ik heb bijgeleerd ,.ik heb er plezier aan .
Maar mijn nicht : zit nog steeds te kloten met haar paardje hij wil de trailer niet op hij crosst zelf de piste door bij hun thuis , ja kan hem niet vangen want dan trekt hij zich los , je kan er niet deftig mee rijden want hij springt meer rond in de piste dan iets anders etc

Dit hangt natuurlijk ook af van karakter
Maar wat ik vooral wil besluiten is als je alleen op manege paarden gereden hebt denk ik dat je best eerst een iet wat ouder paard koopt , dan zelf een jong paard "op het goede pad"' probeert te zetten want als meisje dat geen ervaring heeft met jonge paarden ( denk ik toch) kan je soms voor onaangename verassingen komen te staan . Maar dan heb ja aan de andere kant weer die begeleiding die kan helpen en dan ga je uit het 4-jarig paard ook veel uit leren .

dus ik zou eens alle voordelen en nadelen van de 2 paarden naast elkaar op papier zetten en zelf een beetje wikken en wegen

succes nog en laat iets weten welk paardje het geworden is

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:13

Ik zou ook zeggen: ga voor het oudere paard. Een ouder paard is meer gewend, en is door zijn pubertijd heen. Een vierjarig paard kan nu misschien wel braaf zijn, maar kan bij een andere eigenaar ineens een monster worden dat je uitprobeert.....

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:15

Ik ben het met runningkawa eens. Gevoelsmatig zou ik eerst een ouder paard aanraden, maar je weet natuurlijk nooit. Al bij al ben ik wel blij dat Mush al wat ouder was toen ik met haar begon - ze was er 15. Ik heb heel veel van haar geleerd, pas met haar heb ik echt leren rijden zeg maar. Manègelessen zijn goed, daar niet van, maar het is anders.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:07

Ik zou ook voor het wat oudere paardje gaan, mits hij/zij natuurlijk een goed karakter heeft.
Jonge paarden vallen vaak toch wat tegen, ze proberen je over het algemeen meer uit en moeten alles nog leren, wanneer je zelf ook niet al te veel ervaring hebt kan dat wel eens erg lastig zijn...
Het wat oudere paardje heeft waarschijnlijk ook al veel meer meegemaakt en zal dus veel meer vanzelfsprekend vinden. Mijn vorige pony hebben we ook aan een klein meisje verkocht toen ik te groot was geworden, bij mij (heb hem zelf opgeleid) wilde hij nog wel eens heel vervelend doen, maar bij haar heeft hij echt geen stap verkeerd gedaan, ze vroeg (vooral in het begin) véél minder van hem, hij was veel braver bij haar en probeerde haar ook bijna niet uit.
Ze heeft erg veel van hem geleerd en het lijkt misschien leuk om een jong paardje helemaal zelf op te leiden, maar het kan ook flink tegen vallen..
Bij ons op stal staat ook een meisje met een jong paard, ze heeft vroeger verzorgpony's gehad en op de manege gereden, nu moest er opeens weer een paardje komen en omdat ze vroeger alle jonge pony's reed (jaja ) besloot ze een jong paardje te kopen. Beestje was nog maar een paar keer onder het zadel geweest en verder niks..
Zat ook nog eens goed papier bij, dus eigenlijk kon het al niet meer verkeerd gaan Van de zomer wilde ze er wedstrijden mee gaan rijden, maar in het jaar dat ze hem heeft, heeft ze er misschien zo'n 5 keer opgezeten. Paardje staat nu eigenlijk een beetje te verpieteren in de wei en van het lekker paardrijden is ook niet veel terecht gekomen...

En als je zelf nog niet zo heel veel ervaring enzo hebt, dingen die je fout aanleert zijn er moeilijk weer uit te rijden en natuurlijk heb je uitzonderingen, maar met de meeste jonge paarden vragen toch wat meer tijd.
Ik zou toch voor het wat oudere paardje gaan..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:53

ik heb willem op 16 jarige leeftij dgekocht. heel doelbewust. het was mijn 1e paard. ook nog eens een manegepaard en ik vond het een uitdaging er wat van te maken.
hij doet het beter dan menig jong paard bij mij op stal, die allemaal al wel een fikse blessure achter de rug hebben.
bij een jong paar dkan je ook te snel willen en te veel van willen vragen. een ouder paard is vaak al een flinke tijd onder het zadel en heeft al veel gezien.

en wat ik zelf een belangrijke reden vond om mijn keuze te maken, dat ik wel een jong paard kon gaan kopen, maar ik koop een paard, dat de rest van zijn leven bij me blijft. als ik een 4 jarige zou kopen, zou ik er heel lang mee zitten en ik wist niet eens of een paard me uberhaupt wel zou bevallen.

nu weet ik dat ik na willem gewoon ff geen paard wil en ben ik erg blij dat ik voor een oudje heb gekozen.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 20:55

Maak een lijstje met voor en nadelen. Heb ik ook gedaan.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor mijn superlieve 3-jarige die ik nu een week of 2 heb, omdat ik er meer voordelen bij kon bedenken dan bij een wat ouder paard.
Ik kan er nog niet op klimmen, dat is wel jammer, maar dat is met een jaartje geduld ook op te lossen. Ik vind het gewoon fijn dat ik nu op de grond een goede basis op kan bouwen en zijn vertrouwen echt helemaal kan krijgen en dat hij nog niet verpest is of op een bepaalde manier gereden is.
Verder, ga af op je gevoel. Ik denk, dat als ik een superpaardje was tegengekomen van een jaar of 11 dat ik daar dan toch voor gekozen had ipv een jongere (waarbij ik echt het gevoel had Ja die is voor mij bestemd). De klik moet er natuurlijk wel zijn.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:18

Ik zou voor het paardje gaan waar het beter mee klikt en waar je fijner op kan rijden voor je gevoel..

je kan wel voor ee 11 jarige gaan maar dat kan een ontzettende klier zijn en die 4 jarige kan ontzettend braaf zijn. En als jij goede begeleiding hebt, kom je er zeker wel hoor met een 4 jarige

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:39

beautylover schreef:
tis natuurlijk je eigen keuze..kijk waar jij je het beste bij voelt.
een 4jarige kan nog braver zijn dan een 11-jarige..

aan de 4-jarige je kan niet erg veel verprutsten als je goede les krijgt!

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zit met hetzelfde probleem. Ik rij nu ook een 3 jarige met les en voel me er heel lekker bij. Ze is veel liever en betrouwbaarden dan een paard van 18 wat ik ook nog rij, ook al vind ik haar ook echt een schatje. Ik zou nu ook mijn eerste paard willen kopen, en ik denk dat het ook die drie jarige gaat worden dan.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:41

Ik denk dat een klik het allerbelangrijkste is. Maar verstandelijk gezien is het misschien het "beste" om toch voor een iets ouder, meer ervaren paard te gaan. Een paard van 11 jaar vind ik overigens absoluut nog niet oud. Die is juist in de bloei van zijn leven! Zelf heb ik een paard van 4, ik heb haar vanaf dat ze nog geen 3 was.

Ik had al wel ervaring met bijrijdpaarden en vond het een ontzettende uitdaging om met een jong paard aan de gang te gaan. Ik zou je dat niet aanraden als je net van de manege afkomt. Het eerste jaar heeft ze nooit een stapje verkeerd gezet maar nu zit ze toch echt in de puberteit en maakt ze me het heel moeilijk...

Succes met het zoeken naar het juiste paard. Laat je nog weten wat het wordt???

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:43

LuckySpirit schreef:

Ik heb mijn paard eerst een half jaar geleast voor ik hem kocht. Als je zo iets kan vinden is dat een kei goeie oplossing om het juiste paard te vinden. Zonder meteen te hoeven kopen.

Spirit

Inderdaad. Ik rij nu het paard wat ik kan kopen ook eerst een paar maandjes. Ga er bijna elke dag heen (natuurlijk niet elke dag rijden). Zo kan ik er al aan wennen hoe een eigen paard zal voelen. Dan weet ik het ook zeker dat een jonge van 3 jaar ook kan.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:08

als je alleen op manege paarden heb gereden, zou ik voor die 11 jarige gaan
en 11 jaar is echt niet oud hoor!

ik zelf heb een 4 jarige..
alles wat ze nu kan heb ik haar geleerd..elke keer als ik op haar zit en er lukt weer wat ben ik zo blij!
maar ik heb ook een moeilijkere tijd gehad
waarbij ze alleen maar steigerde en hard rennen
ik heb dat er helemaal uit gekregen (nou ja af en toe wil ze wel een sprintje trekken)
ik heb haar nu nog maar 3 maanden maar ik heb heel veel tijd en geduld in haar zitten
en ik denk als je alleen manege paarden gereden heb hier niet aan moet beginnen
want er komt heel wat meer bij een jong paard kijken
maar waarom zoek je niet eerst een bijrijdpaard? dan kan je jezelf testen of je het wel aankan om 7 dagen per week in weer en wind naar het paard te gaan

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:14

Die "ouwe" ..... zeker weten

11 jaar is dus nog lang niet oud!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:21

volgens mij maken wij haar een beetje heel erg aan het twijfelen..

toen ik beauty kocht was ze een jaar of 5/6,ikzelf had daarvoor ook alleen maar op de manege gerereden..was een moeilijke pony die nog niet veel kon(ik kon er zelf trouwens ook nog niet veel van).
tijdje les genomen en nu gaat het super!

je moet gewoon even kijken met wie jij het beste om kan gaan,en welke adt jij het leukste vind lijkt mij..als je goed les neemt kan er (lijkt mij) niks gebeuren!

veel succes ermee iig

fien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 10:26

Ik denk dat ik voor de 11- jarige ga. Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik een 11-jarige oud (in de zin van bejaard) vind hoor, ik had het alleen over ouder! Ik weet dat die nog een hele tijd mee kan en pit heeft ze zeker. Ze heeft ook nog als voordeel dat ik via-via de verkoper ken en daardoor weet dat ze geen verborgen gebreken of zo heeft. Altijd handig als je geen ervaring hebt met het kopen van een paard... (uiteraard laat ik haar nog wel keuren hoor).
En waarom ik niet eerst een bijrijdpaard zoek? Tja, omdat ik gewoon een eigen paard wil. Ik denk dat ik wel oud en wijs genoeg ben om te weten waar ik aan begin...

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:37

ik had voor ik sjors kreeg een bijrijdpony van 14 jaar. Kon je niets mee, buitenrijden kon niet, in de bak sprong hij constant weg.

Toen mocht ik een paardje en ik ben gaan zoeken op de klik. Ben bij vanalles wezen kijken. "oud" - jong- dik - dun - rustig - wild.

Ik bedoel je kunt een 11 jarige ook ontzettend "verpesten" als je hem niet consequent behandeld bijvoorbeeld. Ik heb uiteindelijk een 5 jarige gekocht. Nu bijna 3 jaar later kan ik wel zeggen dat ik hem niet verpest heb, haha