Actiefstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_

Actiefstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 17:28

Zoals de naam al zegt, zijn er meerdere bedrijven hier met een actiefstal? Gewoon die jullie kennen, of waar jullie werken?
Hier even een persbericht voor degenen die niet weten wat een actiefstal is:

eerste ACTIEFSTAL voor paarden in Nederland bij Manege Stal Mansour te Arnhem.

Vele paarden in Nederland worden gehuisvest stallen van 3 bij 3 meter.

Economische redenen en (teveel) zorg willen geven aan het paard zijn ingrediënten om paarden individueel te huisvesten. Echter paarden zijn van nature kuddedieren die in een groep de hele dag bezig zijn met eten, drinken en sociale contacten hebben. Een paard in een box of sterker nog een paard in een stand beweegt te weinig en is afhankelijk van de eigenaar voor één of een paar uur beweging per dag.

Bij manege Stal Mansour maakt men dan ook als eerste in Nederland de overstap naar een andere manier van huisvesting: een ACTIEF STAL.

De paarden worden als kudde gehuisvest in een gebied rond de manege. In dit gebied bevindt zich een stuk bos, een drinkplek, een beschutte ruimte met stro om te liggen ,een grote vlakte om te lopen, diverse hooi en stro eetpunten en een krachtvoer station. De paarden krijgen over de hele dag 20 kleine porties krachtvoer en hebben de mogelijkheid om eveneens 20 keer per dag ruwvoer op te nemen.

Krachtvoer, hooi en water en ligruimte zijn op redelijke afstand van elkaar geplaatst, hierdoor moeten de paarden een traject af leggen om aan hun voederbehoefte te komen en hebben ze net als in de natuur veel beweging. Ook ontstaat er weer een natuurlijke rangorde binnen de groep, de paarden lopen de hele dag in de frisse lucht.

Door deze vorm van paardenhouden komen koliek en stereotype gedragingen zoals weven, kribbenbijten en lucht-zuigen nauwelijks meer voor en zijn de paarden in hun natuurlijke balans.

Stal Mansour hoopt de HIT Actiefstal (de nieuwe huisvesting) begin augustus in gebruik te kunnen nemen. Op de Natural Horsemanshipdag op 11 september zullen er rondleidingen en uitleg worden gegeven bij de stal.

Meer info: www.actiefstal.nl
(en www.mansour.nl )

Ik ben benieuwd

Jasmijn_

Re: Actiefstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 17:30

oja, 't is nu voor het eerst op mijn manege, dus als jullie ook zo'n bedrijf kennen zou het wel leuk zijn

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 18:47

kent niemand dit?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:28

ik heb er wel eens iets over gelzen,maar dat was in duitsland!
het klinkt echt goed!!

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 20:30

Kijk, dat noem ik nog eens een goede ontwikkeling! Echt super. Ik had al eens van een 'actiefstal' gehoord, nog niet zo heel lang geleden was hier ook al een topic over. Heb toen de website doorgelezen en het spreekt me echt heel erg aan. Ik denk niet dat er meer bedrijven zijn in Nederland die dit toepassen al hoop ik dat dat in de toekomst wel het geval zal zijn. Er zijn natuurlijk wel bedrijven met loopstallen o.i.d., maar dan vaak vooral voor jonge paarden. In Duitsland wordt het idd al wel meer toegepast. Wat mensen vaak tegenhoudt is denk ik toch het kostenplaatje om zoiets te realiseren. Maar er zijn natuurlijk ontzettend veel voordelen, waaronder tijdbesparing. En het is natuurlijk super voor de paarden.

Het enige punt wat me overigens niet zo aanspreekt is de chip die ingebracht wordt voor de automatische voederopname. Ik geloof dat ze ipv die chip ook wel zo'n band om de hals gebruiken.

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:04

Wij wilde hier zelf een grote loopstal met een uitloop naar het weiland maken. Krachtvoer wilde we apart geven en ruwvoer de hele dag door beschikbaar.
Maar toch gaan we weer voor de "normale" boxen. De meeste mensen zijn veels te bang, dat hun paard een blesure oploopt of dat er een dek kapot gebeten word e.d.

Jammer ik zag het zelf wel zitten.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 02:16

Mijn vriendin heeft begin maart een manege overgenomen.
Zij zijn vorige week begonnen met de aanleg van een (Hit )actiefstal .
Ik vind het een goed concept en juist doordat de paarden veel bewegen en ieder op z´n gemak z´n voer kan krijgen (wordt geregeld via een chip, die óf geimplanteerd wordt óf aan het halster bevestigd wordt), is de groep heel harmonisch en vrijwel zonder "knokpartijen". Integendeel: hoe groter de groep is die de stal deelt, hoe minder er gekibbeld wordt! De paarden zullen onderling kleine groepjes vormen.
Ik verhuis per sept. en krijg mijn paarden dan ook bij huis . Als dit niet het geval was geweest, had ik zeker mijn paarden in de actiefstal gedaan ! (een 15-jarige ruin, een 6-jarige merrie en een twenter merrie)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:00

kijk we gaan de goede kant op, zo'n stal wuil ik ook!!!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 19:29

ja, fijn dat iedereen er zo enthousiast over is
ben ik zelf ook hoor!
ik vind het echt een geweldig idee, en hopelijk komen er meer van dit soort bedrijven in de toekomst (zoals ook al bij sterre)
Nog meer mensen een mening over deze stallen??