Grote kuilbaal met 3 paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Grote kuilbaal met 3 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 15:20

Ik zit even met een dilemma. Bij Maaraak is nogal een reactie geconstateerd op droog hooi. Ofwel, hij hoest zich een ongeluk. Was duidelijk irritatie door de VA te horen. Dus tja, dan maar over naar kuil. Maar nu is mijn vraag. Als ik een rol kuil neem, red ik dat met 2 grote paarden en een welsh.

Situatie bij ons is als volgt: ze hebben het hele jaar door weidegang. Op een gegeven moment zijn de grasjes wat schaars waarschijnlijk en zal ik over moeten op bijvoeren. Ik geef de voorkeur aan onbeperkt kunnen eten. Alleeen, kan dat met kuil?

Ons gras is zelf niet megavoedzaam. Toch, omdat ze nu niet al te veel doe, voer ik ze alleen bij (krachtvoer) als ze gewerkt hebben. Daarbuiten moeten ze het met de grasjes en een aurakoek doen.

Ik heb hierin toch wel advies nodig. Droog hooi is dus geen optie meer. En ik ga ook niet twee paarden droog en een kuil voeren want ze staan samen in de wei.

Wat zouden jullie doen?

Kleine kuilbaaltjes is een optie maar die zijn hier lastig verkrijgbaar en als ze te krijgen zijn kosten ze 8 euro per baaltje.

Wiepie

Re: Grote kuilbaal met 3 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:45

Voordroogkuil moet je in ongeveer een week kunnen opvoeren, anders gaat het schimmelen/rotten. Met warm weer gebeurt dat natuurlijk nog sneller.
Ik denk dat je dat met 3 paarden niet redt.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 15:54

Ik was er al bang voor. Dus toch maar de kleine kuilbalen. Want hooi niet meer in ieder geval. Iemand in de buurt gevonden en die even gemaild. Ik wil namelijk geen hele partij opkopen. Als ik af en toe wat balen kan halen is het wel prettig. Dit zijn de 35 kilo balen. Dat zou dan wel goed moeten zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:37

ja, met 35 kilo balen zal jij je makkelijk redden,ik denk dat zo'n grote baal ook te lang open ligt bij jou,en dat het dan gaat schimmelen...

meestal als je een hele partij opkoopt ben je wel een stuk goedkoper uit...en kuil kan je heel lang bewaren(als er geen vogeltjes gaatjes in het zeil pikken..)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:53

Ik heb drie paarden ( 1 arab, 1 grote kwpn-er, en een naarling van 1.48cm) en ik voer dus ook grote balen kuil ! die kleine baaljes waren niet aan te slepen .......maar ik moet wel zeggen dat mijn leverancier speciaal de kuil wat "droger " maakt dan normaal, het is dus net nog geen hooi, en dat gaat prima met 3 paarden. De balen die ik heb zijn zo'n 350-400kg

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 17:55

Maar staan jouw paarden ook 24 uur buiten Mist? Want daarom geef ik niet zo heel veel hooi/kuil.

Kimmie: hier maakt het niet uit, grote partij of per baaltje gelukkig. Een zeer gunstige prijs. Dus ik hoop dat het wat is.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:05

Het kán, wij hebben het met twee paarden ook wel eens gedaan. Maar dan moet je vrij 'droge' kuil hebben (paradox, maar je snapt het vast wel) en het pak helemaal openmaken. Als je een schuur hebt waar je het een beetje los neer kunt leggen, dan kan het prima. Wij hebben wekenlang van dat ene pak gevoerd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 20:39

Faas schreef:
Maar staan jouw paarden ook 24 uur buiten Mist? Want daarom geef ik niet zo heel veel hooi/kuil.

Kimmie: hier maakt het niet uit, grote partij of per baaltje gelukkig. Een zeer gunstige prijs. Dus ik hoop dat het wat is.

mijn paarden staan snachts binnen, altijd!
helaas nu met die dazen (woon aan de rand van het bos) overdag ook, wel met uitloop naar de bak, maar zeker niet optimaal

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:43

In de winter, als de paarden dus veel binnen staan kan ik met drie flinke merries in anderhalve week een zo'n grote baal op voeren.
In de zomer redt je dat nooit volgens mij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:58

Ik denk dat je het in de zomer niet redt of je moet heel erg droog kuil hebben.
Ik voer ook kleine baaltjes aan twee paarden en dat gaat goed maar zelfs dan is het laatste soms al een beetje broeierig.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 07:30

De kleine baaltjes voer ik in een dag op denk ik. Ik heb gister gehaald. Bij een stel dat zelf een paard had dat er bijna onderdoor is gegaan aan luchtwegproblemen. Moest eigenlijk ingeslapen worden. Toen zijn zij gaan inkuilen in die kleine pakjes. Nu was mijnpaard gelukkig nog allene maar een beetje aan het hoesten maar toch fijn dat je dan mensen in de buurt hebt die dit speciaal en met een reden doen.

Nu hebben ze nog voldoende gras maar ze staan in de laatste wei. De grasjes aan de andere weiden groeien overigens wel weer maar die gaan wat sneller. Dus dan voer ik het zeker wel op.

Wat ik me afvraag. Wij hebben 1 wei die bemest is. Maar als ze op die twee andere onbemeste weiden staan, zouden jullie ze dan toch wat kuil geven of niet? Het kuil komt van een onbemeste wei af maar voor zover ik kon zien zag de wei daar er voedzamer uit dan bij ons.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:44

Wij voeren voordroogkuil aan 8 paarden en pony's. Dat gaat prima. Maar als het te warm is gaat het broeien. Wat we dan doen is de rol afrollen en het los neerleggen . Het gaat dan langer mee.
Verder voeren we hartog lucerne ipv. kuil. Als extra naast het gras. Dat scheelt bij ons in krachtvoer.