Pony wil NIET gevangen worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony wil NIET gevangen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:36

Lijkt mischien een klein probleempje,maar het is een heel GROOT probleem..
Ik heb vandaag niet kunnen rijden,want meneer had simpelweg geen zin.
Heeft meneer geen zin,bekijk het maar.Die zet het op rennen.
Ik had brokjes gepakt en gerammeld,maar daar kwamen alleen alle schapen en andere paarden op af en dat maakte het alleen maar lastiger,want meneertje kwam zelf niet!Na een half uur (!) lieve woordjes te zeggen werd ik dus boos.Over met de pret.
Erachteraan rennen met de woorden "Verd*mde k*t homo,je bent nog niet klaar als ik je heb!!" werkte niet.
Iemand tips?
Dag en nacht op stal laten staan is ook geen doen..

marn

Re: Pony wil NIET gevangen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:43

span een lijn van de ene kant van het weiland en sluit em zo op die manier op. Als je weiland gigantisch groot is dan heeft het natuurlijk geen zin.

Verder kan ik ook niets bedenken. Ik heb daar nooit last van gehad.
Ik zou wel met je paard gaan oefenen in de bak, om naar je toe te komen op commando en blijven stilstaan terwijl jij erom heen loopt. Hij mag pas een pas verzetten wanneer jij dat aangeeft. Verdiep je eens in de boeken over grondwerk. Je zult zien dat er hele goede oefeningen in staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:49

marn schreef:
span een lijn van de ene kant van het weiland en sluit em zo op die manier op. Als je weiland gigantisch groot is dan heeft het natuurlijk geen zin.

Verder kan ik ook niets bedenken. Ik heb daar nooit last van gehad.
Ik zou wel met je paard gaan oefenen in de bak, om naar je toe te komen op commando en blijven stilstaan terwijl jij erom heen loopt. Hij mag pas een pas verzetten wanneer jij dat aangeeft. Verdiep je eens in de boeken over grondwerk. Je zult zien dat er hele goede oefeningen in staan..

Dat van die oefeningen zal ik proberen,alleen de wei is echt gigantisch groot,nog groter als de bak Daarom rijd ik ook bijna altijd in de wei als er geen paarden in staan..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:20

Ga parelli doen zou ik zeggen.

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:42

iemand anders hem er heel lang uit laten halen en nooit regstreeks naar hem toe lopen eerst andere pony's die wel komen aaien en lief tegen doen! en als je hem te pakken heb GELIJK RIJKELIJK BELONEN okal heb je een uur int land gestaan
suc6

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:47

ik heb dat zelfde probleem.
Ik probeer altijd haar vriend eerst te lijmen voor ik haar pak.
Bij ons loopt ook de wei over in een soort paddock, daar jaag ik hun ook wel eens in, zodat ik ze van elkaar kan scheiden.

Ik snap heel goed dat je daar kwaad om wordt, ik ben ook al vaak teleurgesteld en heeeel boos uit de wei gekomen.
Ik vind het erg vervelend voor je!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:52

Pff wij zitten met hetzelfde probleem, zo'n klein monster dat zich soms onmogelijk laat vangen... Om Depri van te worden! Wij doen het nu met brood, en ze wéét dat we het meehebben nu! Ze komt er niet op af, maar loopt ook niet/nauwelijks meer weg... Eerder kregen we haar alleen met zn 2en, met een longeerlijn in een hoekje insluiten, lastig maar was toen de enige oplossing. En idd Parelli kan je proberen, werkt goed maar duurt ff voordat ze zich overgegeven hebben (weet ik uit ervaring).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:57

Het is vrij simpel. Blijf achter de pony aanlopen. Niet rennen, niet boos worden, gewoon de tijd nemen. Besteed desnoods een hele middag aan alleen dat. (Vreemd genoeg zul je merken hoe meer tijd je neemt, hoe sneller het gaat) Er komt een moment waarop hij zal blijven staan en je laat naderen. Niet rennen, niet plotseling naar zijn halster grissen, maar hem een klopje geven en rustig het een touw aan het haslter klippen of een halster omdoen.
Als je hem uit de wei hebt, wat lekkers geven en borstelen. Daarna zet je hem weer terug.
Je moet nl proberen hem te laten vergeten dat uit de wei= rijden.
Blijkbaar vind hij het rijden niet leuk, dus daar moet je ook even over nadenken, waarom dat dan zo is. Vraag je te veel, of wil hij gewoon niet bij zijn vriendjes weg?
Wat ook wel helpt is hem (desnoods met hulp van longeerzweep) van je af drijven naar het hek. Als je dan de zweep neerlegt, blijft hij waarschijnlijk wel staan om gepakt te worden. Probleem is dat het niet zo goed werkt met andere paarden er bij, omdat je dan een soort op hol geslagen bende krijgt!

Enfin, het geheim zit hem in kalm blijven en belonen.
Hij voelt immers precies je stemming aan en als je boos bent, tja, waarom zou hij dan komen? Om gestraft te worden? Hij kijkt wel uit!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:39

Hetzelfde probleem hier! Een pony, alle mogelijkheden helpen niet. Er staan ook nog 2 andere paarden in de wei, die ontzettend groot is. Dus geen mogelijkheid om te vangen. Wat we nou doen is lekker de andere paarden gaan vangen, lekker knuffelen, aaien, brokjes geven enz. en dan die andere gelijk vangen, dan lukt het snel iets beter.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:53

Hey, ik heb ook zo'n pony gehad. Hier zal ik even zeggen hoe ik dat heb opgelost. Misschien heb je er wat aan.

Als ie in het land loopt eerst weer gewoon proberen te lokken met brokjes. Wil die niet kun je het volgende doen:
*Haal een omheining die over de gehele breedte van het land kan worden gezet. Sluit hem eerst heel groot op, dat ie niet telkens gaat rennen en dat je hem dan achter het hekje moet jagen. Dan word ie bang en wil hij nooit meer. Op het moment dat je dat draad/hek plaatst negeer je je pony gewoon. Niet naar kijken,roepen of doen. Net doen of je hem niet ziet staan.
*Als je dat omheining over de breedte hebt geplaatst op grote afstand. Zet je het telkens een stukje verder richting je pony. Zodat hij steeds kleiner komt te staan. Je moet er wel voor zorgen dat er geen gaten in komen zodat hij kan ontsnappen. Iedere keer dat je richting maakt naar hem roep je hem eens en gooi je een paar broodjes of dergelijk in het land. Als hij zich voelt bedreigt kan hij gaan rennen en dan vang je hem niet.
*Je moet proberen hem zo kort mogelijk op te sluiten. Het liefst in een vierkant dat hij weinig kan rennen tot niets. maar de pony moet wel rustig blijven. Als jij denkt dat hij zo klein genoeg staat ga je rustig op de grond zitten en gooi je us een x een broodje naar hem toe. Je moet geen oog contact maken, want als jij boos of angstig bent merkt hij dat en negeert hij je. Je blijft net zo lang zitten tot dat hij naar je toekomt. Kan 10 minuten duiren maar ook een uur. Daar moet je echt gedult voor nemen. Als je hem kan vastklikken kom je rustig overeind en beloon je hem. vooral NIET kwaad worden want de kans dat hij dan voor je wegrent is erg groot. Je loopt rustig met hem naar stal en voert hem onderweg brood of brok of dergelijks.
*als je op stal bent en je wilt hem weer in het land zetten moet je kijken of je een heel lang dik draad kan maken. Desnoods van 10 halstertouwen aan elkaar of heel veel strodraaden aanelkaar en verdikt dat je echt een doorsnede krijgt van ongeveer 7cm. en het liefst 10 meter lang. Dat klik je aan het halster van je pony en zet hem weer in het land.
*Als je de volgende dag komt en hij gat rennen hoef je alleen maar naar dat draad te grijpen. dat is veel makkelijker dan naar je pony. want als je daarbij in de buurt komt rent ie nog harder weg zei je zelf.

hopelijk heb je hier wat aan

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:55

Wat Lusitana zegt daar ben ik het mee eens. Wat je ook kunt doen. Ga in de wei zitten met de rug naar je paard. Ga daar een boek lezen ofzo. Je zult zien dat hij heel snel komt kijken wat je doet. geef hem iets lekkers dan. Paaarden zijn namelijk heel nieuwsgierig. Wel oppassen dat ze niet over je heen lopen natuurlijk.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:45

wij hadden dat eerst ook met een shet als we haar wilde vangen gingen we met 2 mensen haar insluiten in een hoekje toen we haar hadden hebben we haar een week ofzo op stal gehad en veel met har gedaan gewandelt gelongeert enzo en daarna wee in het land gezet en nu komt ze zo op je af lopen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 12:05

Mijn vorige paard deed dat ook ook die heb ik een week lang alleen maar lekkers gegeven in de wei en met rust gelaten daarna rustig opgepakt de ene dag wel rustig rijden want ze kwam meteen als ik lekkers had, daarna weer 2 of 3 dagen niet en steeds met iets lekkers komen. binnen een maand was het helemaal over. Jaaaaren daarna nooit meer last van gehad.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:00

ik heb het nu ook..
jullie tips zijn allemaal wel heel handig..
maar euhm.. wat als je pony in staat bij ongeveer 10 a 12 paarden
ze wil niet gevangen worden ..
en ik heb laatst 1 uur in de wei gestaan echt rustig achter haar aangelopen enzo maar ze kwam maar niet..
echt het vervelendste wat er is want jij wil graag rijden enzo en je wil iig poetsen.. en dan komt ze niet..

het lukt soms maar ik ben vaak in mijn eentje dus ik kan geen touw spannen over het weiland..
ze wil gewoon niet bij haar vriendjes weg..
en mevrouw is ook echt niet lief tegen iedereen dus ze jaagt alsware iedereen naar jou kant toe ze is gewoon te slim voor woorden

zucht

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:02

heb ik ook gehad bij ons pakten we in het begin gewoon eerst alle andere dieren uit de wei en dan haar en goed belone dan

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:35

haal je hem alleen uit de wei voor t werk?
Ga er ook eens gewoon in de wei naartoe en geef m een appel of een knuffel
of haal hem eruit voor poetsen
Als je hem alleen eruit haalt voor rijden denkt dat paard ook ja ik ben gek als ik kom moet ik weer werken.

Mijn haflinger kan ook wel eens zo dwars doen maar ga dan ff 5 minuten op de grond zitten en geef de andere paarden extra aand8 dan komt ze wel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:36

sax89: Een draad aan je paard laten hangen opweide? Wil je dat ie zijn nek breekt?

ga rustig in de weide zitten in zijn buurt dat hij je wel ziet! Met een boekje of breispul of weet ik veel, iets waar je je bezig mee kan houden! Als hij komt snuffelen laat hem maar snuffelen, probeer hem te aaien en als dat kan pak je het halstertje en blijf je met hem knuffelen! En dat herhaal je elke dag tot je gewoon naar hem toe kan gaan. Zo heb ik het bij Pharaon gedaan, en ik ben de enige van het gezin die hem uit weide mag halen.De andere zijn veel te ongeduldig! Ik heb ook vaak zo door het land gelopen! dat ik hem zwoor dat als ik hem te pakken kreeg hij réchtstreeks naar de slachter in de straat gebracht werd, zo woedend was ik dan. Maar dat helpt gewoon allemaal niet...

edit: wat lusitana zegt helpt ook! Als Pharaon nog niet binnen wil laat ie zich af en toe nog niet meteen vangen, het probleem is, dat Pharaon ook nog eens gericht trapt, anders zou je gewoon langs hem door kunnen wandelen en pakken maar als ik dat doe dan draaid ie en trapt hij!! Wat ik doe is op een metertje ofzo schuin achter hem aan wandelen tot hij met een hele diepe zucht gaat stil staan en ik hem mag pakken want hij moet blijven wandelen van mij, dus heeft ie niet veel aan zijn weide gezien hij daar alleen maar wil eten! het is een raar zicht voor de buren maar ik heb er lol in, dat koppie dat ie dan af en toe trekt! dus ook dat is aan te raden, maar let op! als je paard gericht trapt blíjf dan goed op zijn kont letten, dat je aan de kant kan gaan bij de minste beweging! het doet nl pijn, zelfs bij een klein welsh a monster (en ik spreek uit ervaring dus geloof me nou maar )

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:46

pharagirlke: deze manier helpt niet altijd, ik had deze manier eerst ook geprobeerd en m'n pony vond het gewoon geweldig dat ik daar gewoon bleef zitte dan kon zij nog gras ete ze keek geen eens naar mij! dus de manier is verschillend van paard tot paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:48

daarom dat je iets moet mee hebben wat ze nieuwsgierig maakt Eddie... Maar tuurlijk is dat per paard verschillend! das in alles zo. Maar het is een manier die eventueel kan helpen Het is handig als er meer paarden staan, die zijn nieuwsgierig en komen met zn allen kijken, en dan word het paard in kwestie automatisch ook nieuwsgierig! Hoe koel en afstandelijk hij ook mag zijn!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:23

ja..
ik kan niet op de grond gaan zitten :p haha dan word ik overent door andere paarden..
ze staat eigenlijk bij paarden in die allemaal iets hebben ..
eentje valt je gewoon aan :p
maar ik ga het proberen om gewoon naar haar toe te lopen en haar alleen te aaien ofzo en dan niet te gaan rijden ..

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:01

misschien is het een optie om een heel klein stukje af te zetten.
laat haar daar een paar dagen staan en geef haar steeds iets lekkers zonder haar te vangen.
als ze blij is dat je komt dan is het tijd om het stukje wat groter te maken.
hopelijk vergeet ze zo haar truukjes
mijn paard deed het ook maar nu staat hij in de wei met een ander paard die wel komt en dan is de mijne jalours omdat hij weet dat ik wat lekkers heb...nu komt meneer dus wel ....snel!!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:02

Een touw zou ik eerlijk gezegd ook niet doen. 1 galopje en je kan al een probleem verwachten!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:11

mijn pony komt ook nooit, een lijn spannen heeft geen zin en vind ik zelf ook gevaarlijk. ten eerste rend ze er gewoon op af, en kan ze er dan in vast komen te zitten (met pony die erbij stond gebeurt) en ten tweede sprint ze er gewoon overheen, en kan ze dan ook nog blijven haken enzo.
brokjes enz helpt bij mn lieftalige knolliej ook niet
ik vraag meestal of iemand anders meeloopt, iemand die ze niet kent. want bij mij weet ze dat ze de wei uit moet, maar bij die ander niet en word ze nieuwsgierig

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:26

Ga niet als een gek achter je paard aan rennen dan maak je hem bang.
Ga niet in 1 lijn met je ogen op hem gericht naar hem toe lopen want dan maak je hem bang.
Ga niet een lijn spannen of zijn terretorium klijner maken met veel mensen want dan maak je hem bang.
(allemaal roofdier-prooi reacties)

Ga WEL met de heen-terug methode naar hem toe. Dus paar stappen heen en weer paar terug, kijk niet strak naar hem, kijk in het rond en loop niet in een rechte lijn. Doe vriendelijk, niet gelijk bij zijn hoofd pakken maar een beetje krabben op zijn hals als vrienden, laten snuffelen, wat lekkers geven door het halster heen en dan pas langzaam om doen.

Als het niet lukt kan je het door een ander laten doen aangezien jij achter hem aan rent en hij je nu als eng beschouwd.

Anders kun je nog in de wei gaan zitten tot hij een kijkje komt nemen, en dan dus ook rustig kriebelen en lekkers enzo.

Gewoon een keer proberen, 9 van de 10 keer lukt het (bij de andere is het gewoon een eigenwijse pokke knol).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:17

Tsja,bijna alles wat hier staat heb ik geprobeerd.
3 uur in de wei een boek gelezen,en toen kwam er een paard dravend op me af dat ik lang genoeg heb gezeten en maar eens aan de kant moest gaan Heel de wei heb ik in 3 stukken verdeeld,wat denk je?Meneer rent rondjes in de wei Elke keer als ik hem te pakken kreeg (Lees; zelf naar de stal laten lopen) ging ik niet rijden,alleen wat lekkers geven en borstelen.
Maar niets hielp dus Hij heeft nu 5 dagen alleen op de stal gestaan,benieuwd wat hij doet als ik hem straks weer op de wei zet.(Hij moest in de stal blijven want hij had een oogontsteking,mocht niet in het licht komen) Ik houd jullie op de hoogte