Paard kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinusjuh

Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 07:38

Alvast sorry voor het lange verhaal

hai mensen,
ik heb echt een supernaar bericht gehad gisteren. De eigenaren van mijn verzorghaffie zijn in geldnood en moeten daarom kleiner gaan wonen en het paard kunnen ze niet meenemen. Ze moeten 1 maart het huis uit en ze stelden mij voor de volgende keuze: of zij verkopen hem, of ik verkoop hem. Natuurlijk heb ik de laatste gekozen. Ik heb dus nog gelukkig wel tijd om over een goede keuze na te denken. Ik rij Warco op dit moment al ruim 2 en een half jaar en ik ben supergoede maatjes met hem.

duur is hij denk ik niet in aanschaf. Hoe veel schatten jullie: een haf van 17, met papieren, onzuivere gange, zijn benen doorgezakt omdat hij eerst veel te dik was, kan niet goed dressuren of springen(tenzij hij er een keertje zin in heeft: wat zeldzaam is), en is alleen netjes op buitenritten. Je kunt er wel een beginner opzetten want je valt er niet snel af. Alleen zal hij dan geen poot verzetten. Ik heb er een keer een topruiter opgezet die hem alleen heeft kunnen laten stappen. Een koppig beest dus. Natuurlijk probeer ik alles op alles te zetten om hem niet te hoeven verlaten. Hij is in de tijd dat ik daar rijd nog niet ziek geweest. hij is echt supersterk (geestelijk en lichamelijk) en staat altijd buiten. Hij hoeft maar eens in het jaar naar de hoefsmid omdat zijn hoeven niet vaker te hoeven worden bekapt. een goedkoop beessie dus in onderhoud. echter, mijn ouders willen niet meebetalen (te begrijpen natuurlijk -> maar als ik van de manege af zou gaan gaat er wel 40 euro per maand naar me toe). IK zit eigenlijk met een probleem: als hij ziek wordt, wat dan? Ik ben maar een arme studente die graag bij haar paardje wil blijven.

Mijn vader stelde het volgende voor: je verkoopt hem aan iemand zodat je niet voor de ziektekosten hoeft op te draaien, en je vraagt of je er mag rijden voor een kleine vergoeding, of je koopt hem en houdt geld apart voor het geval dat hij echt ziek is en je hem kunt afmaken en laten afvoeren. (nou is hij dus niet snel ziek ofzo, en aangezien zijn leeftijd vraag ik me ten zeerste af of iemand dat beest wel zou willen oplappen voor veel geld). ik zat zelf te denken om geld te sparen om hem te kunnen houden met een extra reservebedrag van een euro of 600 in mijn potemonnee. wat vinden jullie?

Dus twee vragen:
1. hoeveel zou hij ongeveer moeten kosten als ik hem zou kopen?
2. wat raden jullie aan wat ik met het paard zal doen?

Nog even een fotootje van hem:
Afbeelding

nogmaals sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!
Laatst bijgewerkt door Katja op 11-07-05 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets duidelijker gemaakt.

elady

Re: kunnen jullie aub me suggesties geven?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:10

Hey Martine.

Het is zeker weten een naar bericht. Je weet dat ik er over heb lopen nadenken om een eigen paardje te kopen, maar ik weet dat ik de kosten opzich wel kan betalen, maar dat een DA-rekening te hoog wordt en mijn ouders ook niet mee zullen betalen.

Ik weet dat je het niet leuk vindt om te horen, maar ik denk dat je vader opzich wel gelijk heeft. Zorgen dat jij bij de verkoop bent en weet waar hij naar toe gaat en dat je hem dan gewoon kunt blijven rijden. Kan hij niet bij Jilles en Famke staan? Ook een boer en hij kent je al. Het is maar een optie natuurlijk.

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden waardoor je Warco kon wel kunt blijven rijden! Succes

Tinusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 09:15

bedankt eer voor de reactie. ik zelf had dus persoonlijk het idee zo'n 600 euro achter de hand te houden voor de DA en te vragen of ik inderdaad warco mag neerzetten bij de friezen. je kunt er echter alleen moeilijk vanuit gaan dat hij voor mij zo'n rekening gaat betalen. maar ik ben inderdaad van plan om te vragen of er een mogelijkheid is hem daar in de wei te zetten en dat ik de onkosten zelf betaal (dus een beetje hooi in de winter).

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:46

Niet zelf kopen!

Behalve de veearts heb je ook de hoefsmid nog.
En wat dacht je als je tuig vervangen moet worden?

Ik wil je niet ontmoedigen,maar uit ervaring weet ik dat je echt moet weten waar je aan begint....

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:35

hey martine,

je weet denk al hoe ik er over denk maar ik zeg het nog maar een keer in dit topic. Als ik jouw was zou ik hem kopen en alles op alles zetten om hem te kunnen houden/kopen. Dan maar wat minder vaak naar de snackbar en iets kopen. Hij is pas 17 en kan nog makkelijk 5 jaar mee. En als het financieel niet te redden valt kun je hem ook nog na een jaar verkopen. Tuig en hoefsmid kosten vallen dus wel mee, en 600 euro achter de hand is niet verkeerd voor de DA ik denk wel dat dat genoeg is.

En denk er goed aan, je weet pas wat je hebt als je het niet meer hebt! je gaat hem echt missen denk ik.

Ik weet denk al dat je dit geen goed oplossing vind, dus zou ik als ik jou was een kinderboerderij zoeken, net wat je zegt, en hem daar gewoon van zijn oude dagje laten genieten.

Ik denk niet dat het heel makkelijk zal zijn om een kinderboerderij te vinden waar ze hem graag willen hebben maar ik wens je er heel veel succes mee en houd ons op de hoogte!

ps; naar de slacht zou ik hem niet laten gaan, dan zou ik hem echt echt proberen te kopen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:49

Hoi,
Ik heb ook een hafje dus ik zal je even proberen te helpen.
Ten eerste is z'n waarde natuurlijk door alle punten die jij hebt genoemd enorm gezakt. EN hij is 17 jaar. zie maar eens een paardje van 17 goed te verkopen.Ik zou er dus niet meer dan 450 euro voor geven. Goede argumenten gebruiken bij de eigenaren.

Ten tweede zou ik eerst eens op zoek gaan naar een eventuele stalling en kijken waar je het goedkoopst uit bent. Zo heb ik het ook gedaan en ik ben 80 euro in de maand kwijt incl hoefsmidt, stal mesten,hooi, stro en weidegang. de rest moet ik zelf betalen.
Dat komt neer op de wormenspuiten a 10 euro ong. entingen rond de 40 eruo eens in het jaar, en haar brokken.
Dan komt er nog het tuig bij dat bij mij ivm een ongeluk vervangen moest worden. maar 2e hands is veel leuks te krijgen voor weinig.

Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Je kan een Kieffer kopen maar ook een JC om het maar even zo te noemen.

Ik zou wel zorgen dat je zelf niet verplicht elke dag heen hoeft ivm je studie. dus vol pension zou fijn zijn. ook zou je hem met iemand anders kunnen verzorgen die de helft mee betaald. en 600 euro achter houden voor eventuele DA kosten of tuig vervanging is prima hoor! Hafjes zijn taaie beestjes! heb in alle tijd dat ik hafjes en fjordjes rijd, en sinds 2 jaar een eigen haf, nog nooit de dierenarts gehad, behalve voor de entingen en 1 keer door een dom ongeluk.

Ik zou er voor gaan als ik jou was! Ook al is hij 17, jij is niet te vervangen voor jou! En ik ken een hafje dat op zijn 36e (en dat is NIET gelogen) nog wekelijks 2 beginnerslessen mee liep! taaie beestjes!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:53

vergeten te zeggen:

Je moet inderdaad wel weten waar je aan begint.
Ik heb geluk gehad!
Ik had het idee om een haflinger te kopen en binnen 2 weken stond er 1 op stal (kon hem betalen vanwege goed verdienend vakantiewerk toen). Het is bij mij allemaal goed gegaan!
Maar je moet wel zeker weten dat je de maandelijkse kosten kan betalen uit eigen zak. dus niet van die 600 euro want dat is ook niet oneindig natuurlijk!

Heel veel succes ermee!!

kom je wel eens op www.haflingerforum.tk ???

Tinusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 19:47

hai,
bedankt voor jullie reacties. ik heb het vanmorgen op de manege erover gehad en de instructrices gaven mij een grote kans dat ik hem met gemak voor best wel wat kon verkopen. dit naar hij erg trouw is en ook erg betrouwbaar. verder is hij erg rustig waardoor hij erg geschikt is om als kinderpony te dienen. verder is hij erg recreatief aangelegd. echt waar, hij is ontzettend mak. maflingergek op bokt zei zelfs vandaag dat het leek of ze op een fiets zat, zo'n rust! hij heeft vandaag zo'n 40 a 50 km.gelopen en dat vind hij een doodgewone afstand. ik weet het gewoon niet meer. mijn hart zegt houden, mijn hoofd (en eigenlijk ook mijn portemonnee) zegt verkopen...

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:00

hmmm wat een moeilijke keuze. wel dapper dat je hem, zelf gaat verkopen maar wat een situatie..... aan de ene kant vind ik het raar dat jij hem moet verkopen voor die mensen.. wat betekent dat paardje dan wel niet voor die eigenaren??? gelukkig heb je nog een beetje invloed op het feit of hij bij een goede eignenaar terecht komt. Succes

Tinusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 11:15

ik hoefde hem zelf niet per se te verkopen aan een adres, maar die mensen weten niets van paarden, en zijn er zelfs bang voor! Ik weet zeker dat ze hem bij een handelaar dumpen of dat ze hem naar de slacht brengen en dat verdient hij echt niet. het is dus eigenlijk iets wat ik zelf wil. op deze manier kan ik er ook voor zorgen dat ik hem sos nog eens kan zien. (niet te vaak, want als hij ergens anders staat, wil ik natuurlijk niet de nieuwe eigenaren tot last zijn. eens in de twee maanden ofzo dacht ik)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:35

om een beetje duidelijk antwoordt tegeven op de vraag kosten plaatje.
als je hem koopt mag je er zeker niet meer als max € 900, voor geven maar ik denk persoonlijk meer zezien zijn leeftijd aan € 600,-
de optie die je vader gaf is leuk, maar wie zegt dat de nieuwe eigenaar zich aan zijn/haar woordt houd en dat jij er op mag blijven rijden?
voor stalling op een manege moet je toch gauw aan € 170 tot € 250, in de maand rekenen.
je hebt het dan wel all in, maar dan krijg je nog je dierenarts kosten hij mag nu wel gezond zijn maar gezien zijn leeftijd... ben ik bang dat het niet lang meer zal duren voor je wel onkosten aan hem gaat krijgen, en je krijgt zowiezo de kosten van wormen spuiten min. 6x per jaar en entingen 3x per 2 jaar.
dan je tuigage die zijn onderhoud vergt.
je schrijft dat je student bent, dus je hebt rekenen op school geleerd... dan is het nu helemaal jou beslissing wat je gaat doen, wij op bokt kunnen niet voor jou beslissen, maar ik zou toch nog eens met je ouders gaan praten of hun niet bereid zijn een regeling met jou te treffen dat je toch wat financiele rugge steun krijgt, of dat je op de een of andere manier wat extra kan gaan bij verdienen.
en ook in je prive leven zal je wat offers moeten brengen, studenten feestjes of het uitgaansleven zal moeten verminderen of verdwijnen ( dat heb ik tenminsten moeten opofferen voor mijn paard)

Tinusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 11:16

nou mensen, ik ben er uit. omdat ik warco niet veel kan bieden lijkt het mij slimmer om hem aan een goed adres te verkopen. ik vraag dan wel of ik hem misschien ooit nog een keertje mag zien. ik rij verder nog 3 paarden dus ik moet me niet aanstellen. ik denk dat het een beter idee is om een goed adres te bieden aan hem. want misschien ga ik nooit uit, ik speel graag piano (klinkt misschien opschepperig) maar mijn niveau is op dit moment op de hoogte dat ik mijn pianoleraar, die conservatorium heeft gedaan, eruit heb gespeeld. ik mag van mijn ouders (logisch dus) deze hobby niet laten stoppen. misschien erg anti-paard, maar ik kan niet mijn geld twee keer uitgeven en het lijkt me dus gewoon een goed idee om een adres te vinden waar hij goed staat en dat ik met een gerust hart hem kan verlaten.

Alet

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:05

Ik ben ook student en kwam ook voor de keus om mijn 'verzorgpaard' (ik heb haar beleerd voor een vriend) te kopen. Ik heb dit wel gedaan. Ik studeer, maar werk daarnaast ook. Ik zet elke maand een bedrag opzij en mijn vriend wil financieel bijspringen als dat echt nodig mocht zijn. Tot nu toe valt het me zo ontzettend mee wat de kosten betreft! Ik heb mijn financien goed geordend en ik koop gewoon wat minder luxe dingen en ga eens een keertje minder uit.
Ik zou je inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten en dan kijken of je genoeg rek daarin hebt om een paard te onderhouden. Ga na wat je per maand ongeveer kwijt bent en of je dan ook nog kunt sparen voor 'het geval dat'.

Tinusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 09:05

dames en heren, ik heb een advertentie gezet op bokt en ik krijg al wat reacties voor het kopen van hem. ik heb mijn stap gezet en op deze manier kan ik warco meer bieden dan ik kan en denk ik niet alleen meer aan mijzelf. op deze manier kan ik hem nog een laatste gunst bewijzen en kan hij de eer krijgen die hij verdiend. het doet mij veel pijn maar voor mij en voor hem is dit de beste oplossing. bedankt voor de reacties.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:25

inenting en ontwormen mag je ook niet vergeten.
kun je hem nergens zetten als gezelfschapspaard of ergens bij een boer ofzo. is veel goedkoper dan in de manege hoor