Angstbijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske

Angstbijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 17:06

Ik vroeg me eigenlijk af wat angstbijten nou precies is? Wat is het verschil tussen angst bijten en gewoon bijten? Alleen dat uit angst is of kun je ergens anders aan merken? En als je paard angstbijt zelfde straf geven als gewoon bijten? Of wat voor straf geef je dan?

renske

Re: Angstbijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 11:43

Heeft niemand hier ideeen over?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:50

Pfoe angstbijten. Dat kan. Een paard kan namelijk 2 dingen als hij bang is, vechten of vluchten. De meeste paarden vluchten, een enkeling vecht. Dit omdat paarden eigenlijk van nature vluchtdieren zijn.
Gewoon bijten doet een paard omdat ie de baas over je wil zijn bijv.

Dit is ook duidelijk te zien aan de lichaamstaal van het paard.
Bij een paard wat 'gewoon' bijt mag je best kwaad worden en hem straffen. Bijten uit dominantie is gewoon not done. JIJ bent de baas, niet het paard. Wat ik zelf doe als een paard mij wil bijten uit dominantie is hem eerst een waarschuwing geven met mijn stem, gaat ie door, ja dan kannie 'm krijgen Dan geef ik 'm een mep. Consequent zijn! Nee is nee, ja is ja.
Angstbijters vereisen een totaal andere aanpak. Slaan of boos worden helpt hierbij niet, zo maak je het paard alleen maar banger. Probeer eerst uit te vinden waarom hij bang is, dus, vind de oorzaak. Als je die oplost dan is het heel snel klaar met bijten.
Bij dit soort paarden is het heel belangrijk dat je rustig blijft, maar wel consequent en dus duidelijk.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:57

Ik denk als een paard bijt, dat dit oftewel een teken van dominantie is, of van angst (schrikreacties,...).

Bij elke vorm van misgedrag is het belangrijk om de oorzaak te zoeken. Natuurlijk moet een paard weten dat bijten gewoon NIET mag. Maar de ruiter moet zijn paard dan zondanig met respect behandelen dat hij het paard er gewoon geen rede tot toegeeft.
Vooral met voedsel opassen, een paard kan zodanig verwend worden dat hij elke keer een snoepje verwacht. Wanneer hij geen krijgt durft hij hiervoor een hap te geven, zoiets straf je meteen af. Maar vergeet niet, beloning is ook van groot belang bij alles, zet het paard aan het werk en geef hem genoeg rede tot beloning, en vergeet nooit te belonen.

Een paard kan ook bijten wanneer hij pijn heeft. Daarom is de oorzaak zoeken steeds van belang, een paard kan niet praten maar wel duidelijk maken wanneer er iets aan de hand is.

Veel paarden die klappen hebben gehad, bijten bij elke overhaaste beweging. Hiertoe moet de ruiter zeer respectvol met het paard omgaan. Dit is zowat een van de zwaarste dingen om met een paard te doen. Met alles rekening houden, maar dan ook met alles. Het kan ook jaren duren voor er verbetering optreedt.

Straffen moet je altijd doen als het om dominantie gaat. Het paard wilt jou overmeesteren, maar de mens is en blijft de leider. Opzich klinkt dit cru, maar dit is de perfecte relatie. Als je het gedrag van kuddes bestudeert kom je hetzelfde tegen, het is dus natuurlijk.