BE-rijbewijs halen, makkelijk of moeilijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

BE-rijbewijs halen, makkelijk of moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 15:15

Ik ben van plan deze winter mijn BE-rijbewijs te gaan halen.
Zie nu al weer op tegen het examen.

Wat leer je allemaal tijdens het lessen?
Hoeveel lessen heb je gehad?
De hoeveelste keer geslaagd?
Had je vooraf geoefend en waarmee?
Wat wordt er allemaal van je verwacht tijdens het examen?

Nibbit

Re: BE-rijbewijs halen, makkelijk of moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:43

Recht achteruit, bochtje achteruit, ruim de bochten nemen.

Ik had m`n `gewone`rijbewijs al 5 jaar toen ik ermee begon, en dan zijn er wat schoonheidsfoutjes in je rijstijl geslopen...
Het moeilijkste was voor mij dus om weer volgens het boekje te rijden. In totaal heb ik 5 lessen gehad van 2 uren, en ben in de tweede keer geslaagd. (1e keer teveel zenuwen..)

Ik heb niet met eigen auto geoefend, dat raadden ze me ook af, omdat dat anders rijdt, draait ed, en dan moet je daarna weer aan de lesauto+aanhanger wennen.

Met het examen moet je een paar verrichtingen doen, meestal niet allemaal. En je moet gewoon netjes de regels volgen...

Heel veel succes!!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:06

Ben 3 maanden na het halen van m'n B begonnen met E. Het is wel wennen (had een 11 m combinatie!), eerste keer gezakt. Snapte niet hoe ik een bocht achteruit moest maken. Thuis heel veel geoefend en toen ging het lichtje branden! Daarna in ene geslaagd

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:37

Ik ben in 1 x geslaagd terwijl ik er heilig van overtuigd was dat ik ging zakken door mijn zenuwen.. viel dus wel mee!
Het is helemaal niet zo moeilijk, je moet het even onder de knie krijgen, en dat is mij gelukt na 8uur lessen! succes!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:55

horselover21 schreef:
Ik ben in 1 x geslaagd terwijl ik er heilig van overtuigd was dat ik ging zakken door mijn zenuwen.. viel dus wel mee!
Het is helemaal niet zo moeilijk, je moet het even onder de knie krijgen succes!

bij mijn ging het ook zo en in en halve dag gelest en 1 keer geslaagt.
ik was zelfs door de zenuwen gaan hyperventileren.
het stelt niks voor.
vragen wat over aanhager, lading, auto wat wel en niet mag trekken.
alles is af te lezen op kenteken, juiste volgorden van aan en af koppellen.
achter uit rijden tegen bv denk beeldige muur.
bocht achter uit links en rechts, en dat is het.
tja en vooruit natuurlijk.

voor je weg rijd even klein beetje gas en meteen op rem, geeft puntje extra want dan doe je controle of alles goed aan gekoppelt is.
ze vragen er niet naar, maar vinden het wel mooi als je die controle doet.

en ik was in deze dag curses met eten en drinken + examen E315,- kwijt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:01

Ik heb het gehaald toen ik bijna 1 jaar mn B rijbewijs had.
Het achteruit rijden is even tricky, maar als je het principe doorhebt is het goed te doen. Vond het voor de rest erg meevallen, je moet er wel steeds aan denken dat je meer lengte hebt dan normaal.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:35

ik heb 2x 3 uur les gehad, en idd wat de meeste hier zeggen het achteruit rijden en bocht maken is even wennen. Maar als je het eenmaal doorhebt valt het reuze mee!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:45

Ik heb het in 1 dag gehaald, eerst had ik een les om te kijken wat hij ervan vond. Toen moest ik thuis gewoon bezig gaan met bochtjes achteruit en recht achteruit en hebben we meteen examen aangevraagd. Die dag heb ik de hele ochtend gereden, 's middags afrijden. Bochtje achteruit ging eerst niet goed, 2e x wel en ik was geslaagd!

Mijn instructeur zei nog dat 99% slaagd. Hij had 1 jongen gehad die was gezakt, maar hij had dan ook de trailer los boven de trekhaak liggen en na 3 x aanvragen van de examinator was hij er nog heilig van overtuigd dat ie goed zat. Die was dus gezakt....

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:25

Ik heb hem vorige week gehaald. Stelde niet veel voor. Bijna iedereen slaagt voor zijn E. Ik heb een dagcursus gedaan. 's Morgens lessen en begin van de middag examen. Dan ben je er in 1 keer vanaf. Wel zou ik als de mogelijkheid er is, zelf oefenen met de bijzondere verrichtingen; recht achteruit en bochtje links en rechtsom achteruit. Dat is het enige waar je even mee moet oefenen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 07:06

Bedankt allemaal.
Ik zie nog wel of ik van te voren kan oefenen, zo te zien zegt de een dat het slim is en de ander van niet.
Maar als ik zo hoor dat bijna iedereen wel slaagt dan geeft me dat wel vertrouwen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:14

6 lessen van 1 uur gehad en geslaagd. Gemiddeld heeft men zo'n 10-12 lessen nodig werd er gezegd toen ik begon.

Bij mij ging het zo: voor aanvang van de eerste les examen aanvragen (als je veel lessen nodig had kon je dan meer in 1 week nemen, aanvraag duurt 6 weken).
Hierna een eerste les gereden, hier werd ingeschat hoevaak je in de week zou moeten lessen. Bij mij werd dit 1 keer (normaal dus 2 keer).
Na 6 lessen examen gedaan. Tijdens het examen moest je de trailer achter de auto koppelen, achteruit, bochtje achteruit, maar vooral laten zien dat je veilig met de combinatie aan het verkeer kunt deelnemen.

De kosten voor zover ik mij nog kan herinneren( nog in het gulden tijdperk):
80 gulden per uur les
350 gulden examen
35 gulden eigen verklaring
70 gulden voor het rijbewijs (je moet een nieuwe op het gemeentehuis halen).

Ik had nog nooit met een aanhangwagen gereden, dus ook niet geoefend, ben gewoon volledig blanco met de lessen begonnen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:50

Marliesje schreef:
De kosten voor zover ik mij nog kan herinneren( nog in het gulden tijdperk):
80 gulden per uur les
350 gulden examen
35 gulden eigen verklaring
70 gulden voor het rijbewijs (je moet een nieuwe op het gemeentehuis halen).

Zet er nu maar een euro teken voor

Ik heb gelest voor anderhalf uur 68 euro en dat is alweer ruim 3 jaar geleden...

Examen is ook zo rond de 350/400 euro geworden. (met een paar lessen dan wel)...

Nee hoor meneer Zalm komt niet door de euro, het zijn gewoon de 'domme' burgers

Ik heb nooit examen aangevraagd omdat ik de verrichtingen na 6 lessen nog niet onder de knie had.
Instructeur liep iedere keer te trekken aan m'n stuur, dus kreeg dat 'gevoel' niet, en er staat geen fonds op m'n hoofd dus vond het niet nodig om hem te blijven 'sponsoren'....
Helaas ook niet meer opgepakt en nu het geld niet meer Misschien volgend jaar maar...

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:00

Ik ben ook laatst opgeweest, en ben gezakt!! Echt enorm balen, had tot nu toe alles in 1 keer gehaald (brommercertific., theorie, rijexamen), dit dus niet. Ik was speciaal naar utrecht gegaan omdat het daar zo'n 200 euro scheelde (375, 5 uur les & examen) in vergelijking met hier in de buurt. Het rijden ging volgens mijn gevoel prima, maar ik was dus gezakt omdat ik volgens de examinator te voorzichtig reed, hij vond dat ik op een (onoverzichtelijke, hobbelige) landweg gerust 60/70 kon...nou als er dan een paard in staat gaat ie daarna nooit meer de trailer op lijkt mij zo...De bocht achteruit ging ook goed dacht ik, tot ie zei dat ik hem in 1 keer de garage in had moeten kunnen rijden waar ik voor stond, had ie van te voren niet gezegd. Erg fijn. Wil binnekort weer op gaan, baal alleen van de ontzettend hoge prijzen...

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:32

Ik ben ook in 1 keer geslaagd d.m.v. losse uren, ik moet iets kunnen laten bezinken, anders wordt het niks . Na de eerste les, ben ik thuis wel gaan oefenen op aanraden van de instructeur. Ik had die feeling blijkbaar nog niet.

Verder hebben wij het samen met een paar van de vereniging gedaan, zodat we groepskorting kregen. We waren met z'n achten, waarvan zes geslaagd waren en 2 tussentijds afhaakte.

Kleine tip, spaar genoeg voor als zakt! Dan zit je nog een beetje in het ritme.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:03

Ik heb het gisteren gehaald.
ikzelf heb nu 2.5 jaar mijn B rijbewijs, dus was er wel aan toe.
heb ongeveer 8 lessen gehad en zelf nog 3 uur extra thuis geoefend met iemand erbij.
vooral die verdomde bochtjes achteruit gaven mij nogal wat problemen.
ik heb dan ook losse lessen gevolgd in een periode van 3.5 week.
maar gelukkig, ondanks de zenuwen wel gehaald, rit ging helemaal perfect.
het is gewoon puur een beetje rondrijden zodat de examinator kan kijken of je rekening houdt met het feit dat er een aanhanger achter zit.
als je rustig rijdt, het andere verkeer goed in de gaten houdt ( oa door de spiegels) en laat zien dat je ruim van tevoren situaties kan inschatten ben je al een heel eind. en dat bochtje achteruit kun je gewoon door oefenen leren

de jongen die naast mij zat en ook examen deed was tijdens zijn examen
A: door rood gereden
B: een auto van rechts geen voorang gegeven
dus let wel op de verkeers regels

prijs was voor het pakket 445 euro, dus dat was wel goed te doen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:38

Ik heb hem eind mei gehaald. Was een aanbieding van de rijschool €349 all in. 's Morgens om 8 uur melden en om 14.00 afrijden. Ik had thuis een beetje geoefend (2 x ) En volgens mijn vriend ging ik het nooit halen (gek he, hij deed er 2 keer over), maar goed ik doe net alsof ik gek ben en gewoon rijden. Tada!!! Geslaagd! Was wel een beetje zenuwachtig maar ik kon het blijkbaar toch goed genoeg

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:44

Marliesje schreef:
Wat leer je allemaal tijdens het lessen?
Hoeveel lessen heb je gehad?
De hoeveelste keer geslaagd?
Had je vooraf geoefend en waarmee?
Wat wordt er allemaal van je verwacht tijdens het examen?

Tijdens de lessen leer je (weer) correct kijken. (In mijn ogen als een idioot kijkgedrag vertonen ) , Daarnaast leren rijden met een lange combinatie, obstakels goed leren passeren, je aanpassen aan het verkeer omdat je een langzamere combinatie bent en natuurlijk de bijzondere verrichtingen.
Ik ben in 1 keer geslaagd. Ik meende eerst ook dat ik het niet had gehaald, zo'n zenuwen had ik. Achteraf dus nergens voor nodig.
Je moet het natuurlijk wel reeel houden of je zoiets snel onder de knie krijgt of niet. Ik wist dat ik even nodig had om alles onder de knie te krijgen, dus heb ik een snelcursus over 6 weken uitgestreken, zodat ik tussendoor nog even kon oefenen.
In het verkeer lukt het allemaal wel, het is juist die hadigheid die je moet hebben met terugzetten etc...

Iig veel succes van de winter!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:34

Ik heb het in één keer gehaald, vond het echt een eitje

Heb het standaardpakket gedaan. Hele dag les(6 uur), ochtend les(4 uur) en dan in de middag afrijden. geen idee meer wat het kostte, was een verjaardagcadeautje (en mijn ma had geen zin meer om iedere keer mee te moeten met trainingen en concours dus het kwam ze wel goed uit )

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:38

Dit is niet eerlijk!!
Heb ook mijn E-rijbewijs (nu twee jaar, denk ik) in één keer gehaald, maar moest wel enkele lessen nemen (6).
Hier in België/Antwerpen moet je door de stad rijden, recht achteruit, hellingproef en FILE-PARKEREN (aanhanger niet tegen/op de stoep en niet verder dan 40 cm. van de stoep vandaan). Dan naar de laadklep rijden (niet er tegen aan en niet te ver weg natuurlijk)........aan en afkoppelen. Dat file parkeren was echt hééééééél moeilijk
Ik wist niet dat de regels in Nederland anders zijn (jullie moesten toch niet achteruit in parkeren?)

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:04

Oja tip: rij niet zomaar 'rustig', want ik hoorde van nog iemand dat diegene ook gezakt was omdat ze reed alsof er een paard achterin stond, misschien handig als je van te voren aangeeft dat je het doet om paarden te vervoeren en of je moet rijden alsof je wel / geen paard erin hebt....achja meestal zal dat niet nodig zijn, maar ik heb iig geen zin om n 2e keer te zakken omdat ik geen 80 rij op n landweg

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:31

Ik heb 3 lessen van 2 uren gehad, ik had toen al 6 jaar mijn B rijbewijs. Achteruitrijden een oprit op, vond ik het moeilijkst, maar ik heb het gelukkig wel in één keer gehaald. Ze letten heel erg op je kijkgedrag, je moet nog veel meer kijken dan met je B rijbewijs, omdat je nu niks in de achteruitkijkspiegel kan zien, dus je moet op de buitenspiegels rijden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:06

Je moet ook niet rijden alsof je met een paard rijdt Mijn instructeur heeft ook wel een paar keer gezegd 'geef eens gas joh, er liggen zandzakken achterin, niet zo'n stom beest op vier benen'

Je moet gewoon met het verkeer meerijden. Examen gaat er ook vooral om dat je inzicht hebt, om kan gaan met de combinatie. Eigenlijk gewoon dat je laat zien dat je veilig op stap kunt en dat je als het nodig is ook nog eens ergens kan keren

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 12:00

Ik reed al een tijd met een trailer en moest toen vanwege een andere auto m'n E halen. En dat is tot 2 x aan toe niet gelukt... Ik ben er dus mee gestopt omdat ik al een auto had gekocht waar mee ik zonder mocht rijden. Ik reed inderdaad ook alsof er een paard achterin stond (dat stond er normaal gesproken ook altijd ), dat moet je dus niet doen. Dat was niet waar ik op gezakt was, maar speelde wel mee. Als ik dit trouwens lees is het wel een prestatie van mij dat ik 2x gezakt ben...

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 12:23

Nou zo stom vind ik het anders niet dat ik reed zoals ik moet rijden met paard :S, daar haal ik het toch voor, bij een ander examen kreeg een kennis net het commentaar: nou als je met je paard zo over die drempels rijdt...dus zo logisch is het niet! Verschilt blijkbaar per examinator?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:16

Ik heb iets van 15 lessen gehad(2 uur rijden) gewoon omdat ik wat langer nodig heb om dingen op te pakken....maar dan wordt ik ook wel direct beloond met in 1x slagen .
Met mijn B rijbewijs zat ik ook iets boven het gemiddelde kwa lessen maar ook dat had ik in 1x.

Ik heb gewoon een 'zielig' verhaaltje opgehangen(was nl nog niet 100% genezen van mijn hernia) een halve ingreep gehad omdat ik een auto van rechts niet tussen de bomen door kon zien, bochtje achteruit in 2x heb gedaan en een halve black out had tijdens het berekenen van de lading

Ik had gewoon een gezellige en geduldige instructeur denk ik.