aankoopkeuring veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne7

aankoopkeuring veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 14:40

Een volwassen paard zou ik altijd klinisch en rontgologisch laten keuren, maar wat te doen met een veulen?
Rontgologisch heeft geen zin voordat ze minimaal een jaar oud zijn. Klinisch? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een buigproef lijkt me niet op deze leeftijd. Dus alleen hart e.d. laten beluisteren?
Hoe hebben jullie het gedaan????

marquez1

Re: aankoopkeuring veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:13

ik heb een tijd geleden een veulen klinisch laten keuren. De da luisterde naar het hart en de longen en ze heeft de slijmvliezen bekeken. Ze keek hoe hij op de benen stond en we hebben het veulen los laten lopen in de bak om het gangwerk te laten bekijken.
Ik heb er absoluut geen spijt van gehad ondanks dat ik het veulen niet heb gekocht (hij was klininsch goedgekeurd), er kijkt toch iemand objectief naar het veulen en ziet misschien dingen die jij als kopende partij door de roze bril niet hebt gezien.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:46

ik heb 3 maanden geleden een jaarling laten keuren (het is geen veulen, maar nog steeds een jong paard) ze is helemaal klinisch gekeurd, en zelfs een buigproef.. er werd indd naar het hart en longen geluisterd en de slijmvliezen, de tanden, stand vd benen en het gangenwerk.. kheb haar gekocht want ze werd helemaal goed gekeurd...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:10

Ik heb mijn veulen (op leeftijd van 2 maanden) ook laten keuren. Even gekeken naar tandjes, beenstanden, en de rest wat hierboven stond. Aan de hand van het rapport dat was opgesteld. 1 A4tje heb ik het veulen gekocht. Bij een veulen heb je nooit zekerheid, mocht je een beetje zekerheid willen, zit je met een klinische keuring wel goed.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:22

Ik heb mijn DA gebeld om te vragen wat ze doen bij veulens indien ze gekeurd worden. Ip klinisch keuren en bovenstaande. Die van mij moet ik ook nog laten keuren, misschien als hij 3 jaar is laat ik hem nog op de foto zetten met zijn benen.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:00

Veulens kopen wij over het algemeen zonder keuring.... maar op het eigen (subjectieve) oog

CoSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:33

Ik heb in November 2004 ook een veulen gekocht.
We hebben haar niet laten keuren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:37

Het ligt er ook aan wat voor veulen je koopt. Een veulen van een paar duizend euro, zou ik toch wel even na laten kijken door de DA.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:53

Tessebes schreef:
Het ligt er ook aan wat voor veulen je koopt. Een veulen van een paar duizend euro, zou ik toch wel even na laten kijken door de DA.

Precies!!! Dat is de reden waarom ik hem ook in de verzekering wil en daarom wordt ie klinisch gekeurd.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:56

Tessebes schreef:

Een paar duizend euro is voor de een een kapitaal, voor de ander een schijntje......

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:00

Wiepie schreef:
Een paar duizend euro is voor de een een kapitaal, voor de ander een schijntje......

Wat probeer je hiermee te zeggen? Ik zou zelf een veulen onder de 1000-1500 euro niet laten keuren, of er moet twijfel zijn over de gezondheid. Het ligt ook gewoon aan je doel. Als je echt een veulen koopt om er later de sport mee in te kunnen, dan zou ik zeker wel laten keuren.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:15

Tessebes schreef:
Wat probeer je hiermee te zeggen? Ik zou zelf een veulen onder de 1000-1500 euro niet laten keuren, of er moet twijfel zijn over de gezondheid.

Iemand die regelmatig jonge paarden opkoopt voor duizenden euro's, zal een veulen van 3500 euro waarschijnlijk nog niet laten keuren en hem ook niet verzekeren. Een particulier die slechts een paar keer in z'n leven een veulen koopt zal een veulen van 2000 euro vaak wel laten keuren en hem vervolgens verzekeren. Zou hij immers de volgende dag dood in z'n stal liggen dan zou dat heel zuur zijn en zonde van de investering. Voor de 'grote paardeninvesteerder' is het even goed zuur maar ook een beetje het risico van het vak. Dat bedoel ik daarmee te zeggen

Bij twijfel over de gezondheid zal iedereen wel een keuring doen, lijkt me

Tessebes schreef:
Het ligt ook gewoon aan je doel. Als je echt een veulen koopt om er later de sport mee in te kunnen, dan zou ik zeker wel laten keuren.

Je zult alleen, met het oog op je sportdoel, rontgenologisch vrij weinig kunnen zien aan een veulen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:56

Vanaf 9 maanden zou je op de foto al de eerste beginselen van beengebreken kunnen zien.
Verder moet ieder het uiteraard voor zich uit maken wanneer hij al dan niet een paard keurt, ik geef alleen mijn mening.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:10

Tessebes schreef:
Vanaf 9 maanden zou je op de foto al de eerste beginselen van beengebreken kunnen zien.

De meeste veulens worden al verhandeld voor ze deze leeftijd hebben bereikt.
Tessebes schreef:
Verder moet ieder het uiteraard voor zich uit maken wanneer hij al dan niet een paard keurt, ik geef alleen mijn mening.

Uiteraard, ben ik met je eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:13

Ik heb mijn veulen op 2 maanden klinisch laten keuren, heeft me 75 euro gekost. Het ging mij er ook om dat er iemand anders zonder roze bril eens naar keek

De DA heeft naar de beweging gekeken, slijmvliezen, ademhaling etc. Eigenlijk alles wat een klinische keuring bij een volwassen paard ook wordt bekeken, behalve buigproeven, want dat gaat natuurlijk nog niet.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 07:30

bedankt voor de reacties.
Ik ga binnenkort bij een aantal veulens kijken. En indien er eentje me aanstaat zal ik hem (of haar) idd door de dierenarts laten keuren

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:57

ik laat mijn veulen dat ik gekocht heb niet keuren, om een aantal redenen, beengebreken kunnen nog niet ontdekt worden, en een veulen ontwikkeld zo snel dat het over 3 weken wel ineens niet goed kan zijn.(en vervolgens kan dit ook weer weg trekken bv, overbouwt etc)
Ik koop hem dus op puur geluk(en ik heb er ook gewoon zonder roze bril naar kunnen kijken, dus weet hoe hij op zijn voeten staat etc)
Ik durf het risico gewoon te nemen, dat heb ik ondertussen wel geleerd(vroeger is mijn pa handelaar geweest dus ik weet de risico's)
Dit geld zowel voor mijn veulen dat ik nu aangeschaft heb(fjorden veulen) als goed(*lees* duur) KWPN veulen, alles gaat op de gok, is het niets is het niets, is het wel goed(zo'n 90% van wat wij hebben gekocht in de loop van de tijd) dan gaat het het land op tot 3 jaar wordt het gereden en voor belachelijk meer verkocht(dit is niet de bedoeling met mijn eigen veulen hoor!)